2015-01-14, 23:18
Medlem
tjenaretjenares avatar
Den här mercaton har fått IL CAlCIO D Amore att lyfta igen och IL Calcion har inte lyft och blivit någon liten kolibri utan till en stor gam. En gam som kollar efter rejects i hela England och Wales. Stolt är jag när jag hör IL Divo på utestället, stolt är jag när jag lagar pasta åt vänner, stolt är jag när jag på lördagsnatten står och äter en tunnbrödrulle i Falun och det därför att jag har fått äran att få vara en del av IL Calcio och vad denna värld har att erbjuda såväl negativa som positiva saker. Jag bryr mig inte om när jag står på perrongen och tandlösa anglofiler med fish and chipstrynen står och spottar fradga på mig för jag vet att deras tåg till en liten pittoresk förort till Yorkshire kommer att gå. Själv så är jag på ständig resa där Il Calcions vingslag för mig i rätt riktning.

God kväll på er.
Citera
2015-01-14, 23:24
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Den här mercaton har fått IL CAlCIO D Amore att lyfta igen och IL Calcion har inte lyft och blivit någon liten kolibri utan till en stor gam. En gam som kollar efter rejects i hela England och Wales. Stolt är jag när jag hör IL Divo på utestället, stolt är jag när jag lagar pasta åt vänner, stolt är jag när jag på lördagsnatten står och äter en tunnbrödrulle i Falun och det därför att jag har fått äran att få vara en del av IL Calcio och vad denna värld har att erbjuda såväl negativa som positiva saker. Jag bryr mig inte om när jag står på perrongen och tandlösa anglofiler med fish and chipstrynen står och spottar fradga på mig för jag vet att deras tåg till en liten pittoresk förort till Yorkshire kommer att gå. Själv så är jag på ständig resa där Il Calcions vingslag för mig i rätt riktning.

God kväll på er.

För att vara helt ärlig har jag börjat uppskatta ditt fantastiska ironiserande. Det muntrar upp. Men det är fan viktigt att du fortsätter hålla kvalitet, annars slår det åt andra hållet.
Citera
2015-01-14, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
För att vara helt ärlig har jag börjat uppskatta ditt fantastiska ironiserande. Det muntrar upp. Men det är fan viktigt att du fortsätter hålla kvalitet, annars slår det åt andra hållet.
Kan bara instämma, det är helt underbart.

Fantastiske Klose gjorde mål i dag när huvudstadens himmelsblå lag vann mot Turins lillebror. Ytterligare en hjälte, även om han inte är italienare som Toni och Di Natale.
Senast redigerad av U-Fig 2015-01-14 kl. 23:27.
Citera
2015-01-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Miccolis fall hörde inte samman med droger eller politik. Utan med sällskapet.

Hängde med Maffian och lyckades bli avlyssnad då han hånade Falcone. Vaffanculo!

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/06/27/article-2350047-1A894D28000005DC-682_634x470.jpg

I Italien så är Padre Pio och Falcone de folkliga hjältarna som i modern tid uppmärksammats för att kämpa mot onda krafter och makten. För mig så är dock Falcone i en egen division av de båda. Historiskt når Garibaldi dit och den enda levande person som kan mäta sig med deras populäritet är såklart Roberto Baggio.

Begravningen. Mäktig och rörande.
https://www.youtube.com/watch?v=rPyBoiDQYKI

Folkets vrede... Störtade partier och ett ruttet system. Och ur det steg Berlusconi fram, och nu dagens usla pissarslen. Vaffanculo!
Omkring 100.000 demonstrerade på Palermos gator efter morden på Falcone och Borsellino 1992. Den italienska staten skickade 7000 soldater från armén för att hitta Cosa Nostra-bossar på Sicilien. Året efter fick man tillslut tag i Totó Riina, bossen som tros ha beställt hundratals mord, och själv mördat 40 personer. Här kan man se Riina säga i rättegång att han inte har något med Cosa Nostra att göra:
https://youtube.com/watch?v=k_Hf1pQLts8

Riina är förövrigt 1,58 m lång. Får Miccoli att framstå som en bjässe (1,68 m).

