2015-01-09, 20:49
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox
har letat väldigt mycket men eftersom Volvo 940 GLT är så pass ovanlig finns det knappt någon information om vad som behövs servas på den.

Därför passar jag på att fråga här på flashback.
Ovanlig, hur tänker du då?
Citera
2015-01-09, 21:00
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Kan bara hålla med. En gammal Volvo vad gäller service. Byt olja och filter vid ca 1500 mil. Kamrem vid miltalet som visas tidigare i tråden.
Annars är allt annat bara okulärbesiktningar.
Kolla att det finns olja i låda bakaxel att bromsbelägg inte är slut mm.
Citera
2015-01-09, 21:39
Medlem
toby79s avatar
Årsmodell, låda och mil?
Citera
2015-01-10, 02:39
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Du glömde missfostren i K serien.

http://www.jagrullar.se/forum/viewto...p?f=15&t=30219
Sant. Tydligen klarar sig enligt din länk inte b200 heller. De satt väl i 360:n men de är ju på gott och ont borta helt i princip. Rosten tog dom.
Citera
2015-01-10, 03:49
Medlem
Foxxyboxs avatar
Citat:

Testa se om du kan hitta en 940 GLT. finns 1 äkta till salu på blocket i hela sverige ett fåtal körbara bes och skattade på garaget. De tillverkades bara 1991 och de flesta är krockade/skrotade. Så menade mest att just 940 GLT är väldigt ovanlig idag.

därför vill jag jättegärna få tips om hur jag kan hålla min i fint skick så iallafall min överlever är jättetacksam för tipsen hittills för har jag alltid haft folk som gjort allt åt mig så har inte behövt bry mig. Men nu vill jag gärna att denna bil överlever så långt det går.

Och 16V har en balansaxelrem bland annat. Så undra mest vad mer som är speciellt på denna modell som behöver service.(men även det som finns som är vanligast som man inte oftast tänker på)

Återigen ett stort tack alla så otroligt glad för tipsen!
Citera
2015-01-10, 09:58
Medlem
Kloges avatar
http://www.jagrullar.se/forum/index.php
Citera
2015-01-10, 11:26
Medlem
Det är väll samma motor som i en vanlig 940? Alltså bara utrustningspaketet som skiljer ,GLT är ju lite mer utrustad.
Citera
2015-01-10, 12:23
Medlem
Foxxyboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Det är väll samma motor som i en vanlig 940? Alltså bara utrustningspaketet som skiljer ,GLT är ju lite mer utrustad.

Nej GLT har en 16 ventils motor så går kamremmen blir det ventilsallad.
Citera
2015-01-10, 15:04
Medlem
Samma motor som i 740 GLT 16v så det är i princip samma bil. Finns en hel del om dessa bilar på nätet, bara att söka.
Citera
2015-01-10, 19:52
Moderator
Citat:
Testa se om du kan hitta en 940 GLT. finns 1 äkta till salu på blocket i hela sverige ett fåtal körbara bes och skattade på garaget. De tillverkades bara 1991 och de flesta är krockade/skrotade. Så menade mest att just 940 GLT är väldigt ovanlig idag.

därför vill jag jättegärna få tips om hur jag kan hålla min i fint skick så iallafall min överlever är jättetacksam för tipsen hittills för har jag alltid haft folk som gjort allt åt mig så har inte behövt bry mig. Men nu vill jag gärna att denna bil överlever så långt det går.

Och 16V har en balansaxelrem bland annat. Så undra mest vad mer som är speciellt på denna modell som behöver service.(men även det som finns som är vanligast som man inte oftast tänker på)

Återigen ett stort tack alla så otroligt glad för tipsen!
Ja, men det är en 940... En av de absolut vanligaste begbilarna från den tiden. Motorn sitter ju i 740 med, så det är knappast att det är en ovanlig bil eller motor. Lär vara fler ex tillverkade av 940 GLT än av många andra bilar som inte ses som ovanliga.

Men som på alla bilar, läs instruktionsboken och servicehäftet för att få serviceintervall och vad som ska göras. Har du inte de sakerna, skumma igenom jagrullar.se, jag lovar dig att serviceintervall och vad som ska bytas på en 940 står där. Din bil är knappast så speciell att det skiljer nåt mot vilken 940 som helst, förutom kanske då balansaxelremmen, men den byter du givetvis samtidigt som kamremmen.
Citera
2015-01-10, 20:29
Medlem
Foxxyboxs avatar
Citat:
Ja, men det är en 940... En av de absolut vanligaste begbilarna från den tiden. Motorn sitter ju i 740 med, så det är knappast att det är en ovanlig bil eller motor. Lär vara fler ex tillverkade av 940 GLT än av många andra bilar som inte ses som ovanliga.

Men som på alla bilar, läs instruktionsboken och servicehäftet för att få serviceintervall och vad som ska göras. Har du inte de sakerna, skumma igenom jagrullar.se, jag lovar dig att serviceintervall och vad som ska bytas på en 940 står där. Din bil är knappast så speciell att det skiljer nåt mot vilken 940 som helst, förutom kanske då balansaxelremmen, men den byter du givetvis samtidigt som kamremmen.

Tack det jag ville ha svar på är det mer som skiljer sig än en balansaxelrem (för service). Ja 940 finns det en uppsjö av men inte 940 glt därav är den ganska ovanlig. Visst att det troligen tillverkades många 940 glt 91 men bara ett väldigt fåtal finns kvar vilken i mina ögon gör den ovanlig.

Motorn är väll inte ovanlig och inte 940 heller men hur många exemplar av just 940 GLT rullar det på vägarna? Nästintill inga.
Senast redigerad av Foxxybox 2015-01-10 kl. 20:33.
Citera
2015-01-10, 21:00
Moderator
Citat:
Tack det jag ville ha svar på är det mer som skiljer sig än en balansaxelrem (för service). Ja 940 finns det en uppsjö av men inte 940 glt därav är den ganska ovanlig. Visst att det troligen tillverkades många 940 glt 91 men bara ett väldigt fåtal finns kvar vilken i mina ögon gör den ovanlig.

Motorn är väll inte ovanlig och inte 940 heller men hur många exemplar av just 940 GLT rullar det på vägarna? Nästintill inga.
Men det spelar ju ingen roll? Du undrar om service, den är likadan som övriga 940 det året, och 740. Det är en stor sak som skiljer din bil från en GL, resten är i princip samma, inklusive serviceschemat.
Hur många exemplar det finns kvar är ju i så fall rätt ointressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in