Citat:
Ursprungligen postat av
Arno-pro
Det stämmer. Riktig överklass - i ordets traditionella bemärkelse - har oftast inget behov av att förhäva sig genom exklusiva bilar och dylika statussymboler. Volvo och Mercedes är därför mycket riktigt vanliga bilmärken inom överklassen, precis som Guillou förklarar.
Nya SUV:ar av exempelvis modell Cayenne och Range Rover är snarare populära märken bland den övre medelklassen som nyligen kommit upp sig och är i behov av att manifestera detta för sin omgivning ("nouveau riche"). Just Djursholm befolkas till överhängande del av denna grupp, vilket förklarar din iakttagelse.
Hear hear!
Just det tvångsmässiga beteendet att behöva skryta om allt man gjort och allt man har, samt helst också att visa upp detta på vulgärast möjliga sätt (störst stadsjeep, dyrast tröja med blaffigt och trashigt märke på o.s.v.) betecknar helt klart det jag absolut inte betraktar som överklass, snarare tvärtom.
Jag är själv inte överklass, medelklass någonstans skulle jag tippa på, men jag har tillräckligt mycket erfarenheter av överklass för att veta att det Janne (hur illa jag än tycker om gubben i andra sammanhang) säger stämmer rätt bra. Eller ännu bättre uttryckt såhär:
Några av de trevligaste människor jag haft äran av att samtala med på otvunget sätt vid t.ex. middagsbordet har varit just överklass. Så länge man beter sig som en normal apa så tas man emot på ett mycket fint sätt och får också vara delaktig i samtalen och säga sin mening om saker och ting.
Några av de otrevligaste människor jag haft det tvivelaktiga nöjet av att samtala med vid t.ex. middagsbordet har varit just uppkomlingar (Lotto-vinnare, strebers o.s.v.). Allt går ut på att skryta på mer eller mindre uppenbart sätt, samt att försöka göra ner motparten genom att hänvisa till pengar (som de då har mer av). Man är också utfryst såtillvida man inte känner samtliga runt bordet, och blir aldrig tillfrågad om något.