Citat:
Ursprungligen postat av
Foxxybox
Testa se om du kan hitta en 940 GLT. finns 1 äkta till salu på blocket i hela sverige ett fåtal körbara bes och skattade på garaget. De tillverkades bara 1991 och de flesta är krockade/skrotade. Så menade mest att just 940 GLT är väldigt ovanlig idag.
därför vill jag jättegärna få tips om hur jag kan hålla min i fint skick så iallafall min överlever är jättetacksam för tipsen hittills för har jag alltid haft folk som gjort allt åt mig så har inte behövt bry mig. Men nu vill jag gärna att denna bil överlever så långt det går.
Och 16V har en balansaxelrem bland annat. Så undra mest vad mer som är speciellt på denna modell som behöver service.(men även det som finns som är vanligast som man inte oftast tänker på)
Återigen ett stort tack alla så otroligt glad för tipsen!
Ja, men det är en 940... En av de absolut vanligaste begbilarna från den tiden. Motorn sitter ju i 740 med, så det är knappast att det är en ovanlig bil eller motor. Lär vara fler ex tillverkade av 940 GLT än av många andra bilar som inte ses som ovanliga.
Men som på alla bilar, läs instruktionsboken och servicehäftet för att få serviceintervall och vad som ska göras. Har du inte de sakerna, skumma igenom jagrullar.se, jag lovar dig att serviceintervall och vad som ska bytas på en 940 står där. Din bil är knappast så speciell att det skiljer nåt mot vilken 940 som helst, förutom kanske då balansaxelremmen, men den byter du givetvis samtidigt som kamremmen.