2015-01-13, 22:30
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Oj, OJ, en intressant frågeställning där en enskild lagman tolkar lagen!

Frågor:

1) Omfattar bara offentlighetsprincipen bara Nyhetsmedier och vad avses med Nyhetsmedier?

2) Vad är missbruk av offentliga handlingar och hur kan det beivras med avgifter, innan missbruk skett?

3) Vad menar denne Conny är missbruk, och hur grundar han dessa tankar om yttrandefrihet, rättsligt?

4) Det intressanta är om man får ta betalt för något som inte är grundat på arbete eller utgifter. Att ta betalt om en statsanställd står och kopierar eller scannar är ju självklart. Men om det material som begärs ut redan är scannat, blir det faktiskt idiotiskt att ta betalt för jobb som inte utförs på tingsrätten, som om arbetet hade utförts!

5) Frågan är om rådmannen Conny kan ta beslut om att försvåra en grundlagsskyddad rättighet, för att han inte vill att folk ska ta reda på om en dom är slafsigt grundad eller inte!

6) Är ett beslut om en avgift, från en lagman att likställa med ett rättsligt bindande beslut, eller en dom? Och i så fall riktat till vem? Vem är part och var finns besvärshänvisningen?

7) Är det överhuvudtaget "lagligt" för en "lagman" att ta detta beslut på sin kammare i offentlighetsprincipens intresse?

8) Finns det ett ärende om offentlighetsprincipen att besluta i, eller är det privat lagstiftning i han sysslar med?

9) Är det inte så att det inte är tingsrättens sak att tolka offentlighetsprincipen, när det är ett förvaltningsärende, som borde landa på regeringsrättens bord, när det är så snaskigt?

Conny som arbetar förebyggande med "missbruk" av yttrandefriheten, visar hur man vill mörka allmänna handlingar som leder fram till en dom!

Inte undra på att alternativ till det Conny kallar Nyhetsmedia, behövs! Eftersom det Conny kallar Nyhetsmedia okritisk sväljer alla domar som kommer från honom och hans kollegor.

Vi har en diskussion om bevisningen, som stärker rättssäkerheten och medvetandet hos allmänheten om hur det kan gå. En sak som leder till offentlighet och skärpning av aktörerna i en rättegång, en sak Conny är emot. Oj. Oj!

Hade Flashback och nättidningar funnits hade inte Qvickskandalen skett, för vi hade granskat den bevisning som sedan visade sig vara fabricerad och påhittad av olika stollar inom minnesforskning. För det är när saker granskas, som man kommer sanningen nära. När fel har begåtts av domstolar och upptäcks, är det just efter granskningar av enskilda journalister och debatt om vad som egentligen skedde.

Under Qvickskandalen kom "Nyhetsmedia" och olika feministiska intressen inom "Nyhetsmedia" med ett drev som gjorde de aktörer inom rättsväsendet som bedrev orätt; till hjältar! Med konsekvens att riktiga mördare går fria.

Det bör ju också noteras att vi följer ju bara de saker som de facto har ett allmänintresse och är komplicerade! Vilket är syftet med offentlighetsprincipen och allmänhetens rätt att närvara på rättegångar och ta del av allmänna handlingar.
Om materialet inte är sekretessat och om det inte innebär en orimlig arbetsinsats eller kostnad att plocka fram det så ska man lämna ut det utan att fråga efter identitet eller syfte. Det är vad vi fick lära oss när jag jobbat statligt.

Jag förstår inte hur Tingsrättens personal skall kunna göra skillnad på journalist och privatperson. Detta låter heltokigt! De får väl göra en version som tål offentlighet och maska det som behövs exempelvis för att skydda BO:s integritet.

Nu är inte jag jurist till skillnad från dem på Tingsrätten. De borde kunna offentlighetsprincipen bättre - vad har jag missat?
Citera
2015-01-13, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Den som är intresserad av offentlighetsprincipen, som Blekinge TR inte är så duktiga på, kan kolla på Veckans Brott ikväll där Sveriges "finaste" jurist, Fredrik Wersäll, öppnar upp för att utvidga denna.

Men den stora behållningen från Leif G W är att han påtalar hur domstolar är känsliga för offentlighet. Han berättade om nämndemän som somnar. Han påpekade också att domare och advokater skärper sig när allmänheten visar intresse!

Kan det vara så banalt att det är jobbigt att behöva skärpa sig för dessa tingsrättsdomare? Hi. Hi.

