2015-01-12, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
1. Har ni någon möjlighet att ladda telefoner? Framförallt såhär i vintertid när man kollar upp tidtabeller i telefonen. Som många känner till är ju iPhones kassa så fort det är under 10 grader C utomhus då de helt plötsligt dör utan förvarning trots att man har 60% batteri.

Har läst att SL har portabla laddare med sig för de vanligaste telefontyper.

Om jag köpt en sms biljett men inte kan visa den pga temperatur på bussen t.ex. (vilket ofta kan vara svinkallt) vad gör ni då? Kan ni ringa något nummer i realtid för att få reda på att jag faktiskt har en biljett eller skriver ni tilläggsavgift som man får lösa i efterhand?

2. Tycker du inte det vart bättre om vi alla betalat lite mer skatt och haft en gratis kollektivtrafik. Jättebra för turismen och även en morot för att få folk att åka kollektivt. Dessutom så går Västtrafik minus på kontrollantkostnaden vs. intäkter från tjuvåkande, så det hade ju inneburit en besparing för Västtrafik.

3. Varför har ni kontroller när det är kaos i kollektivtrafiken vissa dagar. I somras råkade jag ut för kontroll när jag hade skitbråttom en morgon men det var någon tryckluftsläcka vid berzeligatan så alla spårvagnar som passera där va i stort sett en timma försenade. Trots detta var det kontroll vid Liseberg och alla resenärer blev skitförbannade på dina kolleger (kanske du var ombord också )

Borde ni inte kolla upp trafiksituationen och skita i kontroller. Tycker du det är rimligt att man betalar för en tjänst som den dagen inte funkat?

1. Vi har ingen möjlighet att ladda telefoner, mer än våra egna när vi har rast. Har du köpt en sms-biljett men telefonen är "död" kan vi kontrollera det genom att skicka ditt nummer till ett annat nummer, då får vi ett svar på sms där det står om du har biljett eller ej.

2. Det har jag ingen åsikt om.

3. Här håller jag med dig. Vi kan inte veta om det skall ske en tryckluftsläcka eller ej, därför har vi kontroller. Jag skulle inte kontrollera en vagn som är 1 timma sen pga fel i vagnnätet. Jag tycker inte det är rimligt att man betalar för en tjänst som inte håller vad den ska.

Det finns ju resegarantin. Är en vagn eller buss sen mer än 20 minuter har du rätt till ersättning. Du kan då ta en taxi och sen höra av dig till kontoret (Västtrafiks) och kräva ersättning för det.
Citera
2015-01-12, 11:18
Medlem
velmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biljettkontrollant
Jag tror inte att jag är en låtsaspolis. Jag vet att jag är en biljettkontrollant. Det känns tråkigt att behöva ge någon en tilläggsavgift, om personen inte är otrevlig det vill säga, då känns det bra.

Jag älskar dig.

Du måste stämpla om du har en kontoladdning. Annars dras inga pengar och du har inget färdbevis. Jag kan med min blå scanner se om du har stämplat eller ej.

Har du månadskort (periodkort) behöver du inte stämpla varje gång, du måste dock aktivera kortet. Månadskort är för övrigt ett 30 dagars kort.

Så jag som har ett - Region Runt Ungdom, behöver INTE visa kortet varje gång jag kliver på tåget/bussen/vagnen/båten? Utan det räcker att jag aktiverar den så den är giltig hela månaden?
(Läst igenom hela tråden sen igår och letat efter denna fråga men såg nu imorse att den kommit upp.. Jag tycker om er, heja er!)
Citera
2015-01-12, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velma
Så jag som har ett - Region Runt Ungdom, behöver INTE visa kortet varje gång jag kliver på tåget/bussen/vagnen/båten? Utan det räcker att jag aktiverar den så den är giltig hela månaden?
(Läst igenom hela tråden sen igår och letat efter denna fråga men såg nu imorse att den kommit upp.. Jag tycker om er, heja er!)

Det stämmer bra det. Glöm inte att aktivera det bara. Alltför ofta träffar vi på resenärer vars periodkort inte aktiverats på några dagar, och då blir det allt som oftast tilläggsavgift.
Citera
2015-01-12, 11:30
Medlem
lugna ner digs avatar
Kan man åka på öresundstågets biljetter? Diskuterade med en vän i förrgår. Han kom med öresundståget och sa att han kunde använda sin tågbiljett som färdbevis för spårvagnen.
Citera
2015-01-12, 11:32
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
3. Här håller jag med dig. Vi kan inte veta om det skall ske en tryckluftsläcka eller ej, därför har vi kontroller. Jag skulle inte kontrollera en vagn som är 1 timma sen pga fel i vagnnätet. Jag tycker inte det är rimligt att man betalar för en tjänst som inte håller vad den ska.

