2015-01-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeo
Aha ok. Då klarnar det. Tack! Drack en del Lambiek och Kriek på mässan också men trodde de föll inom sin egen kategori på något vis. Jag är väldigt noob som du förstår.

Mikkeller ölen hette Sour Bitch.

Tack

Jag har faktiskt inte druckit just den, men läste om den nu och baserat på det så kan jag tänka mig att Mikkeller It’s Alive! (White Wine Barrel Lychee Edition) är liknande. Också med Lychee och fatlagrad.

Brill kanske har den inne, dom har den i sin inaktuella lista iaf

http://brill.se/pdf/prislista.pdf

Har dom den i lager så kan du privatimportera den och då betalar du dom 139kr som står i listan och inget ut över det. Då fyller du i en privatimportsansökan på systembolaget.se

Att expediten inte hittade nånting när hon sökte beror nog till stor del på att systembolagets sortiment på suröl är nästintill världelöst och obefintligt. Ska man ha tag på något kul så får man privatimportera eller beställa via nätet.

Samma öl finns t ex här

http://shop.mikkeller.dk/shop/beer/mikkeller-its-alive-white-wine-with-lychee-ba-ed/

Beställer du mer så lönar det sig nog att handla därifrån istället.
Citera
2015-01-09, 18:20
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Skulle beställa några Brewdog Tokyo och fick se att dom numera kostar 81.30kr.
Lyckan över det låga priset blev kortvarig då jag upptäckte att dom sänkt alkoholhalten till 16,5%.
Varför detta onödiga tilltag?
Fick dom med diskvatten i en satts?
www.systembolaget.se/1558
När man brygger på på gränsen till vad som är möjligt så jäser det ibland lite sämre, jag tror att det är det som hänt. Liten variation i maltkvalitet eller någon halvgrads temperaturfel under jäsning eller mäskning kan ge den nivån på fel. Om någon orkar mäta så kan jag nästan lova att den svagare batchen är lite sötare.

Hellre att de släpper den som den är än att de drar i några gram strösocker per liter för att bumpa upp den till 18%.
Citera
2015-01-09, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heson
När man brygger på på gränsen till vad som är möjligt så jäser det ibland lite sämre, jag tror att det är det som hänt. Liten variation i maltkvalitet eller någon halvgrads temperaturfel under jäsning eller mäskning kan ge den nivån på fel. Om någon orkar mäta så kan jag nästan lova att den svagare batchen är lite sötare.

Hellre att de släpper den som den är än att de drar i några gram strösocker per liter för att bumpa upp den till 18%.

Det är en medveten receptändring och ingen avvikande batch. Den kommer vara svagare i framtiden med.
Citera
2015-01-09, 22:02
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Det är en medveten receptändring och ingen avvikande batch. Den kommer vara svagare i framtiden med.
Var har du fått den informationen ifrån?
Jag har googlat utan resultat?
Hittar bara en massa gammal info.
Står inget på deras hemsida heller.
Citera
2015-01-09, 22:08
Medlem
Citat:

Har läst den nånstans, minns inte var. Kanske nån info från importören eller från nån av Brewdog barerna, iaf att systembolaget ändrar info på hemsidan tyder på nytt recept (ny alkoholstyrka) och inte en avvikande batch, mer komplicerat än så är det inte

Många bryggerier (framför allt nystartade) finslipar och gör småändringar i recepten mellan olika batcher, detta är inget som rapporteras till bolaget så länge inte alkoholstyrkan förändras. Även om smakbeskrivningen kanske inte blir lika precis längre.