En plausibel förklaring till varför de försvårar offentlighetsprincipen.
Citera
2015-01-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Om materialet inte är sekretessat och om det inte innebär en orimlig arbetsinsats eller kostnad att plocka fram det så ska man lämna ut det utan att fråga efter identitet eller syfte. Det är vad vi fick lära oss när jag jobbat statligt.

Jag förstår inte hur Tingsrättens personal skall kunna göra skillnad på journalist och privatperson. Detta låter heltokigt! De får väl göra en version som tål offentlighet och maska det som behövs exempelvis för att skydda BO:s integritet.

Nu är inte jag jurist till skillnad från dem på Tingsrätten. De borde kunna offentlighetsprincipen bättre - vad har jag missat?

Du har inte missat något. Det finns en intressant tråd om saken.

(FB) Domstol kräver 1000tals kr för att lämna ut offentliga handlingar (Kalmar tingsrätt)
Citera
2015-01-13, 22:39
Medlem
Citat:
Men den stora behållningen från Leif G W är att han påtalar hur domstolar är känsliga för offentlighet. Han berättade om nämndemän som somnar. Han påpekade också att domare och advokater skärper sig när allmänheten visar intresse!

Kan det vara så banalt att det är jobbigt att behöva skärpa sig för dessa tingsrättsdomare? Hi. Hi.

En plausibel förklaring till varför de försvårar offentlighetsprincipen.

Skulle inte förvåna mig det minsta om svaret är just detta! Dom vill inte själva att andra skall ha insyn i hur dom arbetar/eller inte för sitt arvode. Offentlighetsprincip, phui ...
Citera
2015-01-14, 18:39
Medlem
För att återgår till ämnet, någon som vet när dom kommer falla i det här ärendet?
Citera
2015-01-14, 18:55
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ämnet är ytterst relevant, eftersom det finns ett skäl att vi följer vissa trådar. Vi har kanske olika skäl just för denna tråd, men för att föra en vettig diskussion om alla sakomständigheter som ledde till att ett barn slogs ihjäl i den svenska myllan; så behöver vi information.

Vår grundlagsskyddade rätt ger oss genom offentlighetsprincipen, och rätten att få ut allmänna handlingar, underlag för denna diskussion som förs om hur det kan gå. Det ställer krav på myndigheter och domstolar, som också har möjligheten att hindra viss information genom seriösa sekretessprövningar.

Jag tänker ofta på hur de "tänkte" vid tiden de kom på att det skulle finnas en offentlighetsprincip. Det var främst slutsatsen att insyn är bra så att myndigheter sköter sig. Med tanke på befolkningen vid tiden så var det ingen fara om man höll sig på god fot med de styrande.

Min uppfattning av myndigheter och rättsväsendet i Sverige, är att de upplever att de är "fast" med uråldriga bestämmelser som gör att de tappat kontrollen helt, sen datoriseringen. Varje medborgare har en laptop och en iphone och lyder inte, lyssnar inte bara på statstelevisionen eller bara läser det tidningarna serverar som rätta åsikter. För rättsväsendet är det en signal, att vi ser vad de håller på med, och det är inte alltid bra ur deras synvinkel. Vi vill att Yara får rättvisa, men inte på bekostnad av rättssäkerheten.

I belysning av denna tråd och det som pågår i svensk politik så är jag säker på att om folk som Conny hade fått bestämma så hade vi inte haft offentlighetsprincip. Det intressanta är hur han resonerar, och att han visar oss alla att begrepp som legalitet är en skitsak för honom, eftersom han bestämmer!

Var kan den diskussionen föras? Om myndigheter som struntar i legaliteten, och inte tillämpar lag, för att de tycker till på sin kammare?

Just i en tråd där vi betalat en massa pengar för en FUP, och där vi alla vill veta vad som pågår i ett specifikt ärende. Allmänna handlingars tillgänglighet är ju en röd tråd i detta fall, som är skamligare ju mer vi får veta om vad de vill dölja!

Det finns bara JO och resten av det kollegiala rättsväsendet att vända sig till om man känner sig behandlad enligt främmande rätt, eller dömd enligt lagar som inte ingår i det svenska rättssystemet!

Det enda som skyddar mot rättsövergrepp, är offentlighet och skampålen. Det är just offentlighet, och andemeningen med att vi ska ha rätt till insyn som var tanken med att se till att lagar följs av domstolarna, och att det går rätt till enligt rättsordningen.

Men ju mer jag funderar, så var denna princip inte tänkt att användas av folk som oss! Vi är ju inte lika "lojala" och vi tycker inte lika, eller det som vi blir tillsagda att tycka, likt de tidningar som snällt rapporterar det som serveras.

