2015-01-11, 22:14
Medlem
Man får 1000-lappar om man säger till vid beställningen.
Citera
2015-01-12, 01:11
Medlem
Det är nog bara vid insättninu som banken kollar, för det r då som pengatvätten sker. Pengar redan inne hos bankerna anses vara redan kontrollerade.
Citera
2015-01-12, 01:18
Medlem
Enydrions avatar
Tänk på att alla svenska sedlar byts ut inom två år... Om du tänkt förvara dem en längre tid.

Tog ut tvåhundra tusen kontant i femhundring, blev nog ca tre cm... Fick säga till några dagar i förväg. Var nog tio år sedan.

Tror du får fylla i papper vad du ska ha dem till, för penningtvätt numera, tex om du ska ha dem till att betala ut svarta löner och sådant.
Citera
2015-01-12, 01:50
Medlem
sebnies avatar
Ja du måste säga vad du ska ha dem till.
Ringa går oftast inte. Du måste besöka dem personligen och visa leg, och boka uttaget.
Att du måste besöka dem personligen, är för att rånare inte ska kunna ringa in anonymt och boka uttag under annans identitet eller liknande, och sedan råna dem precis på uttagsdagen då dem har mera cash tillgängligt i systemet.
Möjligtvis att du kan boka uttag över telefon genom att identifiera med dosa/telebankkod eller liknande.

Anledningen till att du måste säga vad du ska ha pengarna till, är just penningtvättlagen.
Dock är det frågan vad som händer om man faktiskt använder pengarna till annat än vad du angivit på penningtvättpapperet. Visst, de kan neka uttaget om de misstänker att du ljuger, men när du fått pengarna i handen så tror jag de inte kan göra mer än att tipsa finanspolisen, och har du då använt pengarna till annat ändamål, men ändå ett lagligt ändamål, så händer förmodligen inget. (Det är bankens skyldighet att kontrollera att du inte ljuger).

DOCK en sak som är viktig: Beloppgränsen innan kontroll är påtvingad är LÄGRE vid insättning än vid uttag.
Det betyder att det är större chans att du blir kollad vid insättning, än du blir kollad vid uttag.

Detta eftersom vid insättning så kan man ju faktiskt kräva kvitton och verifikationer. Vid uttag är det ju svårt att kräva kvitton och verifikationer eftersom du ännu inte fått kvittot.
Citera
2015-01-12, 01:50
Medlem
Docklands avatar
Jag tog ut 118.000:- i femhundringar för något, eller ett par år sedan. Dock var jag tvungen att vänta 3 eller 5 bankdagar innan jag kunde hämta dem.
Citera
2015-01-12, 02:38
Medlem
Bankkontoren har inga lager av kontanter. Man aviserar uttag och kontoret kommer beställa kontanter av värdebolaget. Sen kan du hämta ut dessa. Vissa kontor är endast rådgivningskontor och där kommer de neka uttag.
Citera
2015-01-12, 02:43
Medlem
utforskarens avatar
Jag måste bara säga, att det är väl själva fan att bankjävlar ska få bestämma över eller ens lägga sig i huruvida man får plocka ut SINA EGNA JÄVLA PENGAR eller inte?

Det är ett jävla samhälle vi lever i.
Citera
2015-01-12, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Jag måste bara säga, att det är väl själva fan att bankjävlar ska få bestämma över eller ens lägga sig i huruvida man får plocka ut SINA EGNA JÄVLA PENGAR eller inte?

Det är ett jävla samhälle vi lever i.
Du har ju varit dum nog att låna ut pengarna till banken.
Då får man finna sig i viss väntetid.
Citera
2015-01-12, 05:39
Medlem
Jag har tagit ut över 400000 kronor en gång, du måste ringa i förväg och boka ett möte och så löser dom det inom några dagar.
Senast redigerad av 1234567890123456 2015-01-12 kl. 05:44.
Citera
2015-01-12, 08:28
Medlem
SWINs avatar
Två saker folk i denna tråd kanske ej förstår.

Det första är, att en bank inte har typ 500 000:- liggande bakom disken.

Det andra är, att nästan alla pengar inte längre finns fysiskt, bara fiktivt i dator.
Vid en så kallad "Bank run", där alla i detta land skulle vilja ha ut sina pengar i handen, skulle dom mycket snabbt ta slut.

Vi lever sedan länge i en värld av enbart "Hittepå" pengar, och banken genererar dessa fiktiva summor oftast vid utlåning.

Ett exempel, av flera: https://www.youtube.com/watch?v=Hg_1iXbIjFQ
Senast redigerad av SWIN 2015-01-12 kl. 08:35.
Citera
2015-01-12, 19:52
Medlem
elgecys avatar
Hade det inte gått snabbare att bara ringa bankjäveln och fråga hur det går till i praktiken? Donera pengarna till förståndshandikappade.
Citera
2015-01-12, 20:49
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
DOCK en sak som är viktig: Beloppgränsen innan kontroll är påtvingad är LÄGRE vid insättning än vid uttag.
Det betyder att det är större chans att du blir kollad vid insättning, än du blir kollad vid uttag.

Detta eftersom vid insättning så kan man ju faktiskt kräva kvitton och verifikationer. Vid uttag är det ju svårt att kräva kvitton och verifikationer eftersom du ännu inte fått kvittot.
Hello Captain obvious
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in