Citat:
Ursprungligen postat av
Hårboll
Hallelujah! Äntligen.
Eftersom marknaden för hyrt boende är prisreglerad så kan vi inte använda (det vita) priset för att mäta.
Däremot så kan vi titta på tillgängligheten. Var finns utbudet för mig som konsument? Var kan jag hitta ett marknadsplats med ett utbud i olika lägen, olika stanndard och priser därefter? Jämför med den typer av förmedlingar/marknadsplatser som finns i länder utan sovjetisk hyresmarknad.
I Sverige är utbudet nära noll och det krävs kötid till samtliga objekt på den reguljära marknaden. Det karaktäriserar jag som brist eftersom jag som konsument inte kan konsumera det jag vill trots både förmåga och vilja att betala marknadsmässig hyra.
Frågan gällde brist på bostäder.
I bostäder ingår minst HR, BR, radhus och villor.
Föreligger bostadsbrist bör det manifestera sig på något sätt för BR, radhus och villor. Hur ser vi det?
Det du talar om är tillgänglighet för förstahands-hyreskontrakt som innebär att du får pengar gratis.
Det kan de vara kötid för att komma över men det betyder inte att det är brist på bostäder.
Jag tittade nu på den lilla del av landet som kallas vasastan/norrmalm på hemnet och där finns inte mindre än 139 bostäder till salu. Och i hela landet finns det 18 166 bostäder till salu nu. Om det vore brist borde det då inte vara betydligt färre.
Inför vi fri prissättning på HR så kommer man att kunna få sig ett förstahandskontrakt omgående. Och detta utan att det byggts en enda bostad.
Föreligger det brist på bostäder då? Hur mäter vi isåfall det?
Det är något du behöver svara på.
--------------------
Sedan är det inte omöjligt att få sig en HR i Stockholm.
Här är en HR för inflyttning 1 Feb.
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=109153
(Hyran här är 1400/kvm och år. Ränta+månadsavgift för en motsvarande BR är antagligen ganska likvärdig).