2015-01-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du jonglerar med bevisbördan.

Nonsens. Tråden handlar i första hand om ateism, inte om troende. Dessutom så har jag redan påstått att båda Tror att de har rätt. Jag har inte tagit ställning till vare sig det ena eller det andra.
Citera
2015-01-17, 16:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Det etymologiska meningen av religion att leta efter sanningen.

Och?

Citat:
Religion är när man söker efter sanningen.

Etymologisk, ja. Och?

Citat:
Vilken anledning tror jag på? Varför ska man ens ha en anledning? Är det inte naturligt att vilja vara välmående?

Det är helt OK om du vill vara snuttefiltist. Det är däremot fånigt om du kommar med pseudo-legitimering av det.
Citera
2015-01-17, 16:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Nonsens. Tråden handlar i första hand om ateism, inte om troende. Dessutom så har jag redan påstått att båda Tror att de har rätt. Jag har inte tagit ställning till vare sig det ena eller det andra.

Icke desto mindre jonglerar du med bevisbördan.
Citera
2015-01-17, 16:39
Medlem
Citat:
Icke desto mindre jonglerar du med bevisbördan.

Igen nonsens. En ateist Tror eller antar att Gud inte finns. Det finns ingen diskussion egentligen.
Citera
2015-01-17, 16:41
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Herz|51918770]
Citat:
Vill ni ateister utrota/mörda dumma människor? Ni lider ju av intellektuell arrogans. ni vill ha bevis för även Gud. ja allt.
Snälla gumman, emotionella utfall hjälper ingen någonvart - du får skilja på oficiellt försvar och ateism. Vid kraftigare hot, där dödshoten ställs mot konkret rikets säkerhet, har det noll betydelse om ateist hotar eller om fundamental fatalist med gud som sin vän, hotar.

Så här tramsar du loss nu, med löjeväckande strawman om ateism, men ateist : det är dina personliga issues... som inte behagar lämna din taktik. Emotionell utpressning, kan du svälja själv och må gott med det.

Citat:
Nej, de har VETAT.
Evidens for God, is nowhere... naturen... ger dig vingar, inte gud. Teorier.

Kolla upp vad som krävs för giltig teori, och kom inte med psycho.crap. För du verkar vara van att förlita dig på "omvändningsfrälsning", men predikostol återfinns i guds tält, fl.b är inte maranata-tält, dock är yttrandefriheten fri. Men har du issues med "vissa", ska du säga och specificera, inte agera gud - då gud ej är bevisad.

ingen kan agera gud med mindre den tar sig despotisk makt och därmed är beredd att slakta egna barn också. Gud = allt så kallat, allt och inget = samma.

det är noll i noll. vatten i vatten.

Citat:
Ifall du är ateist och inte tror på någon Gud så kan man fortfarande fråga sig hur allt det här skapades. Existentiella frågor är något alla kan ställa sig även om man är ateist eller inte. När du säger att det inte finns något bakom skapelsen så påstår du något som du inte har bevis för. Att tro att vetenskap ska förklara det är en illusion som är endast reserverad för ateister.
Äntligen kom du nån vart, existentiella sakfrågor eller livsfrågor, det är annat än despot-filosofi. då börjar du närma dig de finare salongernas tes-skapande... gud, är TEOlogi, inte teori. Teori bygger ju på hypotes, som validerats upp till tes, sedan prövats till teori och valid.

Tills.. man upptäcker ännu mer, och behöver justera alt. omvärdera.

dock, psycho.. är i yttersta ytterns kvasi-fält.

Citat:

Den bevisas inombords av ditt egna medvetande. Jag talar inte om yttre bevis. En vetenskapsman studerar materia, men människan är gjord av materia så all sanning ligger redan dold inom människan. Men livet kan inte bevisas och läras ut som vetenskap kan. Jag kan inte överföra min medvetenhet som den är till någon annan. Ifall jag är lycklig och en annan person är olycklig så kan inte jag få den andre att känna samma lycka som mig genom att formulera matematiska förklaringar.
Medvetandet, återfinns i hjärna.

