2015-01-15, 18:32
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
Varför inte? Vad har du att förlora förutom 350 kronor?
Det bästa som kan hända är att du skriver grymt bra och redan nu får resultatet för att komma in på HHS. Då slipper du plugga inför HP efter detta prov.

Citat:
Ursprungligen postat av r4ll3
Tror de höjt till 450 kr nu, va?
Ja. Backa bak en sida eller två.
Citera
2015-01-15, 18:40
Medlem
Bra intiativ!

Motala. 2.0. 4-5h/dag.

Käringen här hemma har fått ett väldigt höst resultat det funkar inte när hon ska försöka hjälpa mig.
Citera
2015-01-15, 19:01
Medlem
Ree81s avatar
Angående normering, hur funkar det? Pratar man om en Bell-kurva där olika delar av kurvan motsvarar olika betyg? Isåfall kommer sämre betyg i genomsnitt göra det lättare att få 2.0? Antar att de räknar på standardavvikelser.
Citera
2015-01-15, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Självklart =) Har du redan fixat bra resultat nog eller?
Ja det har jag
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Angående normering, hur funkar det? Pratar man om en Bell-kurva där olika delar av kurvan motsvarar olika betyg? Isåfall kommer sämre betyg i genomsnitt göra det lättare att få 2.0? Antar att de räknar på standardavvikelser.
Japp exakt så.
Citera
2015-01-15, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Tror ni normeringen för matematiken kommer bli ännu strängare? Råder ju höginflation på poängen där

Nja, kommer nog ligga på samma nivå som senast, +- 1 poäng. Hur mycket högre kan det egentligen bli nu?

Förvisso finns det saker som kan tala för en höjning. Bland annat att gymnasieelever nu för tiden verkar strunta i att lägga ned tid i gymnasiet för att uppnå höga betyg (bara tillräckligt plugg för behörighet till univ) och istället lägger resterande tid på högskoleprovsplugg. Eller, om man skall tro de som skriver i fusktråden, att antalet kunder stadigt ökar. Höjningen av anmälningsavgiften kanske även sållar bort oengagerade provskrivare och kvar är de som heltidspluggar till högskoleprovet. Men jag tror ändå att normeringen kommer vara likadan.
Citera
2015-01-15, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Eller, om man skall tro de som skriver i fusktråden, att antalet kunder stadigt ökar.

Att andelen intresserad kunder ökar är sant, men i nuläget medför det inte att fler får provet skrivet utan bara att priset pressas upp på grund av utbud/efterfrågan.

Fusk har nog väldigt liten inverkan på normeringen men ifall det är någon normering som blir påverkad så skulle det vara just matematik delen.
Citera
2015-01-16, 14:27
Medlem
ejakuleras avatar
Om jag börjar plugga nu, är det ens värt att plugga svenska/engelska eller ska jag köra stenhårt på matten istället?
Citera
2015-01-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejakulera
Om jag börjar plugga nu, är det ens värt att plugga svenska/engelska eller ska jag köra stenhårt på matten istället?

Öva på båda, men mest på det du är sämst på.

Personligen tycker jag matematiken är lättast att plugga upp, men det är å andra sidan subjektivt.
Citera
2015-01-16, 15:23
Medlem
DerplockHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Exakt, därför förutspår jag ytterligare en höjning av normeringsgränserna i vår

Glöm inte att fylla i det gula pappret och lägga ut det i tråden, så att jag vet, att du inte smet undan

Du får hjälpa mig här, det gula pappret?

Här ska ingen smita... Öser på med NOG-uppgifter i detta nu.
Citera
2015-01-16, 15:27
Medlem
ejakuleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarrguden
Öva på båda, men mest på det du är sämst på.

Personligen tycker jag matematiken är lättast att plugga upp, men det är å andra sidan subjektivt.
Hur föreslår du att jag övar? Har köpt vip på hpguiden så jag har ju tillgång till en massa övningsuppgifter som verkar bra. Bara nöta dom eller?

Det känns rätt onödigt att läsa artiklar samt skönlitteratur varje dag för att öka "läskunskapen" när det bara är någon månad kvar. Det känns som att matematiken är det ämne som är lättast att lära sig mycket på kort tid och därför det jag bör satsa på.

Rätt/fel?
Citera
2015-01-16, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejakulera
Hur föreslår du att jag övar? Har köpt vip på hpguiden så jag har ju tillgång till en massa övningsuppgifter som verkar bra. Bara nöta dom eller?

Det känns rätt onödigt att läsa artiklar samt skönlitteratur varje dag för att öka "läskunskapen" när det bara är någon månad kvar. Det känns som att matematiken är det ämne som är lättast att lära sig mycket på kort tid och därför det jag bör satsa på.

Rätt/fel?

Provet är den 28 mars. Det är ju gott om tid tills dess
Citera
2015-01-16, 15:41
Medlem
ejakuleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Provet är den 28 mars. Det är ju gott om tid tills dess
Tillräckligt lång tid för att bli märkbart bättre på läsförståelse? Det känns luddigt och svårt att bli bättre på det på ~2 månader om man jämför med matten. Så lång tid är det ju inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in