2010-07-11, 13:42
Medlem
Lifelovers avatar
Det är nästan upprörande att läsa en sådan frågeställning. Varför skulle ateism vara ett kännetecken på högre intellekt? Om en kristen råkar ut för ett dödsfall i familjen och blir ateist till följd av det, ökar hans intellekt då? Eller måste man vara ateist ända från det att man föds för att det ska räknas?

Oavsett om jag tror på gud eller inte, så kan jag tänka mig att det är en väldigt tröstande tanke att ha en himmelsk fader som älskar oss. De kristna jag har pratat med brukar kunna ge riktigt bra svar, även om jag väljer att inte tro på dem.
Idioti är inte grupp-betingat.
Citera
2010-07-11, 13:58
Medlem
Hoozts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Om en vuxen människa går runt med en bergfast övertygelse om att tomten faktiskt existerar och bor på nordpolen (att vi inte hittat hans leksaksfabrik är inte bevis för att den inte existerar utan det pekar bara på att vi inte letat tillräckligt ordentligt) så kommer nog de flesta att skaka på huvudet. Men finns det någon större skillnad mellan att hålla fast vid en sådan uppfattning än att gå runt och tro på gud?

Nu håller jag med dig om vad du försöker säga men måste ändå tillägga att förståelsen för dessa människor är lite större än i ditt exempel då de faktiskt tror på en teori som gått i arv i flera hundratals år.
Nedskrivet av folk man tror hängde med Jeez när han softa omkring och predikade om livet osv.

Men visst, om du lägger till att de i så fall skulle haft en "2000 år gammal text" nedskrivet av de första tomtenissarna så är det ju rätt likt ja.
Citera
2010-07-11, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bey
Är det någon mer än jag som får trollvarningar varje gång kristna pratar om gud? Jag kan absolut inte ta en kristen på allvar och jag vet inte vad det beror på. Är det kanske för att kristna har lägre genomsnittligt intellekt än agnostiker/ateister? Det skär iallafall i ögonen varje gång någon prata som om han fanns.

Jag snittar sällan lägre än 150 i iq-tester och jag tror på gud.

Hur är det för dig?

Gud är dessutom ingen "han", det är en symbol för en god kraft i världen.
Precis som att djävulen inte är röd med horn, utan en symbol för det onda.

Jesus är "guds son" på det sättet att han framför en livssyn som är till gagn både för oss själva och för andra.

Det är enbart dom kristna länderna som har blivit ekonomiskt framgångsrika - eller ens någorlunda civilicerade.

Bilderna och orden är bara symboler för att mindre begåvade människor, som inte kan tänka abstrakt, även ska kunna förstå.

Eftersom du tolkar orden bokstavligt så har du härmed diskvalificerat dig själv.

Ifall du inte har märkt det så sker nedmonteringen av välfärden och människors värde i samma takt som vi fjärmar oss från kristendomen.

Det kanske är en utveckling som du önskar?

Eller är det helt enkelt som det verkar i din trådstart?

Att du inte begriper ett enda skvatt?
Senast redigerad av ClaireRedfield 2010-07-11 kl. 14:28.
Citera
2010-07-11, 14:29
Medlem
TheSpacePopes avatar
Många religiösa ger ett väldig korkat intryck av sig själva eftersom de låtsas/tror att de vet saker som man inte kan veta. Och när man frågar hur de kan veta det så säger svarar de med korkade saker som att "det står i bibeln/koranen" eller "det är guds ord".
Citera
2010-07-11, 14:36
Medlem
OtroligtOnykters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ower
Om kristna är störda, säg mig då vad JV är? Där kan vi snacka hjärntvätteri.

Samhället och systemet, våra värderingar, lagar, pengar det mesta runt om kring dig som inte hör evolutionen till, är uppbyggt på successiv hjärntvätt.
Lika mycket slöseri att ägna sitt liv åt att samla pengar, så du kan ha det bra i framtiden, en framtid du inte ens är garanterad...
Som det är att leva för ditt nästa liv (himlen, paradiset, osv..) ett liv du inte ens är garanterad.

NU, är allt som finns, vi borde leva NU

Ont: Nej, Kristna besitter lika stor hjärnkapacitet som agnostiker/ateister
Citera
2010-07-11, 14:40
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtroligtOnykter

Ont: Nej, Kristna besitter lika stor hjärnkapacitet som agnostiker/ateister

Inte enligt två oberoende undersökningar.

Och för att förklara, en del verkar ha missförstått det, undersökningarna handlar om grupper, inte individer. Det finns vrålkorkade ateister och det finns genialiska troende, men jämför man de två grupperna skiljer sig tydligen intelligensen med ett fåtal "IQ-poäng". Speciellt när man tittar på dogmatiskt religiösa grupper.

Intelligens är delvis medfödd, men IQ går att träna. Lever man i en dogmatisk miljö där ifrågasättande och kritiskt tänkande beivras är det väl klart som korvspad att IQ-resulten blir lidande?
Citera
2010-07-11, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Inte enligt två oberoende undersökningar.

Och för att förklara, en del verkar ha missförstått det, undersökningarna handlar om grupper, inte individer. Det finns vrålkorkade ateister och det finns genialiska troende, men jämför man de två grupperna skiljer sig tydligen intelligensen med ett fåtal "IQ-poäng". Speciellt när man tittar på dogmatiskt religiösa grupper.