Citat:

Som jag sade innan, existensiella tankar är likadan för alla människor. Det är en gemensam tanke alla kan ha oavsett om man är ateist eller inte. Skillnaden är att troende lägger till massa fantasier. Skalar man bort alla fantasier så finns fortfarande kärnan kvar: Hur kom allting till? Vad är meningen med allt detta?
Mm hur-är-det-möjligt... funderingarna... hur kunde de.. osv.

lite politiska spekulationer i det också, då ekonomi, är civilisationens numera absoluta parametrar, jämte naturlagar - så vilken matematiker som sitter vid rodren.. där kan man skönja en del, ekonomisk filosofi.

värden.. för några är det lågt värde att inte ha bil med tillgång till bensin 24/7, samma av dessa ärderar sådant värde gälla enbart vissa, andra menar att det är okej att använda benen....

in natura-filosoferna / host : tänkarna , intellektuella eliten. (som anlitas)

Citat:

Jag kan köpa det som en förklaring. Men innerst inne är ateism en form av troende utan att de vet om det.
nix

Citat:
Tro på Gud är att tänka. Man kan inte tro utan att tänka. Tro är en tankeprocess. Däremot att VETA Gud är en religiös process. Med det menar jag att man använder inte sitt intellekt eller kunskap för att veta, istället används visdom och intuition.
Nej, tro baseras på känslor, du är tillknuten trosideologin via känslor och BELÖNINGAR. med mera.

skydd, försäkring.................. med mera.

Citat:

Precis det du inte fattar. Gud kanske kan bevisas eller motbevisas vetenskapligt. Men att VETA att gud finns eller inte finns kan inte bevisas. Det är samma analogi som med att en lycklig person inte kan förklara hur en olycklig person ska bli det. Vetande är ett personligt bevis som man inte kan dela med någon.
Vad klagar du över då? är du ine nöjd med att tro på liv? eller du behöver uppodla dödslängtan du också?

Citat:
Här är samma fel som du gör hela tiden. Därför försöker jag förklara det som är falskt med ateism. Existentiella funderingar kring Gud och universum är inget man kan ta på. Du förvirrar ett abstrakt koncept med en inre verklighet som inte går att ta på eller definiera och därmed kan man inte bevisa det. Man kan bara veta det. Antingen är man medveten eller omedveten. Så när vi talar om bevis för Gud så talar vi om att VETA inte TRO. Vetande kan inte bevisas verbalt eller genom matematiska formler. På samma sätt kan inte vetenskap förklara allting, har du någonsin stött på en vetenskapsman som kan all teori om Fysik? Som förstår sig på universums gåtor? Även ifall en sådan vetenskapsman gjorde det så skulle du inte kunna förstå dig på det då du inte har samma intellektuell kapacitet. På samma sätt kan du inte förstå dig på Jesus eller Buddha då du inte vet något om gud.
Inre angelägenheter, löses i samhället med PENGAR. vad förstår du inte med 1,2,3 ?? och 0 ?

Citat:
Folk tolkar information olika. En person som får information att han ska avrättas imorgon kan fortfarande vara lycklig medan en annan kan bli riktigt skärrad. Så det är inte rationellt att grunda sina uppfattningar på information utan snarare på vetande, intuition.
Ja, lögner i omlopp är inget roligt. Sant det.

Citat:
Religiösa har mer kunskap än ateister. De har visdom som är en annan form av kunskap, den baseras inte på intellekt utan på intuition och vetande.
Man testar resultaten genom att känna till sitt inre tillstånd, som en person sade: Know thyself.
Man ifrågasätter sitt medvetande och ser ifall man förstår det. Ifall man lever i misär och sorg så kan man säga att man inte förstår sig på sitt egna medvetande. Men ifall man är som Buddha och lever tämligen lyckligt utan illusioner om livet utan att det rubbas så vet man att man är i kontakt med sanningen.
lol

religiösa, har makt, kanske mer än ateister. väx upp tack.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-01-17 kl. 16:44.
Citera
2015-01-17, 16:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En ateist Tror eller antar att Gud inte finns.

