2014-11-23, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Vilka nackdelar finns det ifall man vill göra operationen när man är 21? Hört att det oftast blir bäst att göra den efter 30.

Var har du hört det? Enda kravet jag hört är att synen ska vara stabil vilket oftast verkar inträffa efter man fyllt 20år. Vad skulle man tjäna på att vänta längre?

Gjorde en LASEK 12/11, alltså för 11dagar sedan. Idag ser jag inte helt bra. Rätt så suddigt och mycket starbursts.
Citera
2015-01-06, 11:28
Medlem
Hej!

Funderar allvarligt på att operera ögonen i vinter.

Någon som gjort en kartläggning av marknaden (tekniker/kliniker) på senare tid?

Viktigt för mig, i avtagande prio:
- Teknik: Bra slutresultat efter anpassningstid
- Plats: Stockholm
- Läkning: Snabb läkning, ej sjukskrivning från kontorsjobb
- Pris: en bra bit under 30.000 räknar jag med

ReLEx Smile på Proforma låter OK just nu med 22,900:-: http://www.proformaclinic.se/ogonkirurgi/ogonlaser/smile
Citera
2015-01-08, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Hej!

Funderar allvarligt på att operera ögonen i vinter.

Någon som gjort en kartläggning av marknaden (tekniker/kliniker) på senare tid?

Viktigt för mig, i avtagande prio:
- Teknik: Bra slutresultat efter anpassningstid
- Plats: Stockholm
- Läkning: Snabb läkning, ej sjukskrivning från kontorsjobb
- Pris: en bra bit under 30.000 räknar jag med

ReLEx Smile på Proforma låter OK just nu med 22,900:-: http://www.proformaclinic.se/ogonkirurgi/ogonlaser/smile

Kör på. Både Proforma och Relex smile låter sunda. För min del stod det mellan det och no-cut och den andra faller bort på grund av läketid.
Citera
2015-01-15, 20:41
Medlem
Jag genomförde LASEK för 5 veckor sedan men synen är fortfarande suddig på längre håll… Jag kan i princip inte känna igen ett ansikte 15m bort från mig… är det normalt, eller ska jag börja oroa mig?
Citera
2015-01-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antron
Jag genomförde LASEK för 5 veckor sedan men synen är fortfarande suddig på längre håll… Jag kan i princip inte känna igen ett ansikte 15m bort från mig… är det normalt, eller ska jag börja oroa mig?

Oroa dig inte i onödan. Ta kontakt med kliniken och fråga/be om ett tidigt uppföljningsbesök.

Efter 5 så skulle jag trorr att synen var hyffsat bra och att det snarare var ljuskänslighet/torrhet som var problemet. Men som sagt, fråga dom som verkligen kan
Citera
2015-01-16, 20:55
Medlem
zebra121s avatar
Nån här som gjort en FS-LASIK som kan skriva några rader kring hur de upplevt tiden nån/några månader efter operationen?
Behövde ni göra om den? Nöjd? Ser du bra? Missnöjd? Korrigering?
Citera
2015-01-17, 15:07
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Nån här som gjort en FS-LASIK som kan skriva några rader kring hur de upplevt tiden nån/några månader efter operationen?
Behövde ni göra om den? Nöjd? Ser du bra? Missnöjd? Korrigering?

Jag gjorde det 2013, är nöjd. Uppföljningstesterna på memira visar att jag ser perfekt. De är ju inte precis opartiska så de litar jag inte på MEN även syntestet på jobbet visar att jag ser mycket bra, och klarar mig mer än väl i vardagen och trafiken. För min egen skull använder jag läsglasögon vid datorn samt om jag läser bok, men det ska inte "behövas", enligt memria. Alltså jag är rädd att synen blir kass igen om jag slarvar för mkt med läsglasögon.
Citera
2015-01-17, 21:32
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Jag gjorde det 2013, är nöjd. Uppföljningstesterna på memira visar att jag ser perfekt. De är ju inte precis opartiska så de litar jag inte på MEN även syntestet på jobbet visar att jag ser mycket bra, och klarar mig mer än väl i vardagen och trafiken. För min egen skull använder jag läsglasögon vid datorn samt om jag läser bok, men det ska inte "behövas", enligt memria. Alltså jag är rädd att synen blir kass igen om jag slarvar för mkt med läsglasögon.

