2015-01-09, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vilka kriterier ingår i IQ test? Gjort av människor eller hur? Alltså har vissa Damer och vissa herrar bestämt ÅT oss alla vad intelligens är.
IQ är ett bara ett mått på intelligens, men sen finns du massor med vettiga saker som inte ingår i det som är en del av hur vi använder hjärnan, som empati mm.
Citat:
Tror du på det?
Ja, jag vet att olika människor är olika bra på IQ test. Vad menar du?
Citat:
Har du ingen egen intelligens att hänvisa till?
Jag brukar få mellan 136-140 i IQ test.
Citat:
Har du utmanat en kristen någon gång eller fler så att du har egna bevis på dina teorier?
Nä, känner väldigt få kristna, och de jag känner har jag inte pratat om IQ test med.
Citat:
Utmanat andra?
Nä, men jag har jämfört resultat på olika IQ-test med andra för skojs skull. Vad spelar det för roll?
Citera
2015-01-09, 20:37
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ja även du kan drabbas av en mental störning. Vet du alltså inte vad du pratar om? Vet du vad en mental störning är överhuvudtaget?
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Har jag sagt att jag inte kan, eller? Svaret är nej

Det blir inte mindre märkligt nu.
Vilken fråga är ställd där du svarar "svaret är nej"?
Antingen är det ett svar på "Vet du alltså inte vad du pratar om?" eller "Vet du vad en mental störning är överhuvudtaget?"

Menar du "nej"?
Skulle det inte vara "Jo" resp "Ja"?
Citera
2015-01-09, 20:40
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
IQ är ett bara ett mått på intelligens, men sen finns du massor med vettiga saker som inte ingår i det som är en del av hur vi använder hjärnan, som empati mm.
Ja, jag vet att olika människor är olika bra på IQ test. Vad menar du?
Jag brukar få mellan 136-140 i IQ test.
Nä, känner väldigt få kristna, och de jag känner har jag inte pratat om IQ test med.
Nä, men jag har jämfört resultat på olika IQ-test med andra för skojs skull. Vad spelar det för roll?
IQ tester säger inget om individen! Tvärtom tycker jag den utesluter människor.
Några människor har skapat detta test i från sina egna färdigheter och sitt redan innan kunnande. Matematiska formler och logik med mera.
Säger inget om en människas egentliga intelligens. IQ tester är sjukt tycker jag.
Kan få människor att TRO att de är dumma för att de förlitar sig helt på andras omdömen.
Citera
2015-01-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Kan säkert hända att dessa mätningar (som jag f.ö. bekantat mig med förut också) stämmer.
Men det finns alltid individuella undantag som du vet.
Sedan finns det dessutom fler intelligensfaktorer, som man inte brukar mäta.
Intelligens är även som sådan vansklig att mäta. De tester som finns är inte kompletta,
då de mäter vissa förmågor och färdigheter, medan andra inte tas hänsyn till.
Det finns ännu inget heltäckande intelligenstest. Det är man ense om.
Det beror väl lite på vad man lägger in i begreppet "intelligens" antar jag. Jag tycker IQ är bra för det. Sen finns det dom som har jättebra minne och vet mycket saker om allt möjligt, men kan ha skitlågt IQ. Dom kan kallas "smart" av en del, men jag tycker snarare att "lärd" är ett bra ord.

Sen kan ju folk med högt IQ vara totala oempatiska skitstövlar, eller farliga psykopater mm, så mentala störningar i den bemärkelsen har ju inget med IQ att göra.
Citera
2015-01-09, 20:49
Medlem
Citat:
IQ tester säger inget om individen! Tvärtom tycker jag den utesluter människor.
Några människor har skapat detta test i från sina egna färdigheter och sitt redan innan kunnande. Matematiska formler och logik med mera.
Säger inget om en människas egentliga intelligens. IQ tester är sjukt tycker jag.
Kan få människor att TRO att de är dumma för att de förlitar sig helt på andras omdömen.
Jag vet inte vad du menar när du säger "människas egentliga intelligens".
Citat:
Det IQ-tester säger är hurvida personen som gör testet har hög IQ eller inte, varken mer eller mindre. De som tror sig vara dum i någon annan bemärkelse efter att ha fått dåligt resultat på IQ-test gör ju en korkad slutsats.
Citera
2015-01-09, 20:52
Medlem
shit-braineds avatar
Jag tror som någon skrev vid ett tidigare inlägg alltså mental underlägsenhet. I form av avsaknad att mentalt kunna klara av påfrestningar som kommer med mänsklig medvetenhet. Religiösa har ej kapaciteten att klara av djupare frågor så att säga, dem vill undan fly detta. Vi klarar av det men säg till en prästpojk att sannolikheten att våra liv har någon form av betydelse egentligen är väldigt liten. ”Nej! Herren kommer ta hand om oss efter vi lämnat jordelivet!”

