2015-01-10, 18:22
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Precis, Mikkeller Vanilla Shake är ju en misslyckad batch av George första gången som den kom, och sedan har man återskapat den.
mycket godare än george dock.
Citera
2015-01-10, 18:24
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Har precis provat hipster-ölet Brooklyn Lager och det har en väldigt sur smak.
"Pre-prohibation style" står det på burken för att få det att låta mer märkvärdigt.
Nej, jag gillar inte alls det här ölet som har hyllats så mycket.

Det är lika bra att i jämförelse istället dricka Falcon eller Spendrups Lager.
sur smak? eftersom det är i bruk så tror jag knappast att det är defekt.
du som inte klarar av humle? så är det nog.

bättre med falcon eller spendrups? ne....
Citera
2015-01-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Så länge ölen inte är defekt så tror jag inte man vaskar den, särskilt inte en imperial stout. Känns mer rimligt att dom bygger vidare på den, lägger den på fat, stoppar i vanilj och kallar den för Abstrakt XX Eller skickar den som experiment till nån av deras barer. Mikkeller gör så ibland, helt "nya" öl kan det dyka upp fåtal fat av på deras bar(er) för att sen aldrig komma tillbaka.

Dogfish var det visst som fick dumpa en som jäsningen stannat på, blev alldeles för söt och gick inte få igång jäsningen igen.
Citera
2015-01-10, 21:00
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Har precis provat hipster-ölet Brooklyn Lager och det har en väldigt sur smak.
"Pre-prohibation style" står det på burken för att få det att låta mer märkvärdigt.
Nej, jag gillar inte alls det här ölet som har hyllats så mycket.

Det är lika bra att i jämförelse istället dricka Falcon eller Spendrups Lager.

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
sur smak? eftersom det är i bruk så tror jag knappast att det är defekt.
du som inte klarar av humle? så är det nog.

bättre med falcon eller spendrups? ne....
Förstår inte heller vad som menas med "sur smak". Men jag håller med om att Brooklyn Lager är en kraftigt överskattad öl. Marginellt godare än "standardlager" och om även priset ska räknas in så är jag beredd att hålla med Nochills om att man lika gärna kan köpa en Falcon eller dylikt.

Själv drack jag nyss en schwarzbier från Breznak. Ingen höjdare. Finns klart bättre alternativ inom den ölstilen.
Senast redigerad av Germanofil 2015-01-10 kl. 21:03.
Citera
2015-01-11, 00:13
Medlem
Nochillss avatar
Det skrevs tidigare om "sur smak" för öl i tråden så därför spinner jag vidare på temat.
Man ska inte bli tvingad till att grina av eftersmaken när man hellre vill njuta.
Citera
2015-01-11, 00:22
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Det skrevs tidigare om "sur smak" för öl i tråden så därför spinner jag vidare på temat.
Man ska inte bli tvingad till att grina av eftersmaken när man hellre vill njuta.
Lust att utveckla vad du menar?
Att du upplevde Brooklyn Lager som sur är som andra påpekat riktigt märkligt då den inte ska ha några syrliga smaktoner och risken att du fått en dålig burk/flaska från ett såpass stort bryggeri är nästintill obefintlig. Refererar du däremot till avhandlandet av "suröl" så finns det öl som ska vara just syrliga i smaken. Vissa gillar de, vissa gör det inte men det är i alla fall så de ska smaka.
Citera
2015-01-11, 00:33
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Lust att utveckla vad du menar?
Att du upplevde Brooklyn Lager som sur är som andra påpekat riktigt märkligt då den inte ska ha några syrliga smaktoner och risken att du fått en dålig burk/flaska från ett såpass stort bryggeri är nästintill obefintlig. Refererar du däremot till avhandlandet av "suröl" så finns det öl som ska vara just syrliga i smaken. Vissa gillar de, vissa gör det inte men det är i alla fall så de ska smaka.
jag tror nochills inte har varit med om öl med tydlig humlekaraktär, eftersom den inte smakar "öl" så smakar det konstigt, i detta fall surt.
Citera
2015-01-11, 00:43
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag tror nochills inte har varit med om öl med tydlig humlekaraktär, eftersom den inte smakar "öl" så smakar det konstigt, i detta fall surt.
Du har antagligen rätt. Men jag kan endå inte riktigt släppa min nyfikenhet, jag har hört beskrivningar som besk, bitter eller bara konstig osv. från folk med begrännsade ölerfarenheter men aldrig sur. Om en Brooklyn Lager uppfattas som sur undrar jag nästan hur det står till med paletten/smaklökarna då det trots allt är två grundsmaker som förväxlas vilket borde kräva en extremt otränad palett. Men visst uppfattar vi alla smak olika så jag hoppas verkligen att Nochills inte tar illa upp av mitt, kanske lite hårt formulerade, inlägg.
Citera
2015-01-11, 20:53
Medlem
Nochillss avatar
Jag har aldrig nånsin tidigare druckit ett sur-syrligt öl, iofs så har jag inte druckit många olika lager-varianter. Jag har en burk Brooklyn kvar i kylskåpet, det duger som måltidsdricka men jag kommer aldrig att köpa det igen.
Citera
2015-01-13, 13:45
Medlem
stayluckys avatar
Någon mer än jag som beställt ett Mix 12-pack från Stone Brewing via Great Brands? Sagt att det ska levereras denna veckan

Hoppas att det dyker upp snart som utlovat.
Citera
2015-01-13, 14:25
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Jag har aldrig nånsin tidigare druckit ett sur-syrligt öl
Du har dessutom ännu inte gjort det än!
Citera
2015-01-13, 15:43
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Du har dessutom ännu inte gjort det än!
lol! nä. nochills borde gå på en nybörjarölprovning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in