Tidningarna rapporterar domar och lite om vad som sägs, men att en svensk tidning ens ska diskutera dubiös bevisning eller myndighetsbeslut åt helvete, kommer inte ske! Svensk media måste ha en gemensam startsignal på ett mediedrev, typ Qvickskandalen där "experter" talat om att det är en rättsskandal av grova mått, efter mycket vånda.

Men de vanliga rättegångarna där människor far illa diskuteras bara i trådar på olika forum. För i Yarafallet så är det olika händelser och dåliga beslut som ledde till en tragisk utgång.

Connys reaktion, är just det som visar hur viktigt det är att vi bevakar tingsrätter, så att Conny som ögontjänare i staten beaktar legalitet och objektivitet på jobbet, så att det inte gör något om någon ser vad de håller på med, i hans domstol.

Det är ju enkelt, för om Conny tillämpar lag, och ser seriöst på bevisningen så är jag och de flesta medborgare nöjda! Då skulle han vara stolt över att vi vill ha kopior på de handlingar som begärs ut.

För visst är det tokigt när man tar ut icke lagstadgad avgift/skatt från medborgare, i syfte att hindra offentlighetsprincipen och ser på det som en fiffig lösning på ett växande problem med att medborgarna utnyttjar sin rätt till offentlighet?

Jadu, Vresrosen. Efter dina fantastiska inlägg finns det ju knappt nåt att tillägga.
Jag ser fram emot dina inlägg efter att dom meddelats.
Om inte Blekinge tingsrätt hemlighåller domen för oss vill säja..
Citera
2015-01-15, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Fy fan så bra skrivet. Du skriver så bra så jag blir förbannad.

Jag instämmer i denna välformulerade komplimang till Vresrosen

Och ej att förglömma - det pågår även en utredning i kommunen. Utredningen som görs av extern jurist ska vara klar i mars och ge förklaringar till detta kaos som pågått (pågår?) bland Karlskronas kommuns tjänstemän/kvinnor och deras anhöriga
Citera
2015-01-15, 20:59
Medlem
LaScalas avatar
Nu ni kära vänner börjar det röra på sej igen!

Yara-rättegången återupptas
På måndag återupptas förhandlingarna i Yara-målet. Det är resultatet av de två misstänktas rättspsykiatriska undersökningar som ska presenteras.

På måndag 9:30 är det dags.
http://www.sydostran.se/karlskrona/yara-rattegangen-aterupptas/
Citera
2015-01-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala

På måndag återupptas förhandlingarna i Yara-målet. Det är resultatet av de två misstänktas rättspsykiatriska undersökningar som ska presenteras.

Tack. Det vill jag absolut inte missa.
Citera
2015-01-15, 22:13
Medlem
Citat:

Tack för att du informerar oss. Kan det betyda att domen faller samma dag?
Citera
2015-01-16, 10:14
Medlem
LaScalas avatar
Ingen av de båda misstänkta allvarligt psykiskt störda enligt resultat av RPU som överlämnades idag till Blekinge tingsrätt!

http://texttv.tv4.se

@Konfycius: jag undrar också när dom meddelas. Finns nån här som har en aning?
Nu är det fritt fram för fängelse iaf.
Måndagen blir intressant.

Tillägg: Lite mer kött på benen, kvinnans advokat Erik Widner och chefsåklagare Pernilla Åström kommenterar.
http://www.sydostran.se/karlskrona/misstankta-mordare-inte-sjuka/
Senast redigerad av LaScala 2015-01-16 kl. 10:26.
Citera
2015-01-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ingen av de båda misstänkta allvarligt psykiskt störda enligt resultat av RPU som överlämnades idag till Blekinge tingsrätt!

http://texttv.tv4.se

@Konfycius: jag undrar också när dom meddelas. Finns nån här som har en aning?
Nu är det fritt fram för fängelse iaf.
Måndagen blir intressant.

Tillägg: Lite mer kött på benen, kvinnans advokat Erik Widner och chefsåklagare Pernilla Åström kommenterar.
http://www.sydostran.se/karlskrona/misstankta-mordare-inte-sjuka/

Tack för länkarna.
Att inte Amani anses som "allvarligt psykiskt störd" förvånar mig. Hoppas nu på långa straff för båda. Dels för Yaras skull men också för att småpojkarna kan få en bättre fortsättning på sina liv.

Att domen blir överklagad av åtminstone Amani räknar jag med, "oskyldig som hon är...". Om Ramis straff blir lägre än Amanis kanske han inte vågar riskera ett överklagande. Sen vet vi ju inte än vad domen blir så den kanske blir överklagad även av åklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in