2015-01-16, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejakulera
Tillräckligt lång tid för att bli märkbart bättre på läsförståelse? Det känns luddigt och svårt att bli bättre på det på ~2 månader om man jämför med matten. Så lång tid är det ju inte

Det krävs ingen extremt bra läsförståelse för bra resultat på LÄS. Läs på om lite strategier bara (finns t.ex. mycket om LÄS i denna tråd).
Citera
2015-01-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Det krävs ingen extremt bra läsförståelse för bra resultat på LÄS. Läs på om lite strategier bara (finns t.ex. mycket om LÄS i denna tråd).

Och vilka strategier tänker du på? Tror inga "strategier" tar dig särskilt långt om du har en usel läsförståelse.
Citera
2015-01-16, 16:39
Medlem
anonymidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejakulera
Om jag börjar plugga nu, är det ens värt att plugga svenska/engelska eller ska jag köra stenhårt på matten istället?

På 3 månader hinner du komma ganska långt på båda delarna. Hur är dina relativa styrkor? Har du skrivit tidigare? Rent generellt skulle jag nog säga att man har brantast utvecklingskurva på mattedelen.
Citera
2015-01-16, 16:40
Medlem
Ree81s avatar
Mitt problem är att hålla de där oerhört långa texterna i närminnet nog länge för att komma ihåg hela texten (med extrem detaljrikedom) när frågorna kommer. Man har ju inte tid att läsa om den.

Fast då gör jag bara proven online. Kanske borde göra dom med utskrivna papper så man kan använda markeringspenna?

Hela provet stinker förövrigt av "haha, där fick vi dig!"-mentalitet. Otroligt många "trick questions" där dom ställs på ett så konstigt, men tekniskt korrekt, sätt som möjligt. Och de ger ofta svar som gör det enklare att falla i dessa gropar. Räknar man fel (t.ex. på diagrammen) kommer de garanterat sätta in ett svarsalternativ som stämmer med det.
Senast redigerad av Ree81 2015-01-16 kl. 16:44.
Citera
2015-01-16, 16:57
Medlem
anonymidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Mitt problem är att hålla de där oerhört långa texterna i närminnet nog länge för att komma ihåg hela texten (med extrem detaljrikedom) när frågorna kommer. Man har ju inte tid att läsa om den.

Fast då gör jag bara proven online. Kanske borde göra dom med utskrivna papper så man kan använda markeringspenna?

Hela provet stinker förövrigt av "haha, där fick vi dig!"-mentalitet. Otroligt många "trick questions" där dom ställs på ett så konstigt, men tekniskt korrekt, sätt som möjligt. Och de ger ofta svar som gör det enklare att falla i dessa gropar. Räknar man fel (t.ex. på diagrammen) kommer de garanterat sätta in ett svarsalternativ som stämmer med det.

Prova att läs frågorna först och kolla sedan på texten. Olika personer föredrar olika, men personligen upplevde jag det lättare för då hittar man ibland svaren samtidigt som man läser. För din del kan det nog vara en ide att jobba lite på läshastigheten, jag läste igenom alla texter två gånger och upplevde inga svårigheter med tiden, orddelen överstökar man ju väldigt snabbt så på så vis får man ju loss tid till läsningen.

Och ja, skriv ut papperna och kör markeringspenna, kan hjälpa en hel del om man ser till att markera till exempel namn, datum etc så man lätt hittar dem efteråt.
Citera
2015-01-16, 17:19
Medlem
ejakuleras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymidiot
På 3 månader hinner du komma ganska långt på båda delarna. Hur är dina relativa styrkor? Har du skrivit tidigare? Rent generellt skulle jag nog säga att man har brantast utvecklingskurva på mattedelen.
Japp jag har skrivit en gång tidigare samt tränat en del på gamla prov innan det provtillfället, så jag vet hur proven ser ut och kommer inte att få en chock på provdagen så att säga.

Jag är inget snille inom något ämne men jag har lättast för matematiken. Det är även mycket roligare och mer motiverande att plugga just den delen.

Tråkigast/svårast är den delen då man ska läsa långa texter och sedan svara på frågor, både på svenska och engelska.
Citera
2015-01-16, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Och vilka strategier tänker du på? Tror inga "strategier" tar dig särskilt långt om du har en usel läsförståelse.

Tror knappast vederbörande har en usel läsförståelse. Det är inte relevant att prata om extremfall som t.ex. personer som inte förstår texten i en barnbok. Klarar man av att läsa texter i tidningar som SvD och DN har man läskapaciteten för att klara av texterna på HP. Klarar man inte av sådana texter så vet jag inte hur man skulle klara sig på högskolan.

Vilka strategier som är bra ligger inte i mitt intresse att lista här när det redan finns massvis med tips i denna tråd samt på andra sidor såsom ordprov.se. De som vill förbättra sig får ta lite eget initiativ.
Citera
2015-01-16, 18:16
Medlem
Någon som har erfarenhet av HPguiden?
Citera
2015-01-16, 19:20
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Någon som har erfarenhet av HPguiden?
Ja, vad vill du veta?
Citera
2015-01-16, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Ja, vad vill du veta?

Vad tycker du om deras VIP tjänst? Är det värt det om man glömt bort det mesta och vill ha en snabb repetition? Funderar nämligen på att skaffa ett VIP medlemskap då det var ett tag sedan jag använde mig av matte a kunskaperna ;/
Citera
2015-01-16, 20:43
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westeros
Vad tycker du om deras VIP tjänst? Är det värt det om man glömt bort det mesta och vill ha en snabb repetition? Funderar nämligen på att skaffa ett VIP medlemskap då det var ett tag sedan jag använde mig av matte a kunskaperna ;/
Jag är nöjd. Du kan nog hitta all information och studiematerial från olika håll och plugga utan den tjänsten men det betyder att du förlorar flera timmar som du skulle kunnat disponera mer effektivt.

Dock är det ditt resonemang som ska vara avgörande, jag tvekade inte en sekund att betala avgiften när jag tänkte på att dom investerade pengarna kan rendera i några råpoäng extra.

Så resonerade jag, så viktigt är högskoleprovet för mig, hur viktigt är det för dig?

(Skriven från mobil)
Citera
2015-01-16, 21:14
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x
27. I en urna finns det 20 lika stora enfärgade kulor. Jan-Olof tar slumpmässigt två kulor ur urnan. Vad är sannolikheten att båda kulorna är gröna?
(1)I urnan finns det 5 gröna, 4 röda och 6 blå kulor.
(2) I urnan finns det 4 röda, 6 blå och 5 vita kulor.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Provet taget från http://www.edusci.umu.se/digitalAssets/88/88852_provpass2.pdf
Jag vet vilket svar de är ute efter, men blir det inte tekniskt sett 2 svar som är rätta här? Tänk efter.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in