Hmm okej, intressant.
Det har alltså gått prickfritt för dig? Du har 100 % syn? Nåt i övrigt du kan nämna?
Citera
2015-01-18, 16:29
Medlem
naDevvo-peghoSs avatar
Hej,

Undrar om någon eller några har erfarenheter av Vård Ögonklinik och NoCut?
Har nämligen -3,00 på båda ögonen, haft stabilt några år och vill nu göra en operation för att kunna se 100% (önsketänkande) utan linser.
Är det någon som har fått bestående effekter(negativa) av att göra NoCut vid Vård Ögonklinik?
Citera
2015-01-19, 23:38
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naDevvo-peghoS
Hej,

Undrar om någon eller några har erfarenheter av Vård Ögonklinik och NoCut?
Har nämligen -3,00 på båda ögonen, haft stabilt några år och vill nu göra en operation för att kunna se 100% (önsketänkande) utan linser.
Är det någon som har fått bestående effekter(negativa) av att göra NoCut vid Vård Ögonklinik?
Tjo!

Ja, jag gjorde en operation hos Vårda ögonklinik (Göteborg) i slutet av december 2012. Vill minnas att jag hade -4,0 och -3,75, kan ha varit -4,0 och -4,25, hur som helst... vid den tidpunkten var jag 22år.

Var hos optikern och kollade synen i höstas och där kunde optikern konstatera att jag hade perfekt syn! Beslutet att lägga mig under lasern har varit det bästa jag gjort hittills i mitt liv då jag har haft linser sen 12 års ålder, skönt att äntligen bli av med möget...
Inga som helst bestående effekter, ögat har väl förmodligen läkt färdigt nu till 100% efter 2år enligt papperna. Så detta är absolut inget önsketänkande

Dock får man vara förberedd på att läkningen tar tid. Första veckan var hemsk för min del (säkert individuellt) och det kändes som man hade grus i ögonen konstant, tur att man fick med bedövande ögondroppar...
Citera
2015-01-20, 01:18
Medlem
naDevvo-peghoSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingsoffa
Tjo!

Ja, jag gjorde en operation hos Vårda ögonklinik (Göteborg) i slutet av december 2012. Vill minnas att jag hade -4,0 och -3,75, kan ha varit -4,0 och -4,25, hur som helst... vid den tidpunkten var jag 22år.

Var hos optikern och kollade synen i höstas och där kunde optikern konstatera att jag hade perfekt syn! Beslutet att lägga mig under lasern har varit det bästa jag gjort hittills i mitt liv då jag har haft linser sen 12 års ålder, skönt att äntligen bli av med möget...
Inga som helst bestående effekter, ögat har väl förmodligen läkt färdigt nu till 100% efter 2år enligt papperna. Så detta är absolut inget önsketänkande

Dock får man vara förberedd på att läkningen tar tid. Första veckan var hemsk för min del (säkert individuellt) och det kändes som man hade grus i ögonen konstant, tur att man fick med bedövande ögondroppar...

Vad gjorde du för operation?
Ska göra en ögonoperation men har desvärre svårt att välja vart! Men det lutar åt Vårda Ögonklinik med deras metod NoCut
Citera
2015-01-20, 01:36
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naDevvo-peghoS
Vad gjorde du för operation?
Ska göra en ögonoperation men har desvärre svårt att välja vart! Men det lutar åt Vårda Ögonklinik med deras metod NoCut
Oj, det glömde jag visst att nämna... NoCut var det.

Jag valde ju den eftersom vad jag fattat det som så innebär en NoCut operation att man bara lasrar bort på ytan av ögat, som sedan läker och blir fint. Skulle aldrig få för mig att göra en Lasik där man skär upp en flik som aldrig läker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in