Intelligens är delvis medfödd, men IQ går att träna. Lever man i en dogmatisk miljö där ifrågasättande och kritiskt tänkande beivras är det väl klart som korvspad att IQ-resulten blir lidande?

Det är självklart att svaga och utsatta grupper söker sig till en religion där man blir bemött med kärlek, omtanke och respekt.
Citera
2010-07-11, 14:48
Medlem
Fyrkantig_bolls avatar
Mentalt störda är ju verkligen att ta i, men visst är dom jobbiga och väldigt svåra att diskutera med
Citera
2010-07-11, 14:50
Bannlyst
Själv tycker jag inte att det spelar någon roll hur det blir när jag dör.

Om jag försöker leva en kristen livsstil och vara kärleksfull mot min omgivning och vårda mitt eget liv och allt blir svart - då har jag vunnit. För jag har levt ett bra och hälsosamt liv.

Om jag lever enligt ovan och får komma till himlen - då har jag också vunnit.

Jag fattar inte vad ni ateister är så rädda för?

Är det någon slags patologisk skräck att bli itutade en livslögn, som blir så stark, att ni även känner ett behov av att även beröva andra människor deras tro?
Senast redigerad av ClaireRedfield 2010-07-11 kl. 14:53.
Citera
2010-07-11, 15:08
Bannlyst
Jag kan ge en replik här till alla atteister som ni kan fundera på:

Varför gör du planer för morgondagen när du inte har ett enda bevis för att du kommer att leva imorgon?
Är det för att du tror att du kommer att leva imorgon?
Hur kan du tro på något som du inte har ett bevis för?
Gör du planer för morgondagen för att du väljer att tro att du kommer att leva imorgon, trots att du inte har bevis för det, för att det får dig att må bra?
Är du i så fall obegåvad eller ointelligent?
Är alla som spelar på travet ointelligenta?
Är alla som går till läkaren och söker vård när de är sjuka ointelligenta?
Vad finns det för bevis på att man kommer att vinna på travet eller att kunna få någon hjälp av läkaren?

Med dessa argument så drar jag slutsatsen att alla väljer att tro på det dom mår bra av.
Vissa väljer att tro på saker som dom mår dåligt av, spöken, lotterivinster, att man kan knarka riskfritt, och så vidare.

Hursomhelst så gör vi alla dom val vi själva känner att vi får ut något av.

Och att tro och veta är som sagt var helt olika saker.

Det enda vi kan veta med hundra procents säkerhet är att vi kommer att dö.

Allt annat får vi välja att tro på.

Och att kritisera andra för vad just dom tror på visar brist på aningen begåvning, livserfarenhet eller logik.

Eller så är man helt enkelt en elak människa, fylld av hat.

Argumentera emot det, den som kan.
Senast redigerad av ClaireRedfield 2010-07-11 kl. 15:12.
Citera
2010-07-11, 15:13
Medlem
Beys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaireRedfield
Jag kan ge en replik här till alla atteister som ni kan fundera på:

Varför gör du planer för morgondagen när du inte har ett enda bevis för att du kommer att leva imorgon?
Är det för att du tror att du kommer att leva imorgon?
Hur kan du tro på något som du inte har ett bevis för?
Gör du planer för morgondagen för att du väljer att tro att du kommer att leva imorgon, trots att du inte har bevis för det, för att det får dig att må bra?
Är du i så fall obegåvad eller ointelligent?
Är alla som spelar på travet ointelligenta?
Är alla som går till läkaren och söker vård när de är sjuka ointelligenta?
Vad finns det för bevis på att man kommer att vinna på travet eller att kunna få någon hjälp av läkaren?

Med dessa argument så drar jag slutsatsen att alla väljer att tro på det dom mår bra av.
Vissa väljer att tro på saker som dom mår dåligt av, spöken, lotterivinster, att man kan knarka riskfritt, och så vidare.

Hursomhelst så gör vi alla dom val vi själva känner att vi får ut något av.

Och att tro och veta är som sagt var helt olika saker.

Det enda vi kan veta med hundra procents säkerhet är att vi kommer att dö.

Allt annat får vi välja att tro på.

Och att kritisera andra för vad just dom tror på visar brist på aningen begåvning, livserfarenhet eller logik.

Argumentera emot det, den som kan.

Man gör nog planer för morgondagen för att om man ser tillbaka på den tid man levat så har man majoriteten av dagarna levat dagen efter dagen. Om du förstår.

Det här betyder dock inte att jag tror att jag kommer leva utan statistiskt sett kommer jag det.

Orkade inte läsa mer än så, så kan inte svara på mer.
Citera
2010-07-11, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om bibeln är fri att tolka precis som man vill, vad är då poängen med bibeln överhuvudtaget?

Oavsett om gud finns eller ej, varför är det viktigt att man tror på honom?

Därför:
Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Predikaren 12:14
"Ty den sanne Guden skall föra fram varje slags gärning till domen, varje dold gärning, för att se om den är god eller ond."

Matteus 12:36
"Jag säger er att varje onyttigt yttrande som människor fäller, det skall de avlägga räkenskap för på domens dag;
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in