2015-01-09, 20:49
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox
har letat vldigt mycket men eftersom Volvo 940 GLT r s pass ovanlig finns det knappt ngon information om vad som behvs servas p den.

Drfr passar jag p att frga hr p flashback.
Ovanlig, hur tnker du d?
Citera
2015-01-09, 21:00
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ovanlig, hur tnker du d?

Kan bara hlla med. En gammal Volvo vad gller service. Byt olja och filter vid ca 1500 mil. Kamrem vid miltalet som visas tidigare i trden.
Annars r allt annat bara okulrbesiktningar.
Kolla att det finns olja i lda bakaxel att bromsbelgg inte r slut mm.
Citera
2015-01-09, 21:39
Medlem
toby79s avatar
rsmodell, lda och mil?
Citera
2015-01-10, 02:39
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Du glmde missfostren i K serien.

http://www.jagrullar.se/forum/viewto...p?f=15&t=30219
Sant. Tydligen klarar sig enligt din lnk inte b200 heller. De satt vl i 360:n men de r ju p gott och ont borta helt i princip. Rosten tog dom.
Citera
2015-01-10, 03:49
Medlem
Foxxyboxs avatar
Citat:
Ovanlig, hur tnker du d?

Testa se om du kan hitta en 940 GLT. finns 1 kta till salu p blocket i hela sverige ett ftal krbara bes och skattade p garaget. De tillverkades bara 1991 och de flesta r krockade/skrotade. S menade mest att just 940 GLT r vldigt ovanlig idag.

drfr vill jag jttegrna f tips om hur jag kan hlla min i fint skick s iallafall min verlever r jttetacksam fr tipsen hittills fr har jag alltid haft folk som gjort allt t mig s har inte behvt bry mig. Men nu vill jag grna att denna bil verlever s lngt det gr.

Och 16V har en balansaxelrem bland annat. S undra mest vad mer som r speciellt p denna modell som behver service.(men ven det som finns som r vanligast som man inte oftast tnker p)

terigen ett stort tack alla s otroligt glad fr tipsen!
Citera
2015-01-10, 09:58
Medlem
Kloges avatar
http://www.jagrullar.se/forum/index.php
Citera
2015-01-10, 11:26
Medlem
Det r vll samma motor som i en vanlig 940? Allts bara utrustningspaketet som skiljer ,GLT r ju lite mer utrustad.
Citera
2015-01-10, 12:23
Medlem
Foxxyboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Det r vll samma motor som i en vanlig 940? Allts bara utrustningspaketet som skiljer ,GLT r ju lite mer utrustad.

Nej GLT har en 16 ventils motor s gr kamremmen blir det ventilsallad.
Citera
2015-01-10, 15:04
Medlem
Samma motor som i 740 GLT 16v s det r i princip samma bil. Finns en hel del om dessa bilar p ntet, bara att ska.
Citera
2015-01-10, 19:52
Moderator
Citat:
Testa se om du kan hitta en 940 GLT. finns 1 kta till salu p blocket i hela sverige ett ftal krbara bes och skattade p garaget. De tillverkades bara 1991 och de flesta r krockade/skrotade. S menade mest att just 940 GLT r vldigt ovanlig idag.

drfr vill jag jttegrna f tips om hur jag kan hlla min i fint skick s iallafall min verlever r jttetacksam fr tipsen hittills fr har jag alltid haft folk som gjort allt t mig s har inte behvt bry mig. Men nu vill jag grna att denna bil verlever s lngt det gr.

Och 16V har en balansaxelrem bland annat. S undra mest vad mer som r speciellt p denna modell som behver service.(men ven det som finns som r vanligast som man inte oftast tnker p)

terigen ett stort tack alla s otroligt glad fr tipsen!
Ja, men det r en 940... En av de absolut vanligaste begbilarna frn den tiden. Motorn sitter ju i 740 med, s det r knappast att det r en ovanlig bil eller motor. Lr vara fler ex tillverkade av 940 GLT n av mnga andra bilar som inte ses som ovanliga.

Men som p alla bilar, ls instruktionsboken och servicehftet fr att f serviceintervall och vad som ska gras. Har du inte de sakerna, skumma igenom jagrullar.se, jag lovar dig att serviceintervall och vad som ska bytas p en 940 str dr. Din bil r knappast s speciell att det skiljer nt mot vilken 940 som helst, frutom kanske d balansaxelremmen, men den byter du givetvis samtidigt som kamremmen.
Citera
2015-01-10, 20:29
Medlem
Foxxyboxs avatar
Citat:
Ja, men det r en 940... En av de absolut vanligaste begbilarna frn den tiden. Motorn sitter ju i 740 med, s det r knappast att det r en ovanlig bil eller motor. Lr vara fler ex tillverkade av 940 GLT n av mnga andra bilar som inte ses som ovanliga.

Men som p alla bilar, ls instruktionsboken och servicehftet fr att f serviceintervall och vad som ska gras. Har du inte de sakerna, skumma igenom jagrullar.se, jag lovar dig att serviceintervall och vad som ska bytas p en 940 str dr. Din bil r knappast s speciell att det skiljer nt mot vilken 940 som helst, frutom kanske d balansaxelremmen, men den byter du givetvis samtidigt som kamremmen.

Tack det jag ville ha svar p r det mer som skiljer sig n en balansaxelrem (fr service). Ja 940 finns det en uppsj av men inte 940 glt drav r den ganska ovanlig. Visst att det troligen tillverkades mnga 940 glt 91 men bara ett vldigt ftal finns kvar vilken i mina gon gr den ovanlig.

Motorn r vll inte ovanlig och inte 940 heller men hur mnga exemplar av just 940 GLT rullar det p vgarna? Nstintill inga.
Senast redigerad av Foxxybox 2015-01-10 kl. 20:33.
Citera
2015-01-10, 21:00
Moderator
Citat:
Tack det jag ville ha svar p r det mer som skiljer sig n en balansaxelrem (fr service). Ja 940 finns det en uppsj av men inte 940 glt drav r den ganska ovanlig. Visst att det troligen tillverkades mnga 940 glt 91 men bara ett vldigt ftal finns kvar vilken i mina gon gr den ovanlig.

Motorn r vll inte ovanlig och inte 940 heller men hur mnga exemplar av just 940 GLT rullar det p vgarna? Nstintill inga.
Men det spelar ju ingen roll? Du undrar om service, den r likadan som vriga 940 det ret, och 740. Det r en stor sak som skiljer din bil frn en GL, resten r i princip samma, inklusive serviceschemat.
Hur mnga exemplar det finns kvar r ju i s fall rtt ointressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in