2015-01-16, 20:33
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Tack för länkarna.
Att inte Amani anses som "allvarligt psykiskt störd" förvånar mig. Hoppas nu på långa straff för båda. Dels för Yaras skull men också för att småpojkarna kan få en bättre fortsättning på sina liv.

Att domen blir överklagad av åtminstone Amani räknar jag med, "oskyldig som hon är...". Om Ramis straff blir lägre än Amanis kanske han inte vågar riskera ett överklagande. Sen vet vi ju inte än vad domen blir så den kanske blir överklagad även av åklagaren.

Ja, hon ger ju inte ett sunt intryck precis men bedöms förmodligen kunna skilja på rätt och fel?
Däremot tror jag inte hon bryr sej om vad som är rätt eller fel sett ur andra perspektiv än sitt eget.
Ondskan har många ansikten och slugheten får ersätta intelligensen när den inte räcker till.
Här räcker inte ens slugheten till.
Citera
2015-01-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, hon ger ju inte ett sunt intryck precis men bedöms förmodligen kunna skilja på rätt och fel?
Däremot tror jag inte hon bryr sej om vad som är rätt eller fel sett ur andra perspektiv än sitt eget.
Ondskan har många ansikten och slugheten får ersätta intelligensen när den inte räcker till.
Här räcker inte ens slugheten till.

Nej, det gjorde inte det. Antar att Amani räknat med att hon skulle lyckats dupera även till den grad att RPU skulle falla ut positivt för henne. Hon har satsat allt på det kortet.

Gick inget bra.
Citera
2015-01-16, 20:55
Medlem
Den kvinna som misstänks ha mördat Yara Alnajjar lider av en personlighetsstörning med narcissistiska och borderline-drag, visar den rättspsykiatriska undersökningen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=6069854
Citera
2015-01-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ingen av de båda misstänkta allvarligt psykiskt störda enligt resultat av RPU som överlämnades idag till Blekinge tingsrätt!

http://texttv.tv4.se

@Konfycius: jag undrar också när dom meddelas. Finns nån här som har en aning?
Nu är det fritt fram för fängelse iaf.
Måndagen blir intressant.

Tillägg: Lite mer kött på benen, kvinnans advokat Erik Widner och chefsåklagare Pernilla Åström kommenterar.
http://www.sydostran.se/karlskrona/misstankta-mordare-inte-sjuka/

Intressant. Då vet vi att bägge dessa mördare är psykopater. Psykopater vet vad som är rätt och fel och brukar inte få vård.
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-01-16 kl. 21:03.
Citera
2015-01-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Tack för länkarna.
Att inte Amani anses som "allvarligt psykiskt störd" förvånar mig. Hoppas nu på långa straff för båda. Dels för Yaras skull men också för att småpojkarna kan få en bättre fortsättning på sina liv.

Att domen blir överklagad av åtminstone Amani räknar jag med, "oskyldig som hon är...". Om Ramis straff blir lägre än Amanis kanske han inte vågar riskera ett överklagande. Sen vet vi ju inte än vad domen blir så den kanske blir överklagad även av åklagaren.

Amani har antagligen agerat som hon gjorde i rätten för att hon ville få folk att tro att hon var psykiskt sjuk, för då trodde hon att straffet skulle bli lindrigare. Hon är psykopat! Hoppas på livstidsstraff för bägge med tanke på vad dessa monster utsatt Yara för.
Citera
2015-01-16, 21:10
Medlem
Jaha, nu läste jag att kvinnlig GM har personlighetsstörningen narcissism. Inte så mycket bättre än psykopati det.
Citera
2015-01-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jaha, nu läste jag att kvinnlig GM har personlighetsstörningen narcissism. Inte så mycket bättre än psykopati det.