Det finns ju resegarantin. Är en vagn eller buss sen mer än 20 minuter har du rätt till ersättning. Du kan då ta en taxi och sen höra av dig till kontoret (Västtrafiks) och kräva ersättning för det.

Varför gör ni detta då? Jag fick småjogga ifrån Nordstan till Korsvägen på morgonen för att sekunden senare ha en hetsig debatt ombord med Kontrollanter vid Liseberg när de hade kontroll på en vagn som var 1h försenad.
Citera
2015-01-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Kan man åka på öresundstågets biljetter? Diskuterade med en vän i förrgår. Han kom med öresundståget och sa att han kunde använda sin tågbiljett som färdbevis för spårvagnen.

Det har jag faktiskt dålig koll på. Hör av dig till västtrafik för att få klarhet i det.

Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Varför gör ni detta då? Jag fick småjogga ifrån Nordstan till Korsvägen på morgonen för att sekunden senare ha en hetsig debatt ombord med Kontrollanter vid Liseberg när de hade kontroll på en vagn som var 1h försenad.

Jag kan inte svara för varför de gjorde som de gjorde. De var väl dumma i huvudet. Oavsett så är det faktiskt så att du har helt eget ansvar för att ha en giltig biljett. Vi har rätt i att kontrollera vagnar som är 1 timma sena, men vi skall helst undvika. De gjorde inte fel i lag men jag hade tyckt det var fel ändå.
Citera
2015-01-12, 11:56
Medlem
Kan ni upptäcka spärrade kortnummer med "blåbären" eller läser den endast datan för att se om laddningen är giltig? T.ex. när man förlustanmäler ett kort så det blir spärrat.

Om det går, vet du hur och när databasen synkas? WiFi eller Bluetooth? För jag antar att de inte är uppkopplade direkt genom GSM/3G?

Ignorera alla idioter i tråden, du och dina kollegor på Securitas gör ett skitbra jobb!
Citera
2015-01-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig

Ja i Köpenhamn - men inte i Göteborg (typiskt sverige)

Jag har förövrigt inte köpt biljett på 3 år - Det är mycket lätt att stämpla sitt kort om man ser en kontrollant. En gång stämplade jag precis framför näsan på en kontrollant...lol
Citera
2015-01-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anticipation
Kan ni upptäcka spärrade kortnummer med "blåbären" eller läser den endast datan för att se om laddningen är giltig? T.ex. när man förlustanmäler ett kort så det blir spärrat.

Om det går, vet du hur och när databasen synkas? WiFi eller Bluetooth? För jag antar att de inte är uppkopplade direkt genom GSM/3G?

Ignorera alla idioter i tråden, du och dina kollegor på Securitas gör ett skitbra jobb!

Om ett kort är spärrat ser vi det väldigt tydligt då det står SPÄRRAT med stora bokstäver i "blåbäret".

Hmm jag har glömt bort hur det är synkat faktiskt.
Citera
2015-01-12, 12:01
Medlem
Spriteees avatar
Hej!

Jag har jobbtelefon och därav ingen privat mobil. Jag tog över en f.d. kollegas nummer och han har registrerat detta nummer hos Västtrafik tidigare, vilket medför att jag ej kan skicka SMS-biljett. (Måste lösas via kundtjänst på något sätt, vilket jag inte orkar då jag väldigt sällan åker kollektivt.)

Vad hade du gjort ifall du hade stött på mig och min ofrivilliga tjuvåkning? Tilläggsavgift eller ej?
Citera
2015-01-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spriteee
Hej!

Jag har jobbtelefon och därav ingen privat mobil. Jag tog över en f.d. kollegas nummer och han har registrerat detta nummer hos Västtrafik tidigare, vilket medför att jag ej kan skicka SMS-biljett. (Måste lösas via kundtjänst på något sätt, vilket jag inte orkar då jag väldigt sällan åker kollektivt.)

Vad hade du gjort ifall du hade stött på mig och min ofrivilliga tjuvåkning? Tilläggsavgift eller ej?

Du hade fått en tilläggsavgift eftersom du inte haft en biljett.
Citera
2015-01-12, 12:20
Medlem
Citat:
Om en person vill gå av utan att visa biljett får denna inte det. Jag kan då anta att personen ej har biljett och i och med detta har begått ett brott; Bedrägligt beteende (som kan ge fängelse i minst 6 månader) . Då får jag gripa personen, men detta görs sällan då det helst inte skall göras samt är omständigt för alla inblandade.

Men för att det skall vara bedrägligt beteende måste du ha uppvisat falsk biljett eller felaktigt biljett nä du klev på färdmedlet att du kliver på utan biljett räknas inte som bedrägligt beteende vilket resulterar i att du gör dig skyldig till olaga frihetsberövande och kan därför hållas kvar tills polis kommer ?

Att planka utan biljett är inte bedrägligt beteende att uppvisa falsk biljett är dock det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in