Hur det ser ut på Sicilien idag? Omkring 80% av Palermos butiksägare (allt från snobbutiker till den lokala tobaksaffären) betalar fortfarande beskyddaravgifter till Cosa Nostran. I det senaste regionala valet röstade inte ens hälften av Siciliens befolkning, 47%, jämfört med 67% i det valet som hölls dessförinnan. Lågt valdeltagande = låg politisk legitimitet. Flest röster fick Beppe Grillos parti Movimento Cinque Stelle. Trots att Sicilien anses vara Italiens mest homofobiska region röstade de fram en öppet homosexuell man som borgmästare i Rosario Crocetta.

2013 fick anti-mafia-åklagaren Nino Di Matteo extra övervakning efter att en 82-årig Riina hörts säga från sin cell att han ville se Di Matteo död.

Palermos fotbollslag har dock Zamparini sett till att Cosa Nostran inte lyckats ta över. Lo Piccolo-klanen ville vara med när det planerades bygge av ny arena 2006, men Zamparini och dåvarande sportchefen Rino Foschi gav kalla handen, vilket ledde till att Rino Foschi fick ett gethuvud hemskickat till sig i julklapp.

Rino Foschi har förövrigt ett sånt namn där man måste säga både för- och efternamn, likt Luca Toni.

Även jag uppskattar hur tjenaretjenare driver med oss härinne.
Senast redigerad av viwil002 2015-01-15 kl. 00:35.
Citera
2015-01-15, 00:13
Medlem
JayGatsbys avatar
Med risk för att gå OT; hur går den där anti-maffiarörelsen på Sicilien? Den där folk gaddar ihop sig för att säga nej till beskyddarverksamhet?
Citera
2015-01-15, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Målkamera införs nästa säsong:

http://www.football-italia.net/61193/serie-goal-line-tech-2015-16

Åsikt om detta?

Jag är en konservativ jävel. Men målkamera är jag för.

Men...

Måste såklart användas med förnuft. Och endast vid de fåtal tillfällen som ögat inte kan avgöra. Viktigt att spelet får flyta på. Tänk om målvakten startar en kontring som resulterar i rött kort och straff vid andra sidan av planen. Eller att det blir mål på kontringen. Men så konstaterar man att bollen faktiskt var över målinjen innan målvakten startade kontringen. Va fan händer då?

Eller att domaren blåser av för att kontrollera om bollen var över mållinjen direkt. Och därmed kanske felaktigt hindrar målvakten från att starta kontringen. Osv in absurdum.

Positiv till målkamera, men med förnuft, och endast vid de enstaka tillfällen som man verkligen kan misstänka fantommål.

PS
Även jag kan roas av tjenaretjenares muntrationer. Trådens maskot?
Citera
2015-01-15, 22:35
Medlem
Juventus första match i Coppa Italia. Och de körde över Hellas, med skicklighet, bredd och inte minst inställning. Pogba briljerar, Pepe och Giovinco fick spela, och backlinjen visar grinta.

Pogba har likt Balotelli en nonchalant stil där de gör svåra saker med en självklarhet. Skillnaden är att Pogba lyckas genomföra hela aktionen...

Och naturligtvis. Giovinco. Den store lilla liraren.

Som ju enligt min tes ständigt är bland de allra bästa på plan, vid de alltför få tillfällen som han får chansen. Ikväll gjorde han de viktiga målen 1-0 och 3-0, samt fixade straffen till 5-1. Blev utbytt i 65:e minuten...

Citat:
Giovinco:

Tävlingsmatcher som blivit betygsatta under hösten 2014.

Serie A:
Tre matcher som han blivit betygsatt av Fantacalcio (dvs la Repubblica).
7,0 + 6,5 + 6,5 dvs medelbetyg 6,7.

