2015-01-12, 16:52
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Någon som har gränserna för europarätten (su) förra året?

Augusti:

AB: 15-20
BA: 11-14,5
B: 8-10,5
U: 0-7,5

Maj:

AB: 16-20 p
BA: 12-15,5 p
B: 8-11,5 p
u: 0-7,5
Citera
2015-01-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Augusti:

AB: 15-20
BA: 11-14,5
B: 8-10,5
U: 0-7,5

Maj:

AB: 16-20 p
BA: 12-15,5 p
B: 8-11,5 p
u: 0-7,5

Tack!
Citera
2015-01-12, 17:37
Medlem
Du behöver inte oroa dig, det är sällan något av vikt är enbart på engelska i utbildningen (av mina erfarenheter) i annat fall är det väldigt grundläggande engelska som gäller. Ta det istället som en härlig utmaning, du verkar ju i övrigt väldigt begåvad så att slipa lite på engelskan lär inte bli några problem.
Citera
2015-01-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Någon som har gränserna för europarätten (su) förra året?

För framtiden.

Du går in på varje kurs egna hemsida. Du väljer termin och kollar sedan under "aktuellt", så kommer du se poängen.
Citera
2015-01-12, 18:00
Medlem
fendadens avatar
Denna fråga måste ha kommit upp tusentals gånger i tråden, men vad krävs det för betyg för att ens vara attraktiv för de stora affärsjuristbyråerna Mannheimer, Vinge, Linklaters m.m.? Är väl 70 % AB har jag för mig, eller är det högre?

Förväntar mig ett väldigt kallt och nonchalant svar från eXtremo, men ni andra?
Citera
2015-01-12, 18:15
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Denna fråga måste ha kommit upp tusentals gånger i tråden, men vad krävs det för betyg för att ens vara attraktiv för de stora affärsjuristbyråerna Mannheimer, Vinge, Linklaters m.m.? Är väl 70 % AB har jag för mig, eller är det högre?

Som måste ha svarats tusentals gånger i tråden: det beror på. Det brukar ju sägas att betygen bara har den betydelse du själv ger dem. Är du en fena på affärer och är beredd att slita tjugo timmar om dagen i början har betyder betygen inte ett skit så länge du på ett bra sätt kan fokusera på dina positiva sidor istället. Påpeka då att du är en doer, inte en thinker, och hoppas på det bästa.

Däremot, vilket är en helt annan sak, är ju många som har "sämre" betyg även dåliga på affärer eller att jobba tjugo timmar om dagen.
Citera
2015-01-12, 18:42
Medlem
Citat:

Runt 2/3 AB brukar anges som ett riktmärke och 1/2 av grundkurserna AB. Sedan så kan andra meriter spela in, men det är vad som brukar krävas för en intervju, efter intervjun lär det spela mindre roll. Det svåra är att komma dit.
Citera
2015-01-12, 18:59
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Gatekeepr har rätt. Det har länkats en intervju med MSA i tråden där det uttalades att 2/3 av kurserna på grundterminerna (T1-T6) bör bestå av AB, detta då det är så enkelt att få AB på fördjupningskurserna om man inte blev tappad som barn.

Generellt sett har jag hört allting mellan 50 % och 70 %, beroende på vilken byrå vi talar om, hur söktrycket ser ut, övriga meriter osv. Har du inte några som helst andra meriter än juristprogrammet så krävs det naturligtvis en högre AB-andel, än om du har arbetat på byrå, företag eller myndighet. Men räkna alltid med MINST 50-60 %. Det är egentligen inte särskilt svårt att nå dit, utan det är bara att lägga ned lite tid, då intelligens inte är någonting som premieras på tentorna, snarare att kunna trycka ur sig ett svar som examinator är nöjd med.
Citera
2015-01-12, 19:34
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Som måste ha svarats tusentals gånger i tråden: det beror på. Det brukar ju sägas att betygen bara har den betydelse du själv ger dem. Är du en fena på affärer och är beredd att slita tjugo timmar om dagen i början har betyder betygen inte ett skit så länge du på ett bra sätt kan fokusera på dina positiva sidor istället. Påpeka då att du är en doer, inte en thinker, och hoppas på det bästa.

