2014-12-15, 17:45
Medlem
jonnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netr0pa
Nåväl, pengar betyder mer än klass som du säger. Det finns ju fattiga överklassare också men de syns inte.

Nyrika människor syns däremot överallt.

"Esse, non videri..."

Annars, pengar kanske är något viktigare nu än då. I och med att pengar och börd ofta gick hand i hand på ett sätt som det inte gör nu. Men fortfarande är det absolut inte kärna.
Senast redigerad av jonniz 2014-12-15 kl. 17:49.
Citera
2014-12-21, 22:01
Medlem
Opiumtal18s avatar
Är det sant att överklassens vanligaste bil är Volvo och Mercedes(dock lite gubbigt)? Detta enligt Jan Guillou https://www.youtube.com/watch?v=HDw33iLMKS8

Jag har va på Djurholms torg förra helgen och jag håller inte med, den vanligaste bilarna var helt klart Porsche Cayenne, SUV'ar från BMW och Audi.

Det fanns såklart några medelklassbilar också, som VW Passat+Golf, vissa i överklassen värderar ju inte bilar så högt.
Citera
2014-12-21, 23:29
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Vilka skidorter ska man åka till om man är överklass, ska vi göra en ranking på dem mest exklusiva skidorterna?
1. St.Moritz
2. Chamonix
3. Davos
4. Cortina
5. Verbier
6. Gstaad

Vidare finns det ju många, ingen aning om dem är "top notch" t.ex. Courchevel, Tignes, Megeve, Klosters, Ischgl och Bad Gastein.
Verbier eller Aspen skulle jag säga. Är man genuint intresserad av skidåkning åker man naturligtvis till stället där åkningen är bäst för tillfället, men skiter man i det säger jag att det är någon av de två orterna.
Citera
2014-12-29, 15:53
Medlem
singularitets avatar
Min storebror har blivit överläkare. Är man överklass då?
Citera
2014-12-29, 17:51
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Nej, varken du eller han. Inte baserat på bara det i alla fall.
Citera
2014-12-30, 12:06
Medlem
Citat:

Nej, och att ö.h.t. fråga om man är överklass är bevis nog för att man inte är det.

Innerst inne vet alla vilken samhällsklass man tillhör, det är ingenting man behöver fråga om.
Citera
2015-01-04, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Allt från Östermalms kärringarna till Grevarna är Överklass enligt mig. Men de har fortfarande skit i röven och snor i näsan. Att anse att en annan människa är finare än en annan är patetiskt,

Nja, man kan nog anse att en person som är förfinad i sitt sätt, bildad och kultiverad är en bättre människa. Det går igenom i allt, hur man för sig bland folk, hur man talar, hur man äter, hur man klär sig, osv. Det är något bra och något att se upp till. Personlig utveckling, värderingar, attityd, retorik, osv.

Det är civilisationsbyggande. Det som skiljer civiliserade människor från vildar.
Citera
2015-01-04, 01:53
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Då är man etablerad övre medelklass skulle jag säga.
Citera
2015-01-05, 23:09
Avslutad
Det stämmer. Riktig överklass - i ordets traditionella bemärkelse - har oftast inget behov av att förhäva sig genom exklusiva bilar och dylika statussymboler. Volvo och Mercedes är därför mycket riktigt vanliga bilmärken inom överklassen, precis som Guillou förklarar.

Nya SUV:ar av exempelvis modell Cayenne och Range Rover är snarare populära märken bland den övre medelklassen som nyligen kommit upp sig och är i behov av att manifestera detta för sin omgivning ("nouveau riche"). Just Djursholm befolkas till överhängande del av denna grupp, vilket förklarar din iakttagelse.
Citera
2015-01-10, 20:43
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arno-pro
Det stämmer. Riktig överklass - i ordets traditionella bemärkelse - har oftast inget behov av att förhäva sig genom exklusiva bilar och dylika statussymboler. Volvo och Mercedes är därför mycket riktigt vanliga bilmärken inom överklassen, precis som Guillou förklarar.

Nya SUV:ar av exempelvis modell Cayenne och Range Rover är snarare populära märken bland den övre medelklassen som nyligen kommit upp sig och är i behov av att manifestera detta för sin omgivning ("nouveau riche"). Just Djursholm befolkas till överhängande del av denna grupp, vilket förklarar din iakttagelse.

Hear hear!

Just det tvångsmässiga beteendet att behöva skryta om allt man gjort och allt man har, samt helst också att visa upp detta på vulgärast möjliga sätt (störst stadsjeep, dyrast tröja med blaffigt och trashigt märke på o.s.v.) betecknar helt klart det jag absolut inte betraktar som överklass, snarare tvärtom.

Jag är själv inte överklass, medelklass någonstans skulle jag tippa på, men jag har tillräckligt mycket erfarenheter av överklass för att veta att det Janne (hur illa jag än tycker om gubben i andra sammanhang) säger stämmer rätt bra. Eller ännu bättre uttryckt såhär:

Några av de trevligaste människor jag haft äran av att samtala med på otvunget sätt vid t.ex. middagsbordet har varit just överklass. Så länge man beter sig som en normal apa så tas man emot på ett mycket fint sätt och får också vara delaktig i samtalen och säga sin mening om saker och ting.

Några av de otrevligaste människor jag haft det tvivelaktiga nöjet av att samtala med vid t.ex. middagsbordet har varit just uppkomlingar (Lotto-vinnare, strebers o.s.v.). Allt går ut på att skryta på mer eller mindre uppenbart sätt, samt att försöka göra ner motparten genom att hänvisa till pengar (som de då har mer av). Man är också utfryst såtillvida man inte känner samtliga runt bordet, och blir aldrig tillfrågad om något.
Citera
2015-01-10, 22:12
Medlem
Opiumtal18s avatar
Det finns nog inget riktigt svar gällande vilka bilar dem har. Jag känner till några etablerade djursholmare som bott där större delen av deras liv och dem kör BMW, Audi och Merca. Fast jag skulle nog klassa dem som Överklass minus . Känns lite som den klockrena överklassen är kungligheter, framgångrika företagare, höga chefer, baroner, ägare av slott i t.ex sörmland och det är dem som kör Volvo, oftast svarta xc90. eller Silverfärgade sedan-merca.

Angående överläkare, känns som man stannar som övre medelklass tills man t.ex öppnar egen klinik på Östermalm då blir man överklass. Gärna plastikkirurgi.
Citera
2015-01-21, 06:03
Medlem
En klassisk klädstil men köp kläder med viss kvalitet, men inte alltför dyrt heller.
Har märkt att godsägare och liknande människor ofta klär sej i gamla jaktkläder, som är väl ingångna och slitna. Överklassen köper inte nytt så ofta utan vårdar sina gamla kläder och skor tills de faller sönder. Skorna ska självklart vara av läder som putsas regelbundet.
Samma gäller inredningen, gamla ärvda möbler putsas och vårdas istället för att köpa nytt och modernt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in