Gli Azzurri:
Två inhopp i tävlingsmatcher som han blivit betygsatt.
(GS 7 CS 6,5. T 6,5) Media: 6,7
(GS 6,5 CS 6 T 6,5) Media: 6,3
Medelbetyg 6,5

(La Gazzetta dello Sport, Corriere dello Sport e Tuttosport)

Observera att det var skitmatcherna i EM-kvalet, 2-1 mot Azerbajdzjan och 1-0 mot Malta. I båda matcherna var han den spelare som fick näst högst betyg i gli Azzurri.

CL:
Inhopp som inte blivit betygsatta.

Dvs inget spektakulärt. Endast fem tävlingsmatcher under hösten. Men för en anfallare som inte gjort mål så är det ovanligt höga betyg.
Citera
2015-01-15, 22:56
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Läser dagens inlägg och konstaterar att det finns vissa motsättningar.

Så bra.

Lirare som Maradona och Miccoli är kommunister medan de mer stabila Buffon och De Rossi är långt åt höger. Lägg till Lucarelli och Di Canio som fan vill smaka blod från var sitt håll, så har du den italienska politiska paljetten. Bred jävla pensel som ger ett vitt spektra.
Men Buffon var ju allt annat än stabil från tiden kring ConfCup fram till typ en bit in i denna säsong. Hade han fortsatt så hade han kunna vara med i Decemberövergången... Ehm... menade Decemberöverenskommelsen.

Kan det ha varit turerna kring skilsmässan?
Citera
2015-01-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men Buffon var ju allt annat än stabil från tiden kring ConfCup fram till typ en bit in i denna säsong. Hade han fortsatt så hade han kunna vara med i Decemberövergången... Ehm... menade Decemberöverenskommelsen.

Kan det ha varit turerna kring skilsmässan?

Mannen har en aura av manlighet och säkerhet. Valde nummer 88 för att han hade tunga kulor.

Men hans privatliv är minst sakt stökigt då det gäller kvinnor. Gäller att hålla ögonen på bollen...
Citera
2015-01-16, 18:48
Medlem
tjenaretjenares avatar
[Satirfri text]

Hoppas Ravel Morrison blir klar för Lazio nu, han kommer axla Gazzas mantel med bravur både med sitt fenomenala spel och med sin galenskap utanför planen. Kommer han till Lazio så lär det väl bli att han hamnar i fängelse ganska omgående eller så får ni se en mittfältare som på egen hand kan spela ut både Pogba och Vidal.
Citera
2015-01-16, 21:25
Medlem
Gascoigne i sin bästa ålder jämförs med en fullständigt okänd ung spelare som West Ham lånat ut till Birmingham, Queens Park och Cardiff (snabb wiki-koll)? Det är möjligt att han har talang som Balotelli, men hittills har han väl endast visat mentalitet i nivå med Balotelli?

Dubbel... kanske trippelironisk sarkasm? Äh vafan du är lysande.

Nej, när det gäller talanger till Serie A så ser jag fram emot Eto’o. Många anser att han är jämnårig med 18-årige landsmannen Minala.

Men för att vara lite allvarliga så är Sau tillbaka i den otroligt svåra bortamatchen mot Udinese. Och Ekdal spelar som trequartista, vilket är för jävla häftigt. En svensk trequartista i Serie A. Stort.
Citera
2015-01-16, 21:50
Medlem
Från matchtrådar:

"MÄKTIGT att gå in till Pino Daniele."
(FB) Serie A - Omgång 18 (10:e-11:e januari)

"Som en slump (Du har ju trotts allt Totò som avatar) satt jag faktiskt och lyssnade på Terra Mia med Pino Daniele. En låt som Antonio uppges ha suttit och gråtit till när denne längtat till Neapel under dennes tid i Empoli."
(FB) Serie A - omgång 14

Pino Daniele som tyvärr gått bort. Men som inte minst Napoli, med all rätt, hyllar.

Denna juvel, med Maradona och Daniele:
https://www.youtube.com/watch?v=FXYjfPclQzc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in