Det är så det funkar helt enkelt. Att Brewdog skulle "misslyckats" med en batch är extremt långsökt och inte alls troligt. Dels har dom hunnit brygga många batcher sedan förändring på hemsidan och dels är ett så stor bryggverk som Brewdog helt automatiserat. Det är som att Åbro skulle börja brygga 5,2% ena veckan och 6,7% nästa. Helt otänkbart. Med ett så stor bryggeri lämnar man heller inget åt slumpen som man kanske tvingas att göra med ett microbryggeri i vissa fall då det inte är lika automatiserat och kräver manuellt arbete som kan variera från gång till gång.
Senast redigerad av ingenperson 2015-01-09 kl. 22:14.
Citera
2015-01-09, 22:44
Medlem
hesons avatar
Citat:
Det är så det funkar helt enkelt. Att Brewdog skulle "misslyckats" med en batch är extremt långsökt och inte alls troligt. Dels har dom hunnit brygga många batcher sedan förändring på hemsidan och dels är ett så stor bryggverk som Brewdog helt automatiserat. Det är som att Åbro skulle börja brygga 5,2% ena veckan och 6,7% nästa. Helt otänkbart. Med ett så stor bryggeri lämnar man heller inget åt slumpen som man kanske tvingas att göra med ett microbryggeri i vissa fall då det inte är lika automatiserat och kräver manuellt arbete som kan variera från gång till gång.
Jo tjena, jämföra processindustri som Åbro med Brewdog, och ~6% med ~17%. Brewdog är inte samma vildawestern som de har varit men fabrik som pumpar ut 150kubik om dagen av nästan samma ljusa lager är det inte.
Citera
2015-01-09, 23:13
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
det är så. jag vet det. receptet är ändrat med vilje.

men.......om pengar finnes så har man ju två stycken av den "ursprungliga" batchen skräpandes någonstans.
Citera
2015-01-10, 00:16
Medlem
Var det inte Brewdog som fick vaska en hel jästank på grund av just det heson nämde? Blir lite dyrt att chansa att jäsningen går som den ska när man kommer över 10% på malt..
Citera
2015-01-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Var det inte Brewdog som fick vaska en hel jästank på grund av just det heson nämde? Blir lite dyrt att chansa att jäsningen går som den ska när man kommer över 10% på malt..

Så länge ölen inte är defekt så tror jag inte man vaskar den, särskilt inte en imperial stout. Känns mer rimligt att dom bygger vidare på den, lägger den på fat, stoppar i vanilj och kallar den för Abstrakt XX Eller skickar den som experiment till nån av deras barer. Mikkeller gör så ibland, helt "nya" öl kan det dyka upp fåtal fat av på deras bar(er) för att sen aldrig komma tillbaka.
Citera
2015-01-10, 16:14
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Så länge ölen inte är defekt så tror jag inte man vaskar den, särskilt inte en imperial stout. Känns mer rimligt att dom bygger vidare på den, lägger den på fat, stoppar i vanilj och kallar den för Abstrakt XX Eller skickar den som experiment till nån av deras barer. Mikkeller gör så ibland, helt "nya" öl kan det dyka upp fåtal fat av på deras bar(er) för att sen aldrig komma tillbaka.
Det riktigt roliga med tickerhysterin, blir ölet inte som planerat är det bara att märka om det, höja priset och kalla det en superexklusiv one off och bryggeriet får det sålt på nolltid
Inte för att det i sig nödvändigtvis är något dåligt, smakar det bra så gör det, men roligt är det allt
Citera
2015-01-10, 17:14
Medlem
Nochillss avatar
Har precis provat hipster-ölet Brooklyn Lager och det har en väldigt sur smak.
"Pre-prohibation style" står det på burken för att få det att låta mer märkvärdigt.
Nej, jag gillar inte alls det här ölet som har hyllats så mycket.

Det är lika bra att i jämförelse istället dricka Falcon eller Spendrups Lager.
Citera
2015-01-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Det riktigt roliga med tickerhysterin, blir ölet inte som planerat är det bara att märka om det, höja priset och kalla det en superexklusiv one off och bryggeriet får det sålt på nolltid
Inte för att det i sig nödvändigtvis är något dåligt, smakar det bra så gör det, men roligt är det allt

Precis, Mikkeller Vanilla Shake är ju en misslyckad batch av George första gången som den kom, och sedan har man återskapat den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in