Däremot, vilket är en helt annan sak, är ju många som har "sämre" betyg även dåliga på affärer eller att jobba tjugo timmar om dagen.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Gatekeepr har rätt. Det har länkats en intervju med MSA i tråden där det uttalades att 2/3 av kurserna på grundterminerna (T1-T6) bör bestå av AB, detta då det är så enkelt att få AB på fördjupningskurserna om man inte blev tappad som barn.

Generellt sett har jag hört allting mellan 50 % och 70 %, beroende på vilken byrå vi talar om, hur söktrycket ser ut, övriga meriter osv. Har du inte några som helst andra meriter än juristprogrammet så krävs det naturligtvis en högre AB-andel, än om du har arbetat på byrå, företag eller myndighet. Men räkna alltid med MINST 50-60 %. Det är egentligen inte särskilt svårt att nå dit, utan det är bara att lägga ned lite tid, då intelligens inte är någonting som premieras på tentorna, snarare att kunna trycka ur sig ett svar som examinator är nöjd med.

Tackar för svaren. Ja, uppenbarligen är det så att man utöver betygen även ska försöka sätta lite guldkant på CV:t med exempelvis myndighetspraktik, notarietjänstgöring och utlandsstudier. Antar att ni är klara med programmet, sitter ni ting?
Citera
2015-01-12, 19:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tackar för svaren. Ja, uppenbarligen är det så att man utöver betygen även ska försöka sätta lite guldkant på CV:t med exempelvis myndighetspraktik, notarietjänstgöring och utlandsstudier. Antar att ni är klara med programmet, sitter ni ting?
Nej, jag är fortfarande student. Jag kommer dock att sitta ting efter att jag har tagit examen, har nämligen fått upp ögonen för processer i största allmänhet och skiljeförfaranden i synnerhet, så det känns angeläget att faktiskt få viss processvana. Dessutom torde det vara en bra erfarenhet att ha med, om man vill arbeta i processgruppen på en byrå.
Citera
2015-01-12, 19:41
Medlem
fendadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nej, jag är fortfarande student. Jag kommer dock att sitta ting efter att jag har tagit examen, har nämligen fått upp ögonen för processer i största allmänhet och skiljeförfaranden i synnerhet, så det känns angeläget att faktiskt få viss processvana. Dessutom torde det vara en bra erfarenhet att ha med, om man vill arbeta i processgruppen på en byrå.

Intressant. Har alltid undrat lite hur det ser ut med medelåldern på juristprogrammet, och stämmer det att det sker många avhopp i början? Nu kan du iofs inte svara för alla program, men ditt eget?
Citera
2015-01-12, 19:47
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Intressant. Har alltid undrat lite hur det ser ut med medelåldern på juristprogrammet, och stämmer det att det sker många avhopp i början? Nu kan du iofs inte svara för alla program, men ditt eget?
Skulle säga att medelåldern är kring 20-22 på T1, men att det givetvis finns studenter på 18-19 år, precis som att vissa studenter tillhör den äldre skaran där vissa har barn och familj (det finns en hemsida som listar medel- och medianåldern på alla utbildningar, men har dessvärre glömt bort vilken, förmodligen någonting med kopplingar till antagning.nu). Ett "stort" avhopp sker mellan T1 och T2 i Uppsala, förmodligen därför att man inser att det inte var så roligt som man trodde, eller för att man kom in på en annan utbildning. Sedan sker det självklart avhopp varje termin, men också folk som tar studieuppehåll eller åker på utbyte. Kring T5-T6 torde avhoppen vara mycket sällsynta, det är liksom inte "värt" att hoppa av när man har läst nära hälften av utbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in