Strawman.

Försök förkovra dig i terminologin och definitionerna.
Citera
2015-01-17, 16:45
Medlem
Citat:
Strawman.

Försök förkovra dig i terminologin och definitionerna.

Trams. En ateist tror eller antar att Gud inte finns. Dina "one-liners" är bara löjeväckande, särskilt när du försöker framstå som förmer.
Citera
2015-01-17, 16:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En ateist tror eller antar att Gud inte finns.

Fortfarande en strawman.
Citera
2015-01-17, 16:57
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Snälla gumman, emotionella utfall hjälper ingen någonvart - du får skilja på oficiellt försvar och ateism.

Citat:
Evidens for God, is nowhere... naturen... ger dig vingar, inte gud. Teorier.

Vem ska att man ska evidens för Gud? Know the truth and the truth will make you free. De vet inget. Du väntar som en passiv apa att en forksare ska ge dig en formel som du ändå inte förstår dig på.

Citat:
Medvetandet, återfinns i hjärna.

Finns vetenskapliga teorier som säger att medvetandet inte är en materiell process. Tänkande är däremot en materiell process och ateister vill reducera människor till just detta, robotar. Ni försöker inte kolla bortom vetenskap. Ni håller fast om den biten som en kristen håller om sin bibel.

Citat:
Nej, tro baseras på känslor,

nej du har fel där. Känslor är en produkt av tankar. Först tanke sen känsla. Lär dig din teori! Du kan ju inte ens det din ateist, inte ens din egna hemmaplan. Inte konstigt att du inte kan levla upp mer till de spirituella dimensionerna.

Citat:
Inre angelägenheter, löses i samhället med PENGAR. vad förstår du inte med 1,2,3 ?? och 0 ?

Maffian löser det också med 1,2,3 0. När de har lite pengar så mördar de och korrumperar samhället för att få mer. Men antar inte att det är ateisters grej att meditera över mänsklig girighet och våldsamma natur. De väntar på en einstein som ska förklara saker för dom först.

Intellektuella uppfinner ett pengasystem och tror det ska lösa allt. Du tror på att pengar löser saker. Det är en del av din TRO.

Citat:
religiösa, har makt, kanske mer än ateister. väx upp tack.

Du visar på att din ateistiska tro har fått dig att vara ignorant och oförmögen att lära dig något nytt. Än än gång förstör ateismen för dig på din egna hemmaplan. Tänka fritt!

Religiösa har mer kunskap än ateister. De mediterar, filosoferar och söker efter sanningar som ni aldrig hade fått för er att leva efter. Ni accepterar bara sånt ni kan ta på och se på som spädbarn.
Citera
2015-01-17, 16:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ska vi fortsätta ditt trams eller bli kickade härifrån?

Lär dig terminologin och definitionerna.
Citera
2015-01-17, 16:59
Medlem
Citat:
Igen nonsens. En ateist Tror eller antar att Gud inte finns. Det finns ingen diskussion egentligen.

Jag är agnostisk ateist, jag vet med 100% säkerhet att jag inte tror på någon gud. Jag kan omöjligt ange med vilken procentsats jag finner någon guds existens vara en möjlighet, efter som jag inte anser mig ha någon rimlig anledning att förutsätta att det skulle kunna finnas en Gud/Gudar.
Citera
2015-01-17, 16:59
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Trams. En ateist tror eller antar att Gud inte finns. Dina "one-liners" är bara löjeväckande, särskilt när du försöker framstå som förmer.
Ateism är alltså avsaknad av tro, man inte ens ägnar sig åt att skänka tankar åt Gud.

Sedan kan du leka psykolog och spekulera dig loss i alla "paralleller" till att det betyder..... att man därmed, inte ägnar sig åt t.ex medkänsla för teister.

du är ju inte så lite dum/avig, eller gör du dig retoriskt korkad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in