Ja. Det vore ju konstigt om goran utgick från vad någon annan tror att Gud vill om goran ska berätta vad Goran tror att Gud vill, eller hur?
Klart man kan ha synpunkter på hur det uttrycks här, precis som man kan ha synpunkter på allas sätt att uttrycka sig. Men att det skulle gå att missförstå vad det berättas om här ovan, det kan jag inte förstå.
Jag har full förståelse för dina resonemang. Sedan kan man bara spekulera i varför det som sker det sker. Se mer nedan.
Människan får ta skulden oavsett vilken skrift man tittar i. Så som jag tolkar dem.
Har skaffat/lånat/fått en hel hög på en halvmeter nu, av olika varianter av heliga skrifter.
Ja, detta är väl det stående svaret som hela Bibeln bygger på om jag förstått saken rätt. Att någon vänder sig bort från den goda kraften och mot den onda kraften. Den fria viljan som Bibeln har som ett inbyggt element.
Det kan finnas flera spekulativa orsaker till att Gud inte ingrep:
* Gud kanske inte är så "allsmäktig" som en del uppfattar det som. När Herren frågar Adam "Var är du?" så kanske det inte alls beror på att Gud är allsmäktig och frågade så bara för att få höra Adams egen förklaring, utan för att Gud kanske faktiskt inte hade en aning.
* Gud och Satan håller en ständig kamp om herraväldet på jorden, ibland vinner inte Gud. Därför uppstår krig och föds nya sjukdomar. Denna kamp kanske pågår ständigt om varje levande varelse och förklarar varför en fågelunge plötslig blir uppäten av en större fågel av en annan art eller varför någon plötsligt får en stroke eller blir oskyldigt skjuten.
* Människan är Guds avbild, kopia, och Gud är originalet. Det medför att Gud i så fall även har de negativa bitar i sig som människor kan ha, som perversioner m.m. Varför tillåter Gud att merparten av alla levande varelser ska äta andra levande varelser för sin överlevnad? Finns det något mer avskyvärt sätt att dö på?
* Gud bryr sig inte om att upprätthålla det som enskilda individer eller hela mänskligheten ser som "rättvisa", utan bara vad Han själv anser vara rättvist. Det som sker och som vi ser som negativt är i själva verket resultatet/konsekvensen av allas våra handlingar. Den fria viljan styr vad som är det som vi tycker får ett orättvist resultat. Denna rättviseskipning kan enligt flertalet människor tyckas vara orättvis då den kan tyckas slå fel, mot oskyldiga. Men Gud kanske har en större plan än så.
* Allt kanske är minutiöst ofattbart ordnat in i minsta detalj. Varje sak som sker har en orsak. Inget sker av orättvisa. Allt är handling och konsekvens. Över generationsgränser. Kanske även från ett liv till ett annat.
* Den fria viljan finns inte överhuvudtaget och det som sker av "ondo", det sker för att Gud vill.
* Gud kanske skapade allting och är alltjämt allsmäktig, men har gått på semester?
* Eller så är det som står i Bibeln absolut sant - och då behöver man inte spekulera så mycket om varför det som sker det sker, då är det lättare att förstå.
En annan fråga:
Hur kunde någon skriva ned Skapelseberättelsen? Var kom den ifrån? Vem skrev den?
Fanns det någon där då förutom Gud, Adam och Eva? En paparazzi?