2014-10-17, 18:15
Medlem
La upp en "köpes" förfrågan av en tecknad box på Blocket och fick efter någon vecka ett svar av en kille som sade sig ha halva boxen då hans barn gjort sönder 2 skivor.. vi pratade rätt mycket och kom överens om ett pris samt enklaste frakt och vart han bodde

Fick bankuppgifter och i samma mail skrev han även "paketet ligger på låddan men har inte kollat mitt bankkonto ännu"

Hans bank är Swedbank och hans clearing nummer var xxxx samt bankkontot xx xxx xx
Han svarar nu inte på mail jag frågade nu efter 1 vecka om jag kunde få kolli-idt och det skulle han ge mig när han slutade jobbet och det sa han den 15:e

Kontaktade blocket och dom sa att dom inte kan hjälpa mig. Hur i HELVETE kan dom ha en tjänst som dom inte hjälper till med? "köpes" annons skitet är ju endå blocket som hostar läste ingenstans att dom fråntog sig allt ansvar när jag la annonsen där

Vad tror ni om detta?
Citera
2014-10-17, 21:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paddingtonbear
Vad tror ni om detta?
Vad hade du tänkt dig blocket skulle göra då?
Citera
2014-10-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AuJja
För djävligt att så många "småbrott" inte utreds. Lägger man ihop alla dessa så blir det rätt så omfattande kriminell verksamhet. Det borde vara polisens jobb att systematiskt spåra och kartlägga dessa, vem skulle annars göra det?!

Numera är det lätt att kapa identiteter så det är klart att skurkarna använder sig av dessa för att minska risken att åka dit. Kan tänka mig att en kapad identitet också dör med den riktiga personen...
Varför polisanmäler du inte?
Du har ju enligt dig bevis?
Citera
2014-10-18, 12:32
Medlem
Vindlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andyutanq
Hallå! Köpte ett par skor på blocket som var för små så jag valde att sälja vidare dem.
Nu har nästa köpare mailat och påstått att de är fake och bevisat detta.
Skickade med bilder till köparen och denne godkände bilderna och köpte skorna.
Nu hotar människan med anmälan, finns det en lag som säger att jag har gjort fel?
P.s, köparen frågade varken om kvitto eller ursprung.

Är väl bara att låta köparen skicka tillbaka skorna och få sina pengar tillbaka om han är så jävla tjafsig? Du kan ju sälja dem igen sen.
Citera
2014-10-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad hade du tänkt dig blocket skulle göra då?

Visa lite jävla medlid för sina trogna "kunder" kanske? Det är ju inte konstigt att folk har så lite förtroende för blocket och att Tradera går så bra nuförtiden.... blocket skiter ju fullkomligt om någon bedriver brottsligheter
Citera
2014-10-19, 22:24
Medlem
Blivit blåst på Blocket's "KÖpes" funktion/annons hjälp mig gärna hitta så mycket ni kan längst ner har ni det jag själv fått fram.

Såhär svarar blockets kundtjänst

Ni som vill kan lura någon på pengar hur mycket ni vill bara det understiger ett visst belopp och jag antar att även då kommer dom inte lyfta ett enda finger om att hjälpa er!

Citat:
Linda (Kundservice)

okt-17 12:21

Hejsan xxxx,

Väldigt tråkigt att höra om det du upplevt på sajten, något jag beklagar.

När man köper av en privatperson så gäller köplagen och då ska det man kommer överens om gälla.

Vi kan dessvärre inte ge ut någon information till dig angående annonseringen.
Detta för att vi arbetar enligt PUL.

Jag rekommenderar dig att höra av dig till säljaren och försöka hitta en lösning, något som i de flesta fall brukar kunna gå att göra.

I värsta fall kan man ta det vidare till tingsrätten men då kostnaderna för dig i och med att ta det dit kommer överstiga kostnaden för utlägg så rekommenderar jag dig att kolla vidare på sajten och köpa den vara du är ute efter av någon annan.

Jag önskar dig en fortsatt bra dag och hoppas det löser sig.

Hälsningar,

Linda
Blockets Kundservice

Jag har blivit blåst av denna idioten förövrigt

Telefonnummer (fick jag ut via mailheadern)
0709591527
Enligt Truecaller går detta till Basse Larsson
Tele2/SWIPnet

IPnummer också via headern
213.100.202.53

Sebastian Larsson
Mail: basse411@gmail.com

SEB: clearing: 5152 Konto: 02 038 88

Han skulle leverera en utgången seriebox som jag gav 600kr för och han hade tydligen lagt det på "låddan" inann han fick pengarna. Men så verkar ju inte vara fallet efter det har han inte svarat på mail. Det senaste jag frågade var om jag kunde få kolli-id och det skulle han ge mig efter jobbet. Telefon och allt är avstängt tråkigt nog.

Se upp för denna skojaren
Citera
2014-10-20, 00:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
SEB: clearing: 5152 Konto: 02 038 88
Clearingnumret går till ett seb kontor på västra gatan 73 i kungälv.
Citera
2014-10-20, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Clearingnumret går till ett seb kontor på västra gatan 73 i kungälv.

Då stämmer IP lokaliseringen ganska bra med andra ord den gick nämligen till kungälv också

http://www.ipgeek.org/213.100.202
Citera
2014-10-21, 17:15
Medlem
Om jag vill anmäla en scam på Blocket som skett via mailkontakt och inte via blockets annons i sig utan en "köpes" annons som blocket också tillhandahåller

Låt säga att jag vill ha tillbaka mina 600:-, ska jag polisanmäla då? Kostnader för rätten och allt sådant kommer ju överstiga 600kr menar jag ...

Är det sådant polisen inte bryr sig om då eftersom värdet är så lågt. Finns det andra sätt eller andra jag kan vända mig till isåfall?

Kan polisen på plats på en station ringa upp personen i fråga och vara som en mellanhand och försöka lösa situationen?
Citera
2014-10-21, 17:58
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Om jag vill anmäla en scam på Blocket som skett via mailkontakt och inte via blockets annons i sig utan en "köpes" annons som blocket också tillhandahåller

Låt säga att jag vill ha tillbaka mina 600:-, ska jag polisanmäla då? Kostnader för rätten och allt sådant kommer ju överstiga 600kr menar jag ...

Är det sådant polisen inte bryr sig om då eftersom värdet är så lågt. Finns det andra sätt eller andra jag kan vända mig till isåfall?

Kan polisen på plats på en station ringa upp personen i fråga och vara som en mellanhand och försöka lösa situationen?

Du som målsägande kommer inte att behöva stå för några kostnader alls. Det står staten för. Du kommer heller med all sannolikhet inte heller behöva infinna dig i rätten om det skulle gå till rättegång utan du kommer få ta dit vittnesmål per telefon. Så det kostar inget att anmäla, mer än tiden det tar för att göra själva anmälan.

Polisen har möjligheten att medla. Det finns inget som hindrar dom, men det kommer med all sannolikhet inte ske i fall som detta.
Citera
2014-10-21, 20:22
Avstängd
Lacerdas avatar
Det finns en Mohammed, folkbokförd i Spånga som blåser folk på bilar. Här är ett exempel; https://m.facebook.com/story.php?sto...7&id=751383356
Citera
2014-10-21, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det finns en Mohammed, folkbokförd i Spånga som blåser folk på bilar. Här är ett exempel; https://m.facebook.com/story.php?sto...7&id=751383356

Jag är tyvärr den drabbade.. så snälla hjälp mig så det blir ett gripande på denna man! Tack så jätte mycket i förhand.
Senast redigerad av Lillmastr 2014-10-21 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in