Jag har ju en hel del gamla fotbollstidningar från Italien. Ofta kompletterar dom intervjuer med en spalt av korta frågor (Questo o quello?).
Typ:
Fisk eller kött?
Ligabue eller Ramazzotti?
Premier League eller La Liga?
Bergen eller stranden?
Tennis eller cykling?
Höger eller vänster?
Pandoro eller Panettone? (Bakverk)
Collina eller Paparesta?
Luisa Corna eller Valeria Marini? (Runkobjekt)
Vin eller öl?
Armani eller Prada?
Ja, ni fattar grejen...
Det som avses med höger & vänster i det sammanhanget är ju främst det ekonomiska. Det är ju det som skalan mest handlar om. Finns liksom inte utrymme att utveckla sakfrågor. Ofta har folk ju en helt annan hållning i övriga sakfrågor än gällande den ekonomiska skalan. Blir väldigt luddigt om man försöker läsa in alltför mycket i dom svaren. Eller grubbla över hur i helvete Luigi Del Neri kunde ta Valeria Marini före Luisa Corna.
Jag skulle kunna rabbla upp här vad en massa profiler svarade, men det känns inte så intressant utan att veta mer detaljerat. Blir lite som "Hur i helvete kan han ta fisk före kött!!?" om jag skulle stapla upp svaren här. Utan att dyka ner i det så kan jag tänka mig att många "röstar med plånboken" & svarar höger. Dom är ju minst sagt höginkomsttagare.
Del Neri trixar dock till det & svarar "Centro". Även på frågan "Sensi eller Galliani?" glider han & svarar: "-Jag känner dem inte". Han ville väl ligga lågt där.
På "Ristorante eller Trattoria?" svarar Del Neri
Trattoria. En folklig man är han, demontränaren. "Vino eller Birra?"
Vino. Han är ju italienare! "Sacchi eller Zeman?"
Sacchi. Defensiv är han. "Bush eller Saddam?"
Bush. Del Neri höll tummarna för Red, White & Blue i ökenkriget. "Collina eller Paparesta?"
Paparesta. Det här var dock 2003, möjligen kan det svaret variera från vecka till vecka.