Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-11, 16:13
  #1
Medlem
Hej.

Det låg uppe en liknande tråd för något tag sen har jag för mig, och jag har också för mig att trådskaparen antogs vara ett troll.

Jag är inget troll. Jag jobbar/har jobbat som biljettkontrollant i Göteborg sedan Securitas tog över för 2 år sedan.

Jag tänker inte svara på frågor som jag anser kan "outa" mig, därav skriver jag att jag jobbar på eller har jobbat som biljettkontrollant. Inte att jag jobbar som det eller att jag inte jobbar som det, det hör inte till saken. Det som hör till saken är att jag mer än gärna svarar på era frågor.

Frågor om "avancerad" juridik har jag svårt att svara på. Svar finns att finna på nätet.

Väl mött.

/ Biljettkontrollanten.
__________________
Senast redigerad av Biljettkontrollant 2015-01-11 kl. 16:19.
Citera
2015-01-11, 16:22
  #2
Medlem
Kan jag prata mig ut ur en böter situation med någon ursäkt? De flesta man hör kör ju på snyfthistorier.. har de någonsin fungerat på dig?

Delar ni in Göteborg is delar som är mer troligt att ta fast tjuvåkare eller kör ni på måfo? (typ Askim vs Bergsjön)
Citera
2015-01-11, 16:24
  #3
Medlem
timewasters avatar
Finner du moraliska dilemman i ditt arbete?
Att bötfälla dom som redan inte har råd med en biljett tänker jag på
Citera
2015-01-11, 16:25
  #4
Medlem
prizs avatar
Hej,

Är det sant att många biljettkontrollanter som var anställda av kommun m.m. och sen gick privat(t ex Securitas)blev tjänstemän och inte kollektivare? Och i så fall vad för villkor fick dom?
Citera
2015-01-11, 16:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohigh
Kan jag prata mig ut ur en böter situation med någon ursäkt? De flesta man hör kör ju på snyfthistorier.. har de någonsin fungerat på dig?

Delar ni in Göteborg is delar som är mer troligt att ta fast tjuvåkare eller kör ni på måfo? (typ Askim vs Bergsjön)

Ja det går att prata sig ur en situation. Det spelar roll om du känns trovärdig samt om din historia känns trovärdig. Det spelar också roll hur många som befinner sig i bussen/vagnen/båten, för många som lyssnar så kan det vara svårt att prata sig ur. Jag har släppt folk beroende på deras historia o situationen i helhet.

Vi delar in på måfå innan vi ger oss ut. En grupp om säg 2 personer får t.ex. området Majorna, en annan får området Angered. Sen åker vi som vi vill i området.

Citat:
Ursprungligen postat av timewaster
Finner du moraliska dilemman i ditt arbete?
Att bötfälla dom som redan inte har råd med en biljett tänker jag på

Ja det gör jag. En som jag tror är alkis, uteliggare osv behandlas olika än vad en som jag tror är fullt fungerande o "vanlig" medborgare. Det ska vi inte göra egentligen, men vi är alla människor o ibland tar man beslut om att fria eller som oftast be dem gå av.
Citera
2015-01-11, 16:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Hej,

Är det sant att många biljettkontrollanter som var anställda av kommun m.m. och sen gick privat(t ex Securitas)blev tjänstemän och inte kollektivare? Och i så fall vad för villkor fick dom?

Hej. Ja det stämmer. Jag tror det var en 5-6 stycken som gick över till Securitas. Några gick över till G4S också. Deras individuella villkor har jag inte koll på, mer än att de tog rollen som gruppledare eftersom de hade erfarenhet av kontrollen.
Citera
2015-01-11, 16:43
  #7
Medlem
Vad ligger böterna på?

Har du stött på någon som erbjuder att betala på annat sätt än att betala böterna?
Citera
2015-01-11, 16:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkina
Vad ligger böterna på?

Har du stött på någon som erbjuder att betala på annat sätt än att betala böterna?

50kr för glömt skolkort, som betalas kontant i efterhand på vårt kontor.
600kr för de mellan 15-18. Som ertappats utan biljett när skolkort inte gäller.
1200kr för alla andra.

Jag har blivit erbjuden 100kr som minst haha och 1000kr som mest. Tackade nej båda gångerna. Jag har aldrig erbjudits något annat än pengar.
Citera
2015-01-11, 16:55
  #9
Medlem
Vad får du ut i lön?
Citera
2015-01-11, 16:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Vad får du ut i lön?

Nyanställningslön 109,95 kronor per timma
Grundlön 117,70
Lönegrupp B 141,49
Lönegrupp C 143,76
Lönegrupp D 148,32
Lönegrupp E 150,59

Upp till lönegrupp B har en vanlig anställd.

Tog sifforna från securitas hemsida. Nu har ju dock lönerna gått upp lite så B lön ligger på runt 142-143 kr på timma.
__________________
Senast redigerad av Biljettkontrollant 2015-01-11 kl. 17:01.
Citera
2015-01-11, 17:00
  #11
Avstängd
Dishwashers avatar
Lista top 10 bortförklaringar du fått höra alltifrån varför vuxen åker på ungdomskort till att folk saknar biljett.....
Citera
2015-01-11, 17:01
  #12
Medlem
Pensionärer åker gratis numera om jag förstått rätt, måste de uppvisa legitimation? Eller har de ngt annat intyg? Är det andra som försöker komma undan betalning gnm att låtsas vara pensionärer?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback