2015-01-09, 21:38
Medlem
shit-braineds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Sluta anta saker för det första. Koncentrera dig på dig själv. Jag vet vem jag är men inte vem du är och du vet inte vem jag är.

Mitt öga antar inte saker men min bild av (dig) baserar jag enbart efter vad du skriver.

"Vem är du?"

En av de mest intressanta frågorna det finns.
Skulle du kunna svara på den?

Eftersom du vet vem du är, vem är du?
Om du nu tror att du vet svaret på den frågan.
Citera
2015-01-09, 21:39
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shit-brained
att vi egentligen bara spelar ett spel

Vad innebär det?
Citera
2015-01-09, 21:41
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag antar att du är spirituell, vilket kunnat vara bra. Om du nu är spirituell, varför bär du någon form av passiv aggressivitet. Du har kommit till uppvaknandet att samhället är en skapelse av människan. Du inser att inga regler i samhället egentligen existerar och att vi egentligen bara spelar ett spel. Att alla formas intill roller och att folk förknippar sina egon med sig själva.

Gratulerar.
Passiv aggressivitet? Jag är inne på en tråd där man pratar OM troende som mentalt störda menar du att jag skall skrika tjohoo vad kul, eller?
Självklart blir jag förbannad om du eller någon annan som inte vet vem jag är tror sig ha rätt att kalla mig mentalt störd bara för att.....
Inte sitter jag och gapskrattar åt det i alla fall och jag är också inne på den här tråden för just den sakens skuld. Lyfta fram fördomarna= vanföreställningar.Inte för att sitta här och skratta åt dig.
Senast redigerad av goran744 2015-01-09 kl. 21:44.
Citera
2015-01-09, 21:42
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Mitt öga antar inte saker men min bild av (dig) baserar jag enbart efter vad du skriver.

"Vem är du?"

En av de mest intressanta frågorna det finns.
Skulle du kunna svara på den?

Eftersom du vet vem du är, vem är du?
Om du nu tror att du vet svaret på den frågan.
Kan vi ta på en annan tråd till exempel filosofi.
Citera
2015-01-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Vad innebär det?

Det innebär att ateisten kan liknas vid en tickande tidsbomb som kan explodera när som helst. T.ex. Kan människan få sig att hämnas. När ateisten reflekterar över sin världsbild kan det leda till att ondska val rättfärdigas genom den universella meningen. Inget gott och ont, varsågod och handla hur du vill.
Citera
2015-01-09, 21:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Patetiskt.
Han svarade på sin egen fråga...

Hur svårt ska det vara?
Citera
2015-01-09, 21:53
Medlem
shit-braineds avatar
Citat:
Passiv aggressivitet? Jag är inne på en tråd där man pratar OM troende som mentalt störda menar du att jag skall skrika tjohoo vad kul, eller?
Självklart blir jag förbannad om du eller någon annan som inte vet vem jag är tror sig ha rätt att kalla mig mentalt störd bara för att.....
Inte sitter jag och gapskrattar åt det i alla fall och jag är också inne på den här tråden för just den sakens skuld. Inte för att sitta här och skratta åt dig.

Jag har dock aldrig kallat dig mentalt störd.

Jag har min åsikt om människor som grundar sin uppfattning på hur dem ser på världen och livet efter en bok. Vissa dock hade aldrig "blivit sådan" ifall ingen lagt fram boken åt dem.

Religion och spiritualitet är inte samma sak enligt mig.

Citat:
Religion is an institution established by man for various reasons. Exert control, instill morality, stroke egos, or whatever it does. Organized, structured religions all but remove god from the equation. You confess your sins to a clergy member, go to elaborate churches to worship, told what to pray and when to pray it. All those factors remove you from god.

Citat:
Spirituality is born in a person and develops in the person. It may be kick started by a religion, or it may be kick started by a revelation. Spirituality extends to all facets of a person’s life. Spirituality is chosen while religion is often times forced. Being spiritual to me is more important and better than being religious.

True spirituality is something that is found deep within oneself. It is your way of loving, accepting and relating to the world and people around you. It cannot be found in a church or by believing in a certain way.

Något att tänka på när vi ändå diskuterar religion.
Citera
2015-01-09, 21:57
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag har dock aldrig kallat dig mentalt störd.

Jag har min åsikt om människor som grundar sin uppfattning på hur dem ser på världen och livet efter en bok. Vissa dock hade aldrig "blivit sådan" ifall ingen lagt fram boken åt dem.

Religion och spiritualitet är inte samma sak enligt mig.

Något att tänka på när vi ändå diskuterar religion.
Ingen har lagt fram någon bok åt mig. Går heller inte i kyrkan. Tror endast och har studerat texter utifrån det och av nyfikenhet.
Man skall inte prata åt människor. Varken kalla dem mentalt störda eller som du beskrev då jag sa fördomar. Det var fördomar du kom in och gav mig!
Citera
2015-01-09, 22:04
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Nej Kristna är inte mentalt störda.
Detta är en fördom endast och kallas i dagligt tal för förtal.
Kristna är ingen egen art i samhället utan människor bland agnostiker, ateister, med mera.
Mentala störningar kan varenda individ drabbas av och det oavsett tro eller inte tro.
Mentala störningar kan också uppkomma inom familjen och fast man inte vill drabbas av det.
Folk som verkligen lider av mentala störningar kan inte rå för det och skall därför inte hånas av dem som tror, påstår och utgår ifrån att själva INTE vara mentalt störda.
Svårare än så är det faktiskt inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Shut up!
Först säger du att kristna inte är mentalt störda för att avsluta med att alla kan drabbas av mentala störningar. Och du kan visste rå för din mentala störning vilket är vanföreställningar. Börja tänka mer konkret är en bra början.
Citat:
Ja även du kan drabbas av en mental störning. Vet du alltså inte vad du pratar om? Vet du vad en mental störning är överhuvudtaget?
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Har jag sagt att jag inte kan, eller? Svaret är nej
Citat:
Det blir inte mindre märkligt nu.
Vilken fråga är ställd där du svarar "svaret är nej"?
Antingen är det ett svar på "Vet du alltså inte vad du pratar om?" eller "Vet du vad en mental störning är överhuvudtaget?"
Menar du "nej"?
Skulle det inte vara "Jo" resp "Ja"?
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Han svarade på sin egen fråga...
Hur svårt ska det vara?

Ok, så han har inte svarat alls alltså!

Då frågar jag jeguuuuu igen:
Vet du alltså inte vad du pratar om? Vet du vad en mental störning är överhuvudtaget?
Citera
2015-01-09, 22:07
Medlem
shit-braineds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Det innebär att ateisten kan liknas vid en tickande tidsbomb som kan explodera när som helst. T.ex. Kan människan få sig att hämnas. När ateisten reflekterar över sin världsbild kan det leda till att ondska val rättfärdigas genom den universella meningen. Inget gott och ont, varsågod och handla hur du vill.

Du har dragit parallellen en aning fel. Vad jag skrev är inte ett ateistiskt uttalande, naturligtvis eftersom jag inte är ateist. För jag granskar nästan ateismen som en egen religion vid det här laget, som i princip behöver teismen för att ens ha någon relevans.

Vad jag vill peka ut är religioner distraherar en individ att leva det "goda livet." När ni inte direkt praktiserar er religion speciellt noggrant. Ni bara tror för att "tro", men varför tror ni? "Jag bara tror det". Sen kallar man det att "ha tro" --- "to have faith." Ett existerande ting som ej kan bli förstått av någon som ej har tro.
Citera
2015-01-09, 22:08
Medlem
Citat:
Vad innebär det?
Han menar troligen det sociala spelet med olika sociala regler om hur man bör bete sig "hövligt" osv, ett socialt spel som ser lite olika ut världen över och har förändrats väldigt mycket över tid.
Citera
2015-01-09, 22:10
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
men varför tror ni? "Jag bara tror det". Sen kallar man det att "ha tro" --- "to have faith."

Ett existerande ting som ej kan bli förstått av någon som ej har tro.

Nej, just det. Tro är att Gud har berört en, "talat" till en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in