Citat:
Ursprungligen postat av
Hippie
Vi säger samma sak; givetvis kan vi hålla på att renovera, det kan vi göra med all utrustning och vi ser ju faktiskt inga tecken på teknikskiften som skulle göra våra vapen omoderna och underlägsna.
Men, vi kommer till en punkt där renoveringarna blir dyrare än att skaffa nytt och detta är timat med nyinförskaffande.
När det gäller den gamla tvisten om 7.62 och 5.56 så är det mer komplicerat än du säger. AK4an är i princip omöjlig att skjuta med precision på auto, AK5 är bättre.
Att skjuta enkelskott med precision är väl inte svårare med en AK4 än en AK5, givet liknande sikten.
Samtidigt så får man med sig mer ammo med AK5 och principen är väl fortfarande bly i luften snarare än precision så det är väl snarare där fördelen med AK5 ligger.
Ev. tecken på förnyande teknik inom EHV anser jag är arbetet med hylslöst, dock är jag tveksam på att det slår igenom innan ny ak skall in. Jag gissar hej vilt på att hylslöst inte är aktuellt på bred front innan 2030.
Vi får väl se om vi ersatt Ak5C innan dess...
Jag invänder mot din formulering "utslitna", det är helt enkelt inte sant. Ak5C är inte utsliten idag eller i närtid.
Skjututbildningen av vpl med ak4 tog längre tid och krävde fler patroner än utb. med ak5. Det är bara att läsa i skjutreglementet eller prata med de som var med, jag har gjort båda.
Det kräver mer av skytten att bli bättre på att skjuta ak4 helt enkelt.
Eftersom kulbanan är mindre flack med 7.62x51 än 5.56x45 är det svårare att träffa på okända avstånd under fältmässiga förhållanden med 7.62x51. Bättre förmåga att träffa kräver bättre skyttar = mer/längre utbildningstid.
Jag pratar endast om patronvis eld, inte automateld.
Så nej, det är inte mer komplicerat det jag säger
För att förtydliga så är jag absolut inte negativ till 7.62 vapen, men då för skarpskytten (som har fördjupad utb.) och inte för alla soldater (om man inte kan säkerställa fullgod utbildning).
Jag har inga tveksamheter om den tekniska precisionen på ak4, eller att det gör utmärkt att skjuta fina träffbilder med den på realistiska avstånd.