Naturen är min skapare och jag är omringad av dess magnifika fantasi. Ingen ”kyrka” som är formad runt om kring en skämtare.
Citera
2015-01-09, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det blir inte mindre märkligt nu.
Vilken fråga är ställd där du svarar "svaret är nej"?
Antingen är det ett svar på "Vet du alltså inte vad du pratar om?" eller "Vet du vad en mental störning är överhuvudtaget?"

Menar du "nej"?
Skulle det inte vara "Jo" resp "Ja"?
Det vet du nog själv. Sluta spela dum och läs om.
Citera
2015-01-09, 21:01
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Jag vet inte vad du menar när du säger "människas egentliga intelligens".
Det IQ-tester säger är hurvida personen som gör testet har hög IQ eller inte, varken mer eller mindre. De som tror sig vara dum i någon annan bemärkelse efter att ha fått dåligt resultat på IQ-test gör ju en korkad slutsats.

Vad skall vi människor med ett så kallat IQ test till? Några få frågor som skall avgöra om du är smart eller inte. Vad tror du man har intelligenstest till för? En rolig sak?( du skall svara två bananer, inte endast"två" då får du fel fast det är rätt)
Om du hamnar i en krissituation hinner du inte räkna ut hypotenusan. Du använder automatiskt din egen intelligens, överlevnadsinstinkt kalla det vad du vill.
Har du någonsin reflekterat över vad man menar med IQ egentligen?

Egentlig intelligens = din egen. Vem du är utan IQ test. Vad du vet själv om saker. Vad du upplevt och lärt dig.

Man skall aldrig låta andra avgöra vem man är, varken mentalt eller sitt eget värde.
Citera
2015-01-09, 21:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shit-brained
Jag tror som någon skrev vid ett tidigare inlägg alltså mental underlägsenhet. I form av avsaknad att mentalt kunna klara av påfrestningar som kommer med mänsklig medvetenhet. Religiösa har ej kapaciteten att klara av djupare frågor så att säga, dem vill undan fly detta. Vi klarar av det men säg till en prästpojk att sannolikheten att våra liv har någon form av betydelse egentligen är väldigt liten. ”Nej! Herren kommer ta hand om oss efter vi lämnat jordelivet!”

Naturen är min skapare och jag är omringad av dess magnifika fantasi. Ingen ”kyrka” som är formad runt om kring en skämtare.
Då kan jag snabbt tala om för dig att du har helt fel och att du levererar en fördom här= inrotad vanföreställning.
Citera
2015-01-09, 21:09
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jegoooooo
Det vet du nog själv. Sluta spela dum och läs om.

Du gjorde fel alltså.
So what?
Citera
2015-01-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpacePope
Många religiösa ger ett väldig korkat intryck av sig själva eftersom de låtsas/tror att de vet saker som man inte kan veta. Och när man frågar hur de kan veta det så säger svarar de med korkade saker som att "det står i bibeln/koranen" eller "det är guds ord".
Det håller jag med om. De som helt enkelt tror att det finns eller fanns någon typ av gud/gudar, men erkänner att man inte kan veta det och givetvis inte heller veta något om denna/dessa gudars egenskaper kan jag respektera, för de håller sig i alla fall till verkligheten.

Nu är det väl inte så jättemånga av de som följer någon officiell religion som uttrycker tvivel, kanske pga att tvivel på gud ofta är något man ska straffas för på diverse hemska sätt.
Senast redigerad av Macbajs 2015-01-09 kl. 21:11.
Citera
2015-01-09, 21:10
Medlem
shit-braineds avatar
Citat:
Då kan jag snabbt tala om för dig att du har helt fel och att du levererar en fördom här= inrotad vanföreställning.

Åk till USA, ut på vischan i nån delstat eller inte ens det. Sing and praise! Ingen av dem har direkt vunnit det genetiska lotteriet, du får kalla det precis vad du vill.
Senast redigerad av shit-brained 2015-01-09 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in