Ursäkta. Var läste du det? Länk tack.
Citera
2015-01-16, 21:19
Medlem
LaScalas avatar
Från det ena till det andra - hur länge räcker bio-föräldrarnas visum? Har sökt men ej funnit uppgiften.
Nu ska jag måla fan på väggen här: Den stilfulla Madleen hinner visa sej vara höggravid när det är dags för hemresa. Då måste hon ju stanna tills barnet är fött...och sen.?
Varför jag ens tänker tanken är för att jag varit med om ett par fosterankare tidigare.
Ja, visst är jag cynisk och elak. Själv kallar jag det klok och erfaren. Jojo.
Citera
2015-01-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ursäkta. Var läste du det? Länk tack.

Hittade det själv. Men vad hittar jag utlåtandet om honom?
Citera
2015-01-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hittade det själv. Men vad hittar jag utlåtandet om honom?

Jag hittar inte heller något utlåtande om honom.
Citera
2015-01-16, 21:52
Medlem
Citat:
Från det ena till det andra - hur länge räcker bio-föräldrarnas visum? Har sökt men ej funnit uppgiften.
Nu ska jag måla fan på väggen här: Den stilfulla Madleen hinner visa sej vara höggravid när det är dags för hemresa. Då måste hon ju stanna tills barnet är fött...och sen.?
Varför jag ens tänker tanken är för att jag varit med om ett par fosterankare tidigare.
Ja, visst är jag cynisk och elak. Själv kallar jag det klok och erfaren. Jojo.

Jag tar en sak i taget. Jag vill se vad dessa två döms för, i första hand.

Föräldrarna har nu fått veta hur dottern haft det och systematiskt blivit misshandlad till döds. Det måste vara svårt och skapa många skuldkänslor. Och jag tror inte dom hade någon aning om vad som hände.

Tror dom trodde att detta var det bästa för Yara.

Om Amani, och troligtvis Rami, är psykopater/narcissister är dom inte så lätta att genomskåda. Även proffs går bet på det.
Citera
2015-01-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Amani har antagligen agerat som hon gjorde i rätten för att hon ville få folk att tro att hon var psykiskt sjuk, för då trodde hon att straffet skulle bli lindrigare. Hon är psykopat! Hoppas på livstidsstraff för bägge med tanke på vad dessa monster utsatt Yara för.

Visst är det svårt att tänka sig in i vad folk tänker. Särskilt de som mördar ett barn och tycker det är en "normalt".

Jag tror också hon ville framstå som lite tokig när hon stod inför rätta för Yaras dödsmisshandel, för det var det "slugaste" för stunden.

Men det har pågått två saker samtidigt. Det är det andra målet, där förvaltningsrätten tar barnen ifrån henne som gör Amani till en looser. Amani kan inte vinna båda målen genom att vara tokig, för är hon tokig så förlorar hon barnen för all framtid. Om hon skulle bli frikänd för Yaras mord, och får ett lindrigt straff, så är barnen ändå förlorade. Moment 22, där det finns ingen lösning för Amani som slutar bra.

Jag tror att Amani börjar förstå att hon kommer bli dömd. Kanske polletten trillade in, när inga överklaganden beträffande hennes synpunkter om barnen hjälpte. Barnen togs om hand av samhället och det finns inga ventiler i den domen.

Det skedde efter att spektaklet i tingsrätten, där Amani lät Rami löpa. Helhetsbilden är inte så enkel att förutsäga, som en lyckad strategi om alla konskvenser när man bara är slug.

Om Amani hade varit klok, så hade hon tagit på sig offerkoftan och berättat om arabkvinnors helvete, eftersom till och med åklagaren bäddade för den strategin. Men hon saknar intelligens också, i tillägg till att hon inte är riktigt klok. Hon är bara slug , på det sätt det nasas och prutas på i basarerna i mellan östern. Det märks att det handlar om en kvinna med kontakter högt upp i samhället, som hamnat i en ny och främmande miljö. Amani har tidigare levt skyddad, och trodde inte på att hon kunde dömas av en domstol. När hon blev häktad levde hon i villfarelsen att hon räddar sin man och han blir tacksam. Som i en arabisk såpa.

Antagligen har de på psykiatrin fattat en hel del, och bett henne berätta om sig själv och sanningen om vad som skedde när Yara dog. Det är ju upp till hennes om hon vill sitta av Ramis tid. Barnen är inget hon har som påtryckning längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in