2012-09-10, 20:08
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jo så klart, men om vi pratar hyllöl som bolaget "alltid" har så blir det ju lite skralt.
Jovisst, men eftersom det är skralt med IPor och DIPor i amerikansk stil som inte har hunnit bli trötta när de kommer in på bolaget, så tänkte jag att jag skulle tipsa om en som finns tillgänglig för tillfället och fortfarande har humlebeskan intakt.
Senast redigerad av gr6810 2012-09-10 kl. 20:10.
Citera
2012-09-16, 23:00
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Är det någon som har erfarenhet av lagrad Trappistes Rochefort 10?
Hur blir den av några års lagring?
Citera
2012-09-20, 22:45
Medlem
Squeekys avatar
Jag köpte några Oppigårds Amarillo i helgen. Jävlar att de var goda! Fler såna blir det definitivt.
Citera
2012-09-21, 12:04
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeeky
Jag köpte några Oppigårds Amarillo i helgen. Jävlar att de var goda! Fler såna blir det definitivt.
Oppigårds håller i princip alltid hög kvalité, även om deras Summer Ale var en på tok för blaskig historia för min smak. Har en flaska Indian Tribute i kylen inför morgondagen, den dricker man inte alltför ofta. Amarillon fördrack jag mig på, så nu blir det oftast deras Single Hop istället.

Blev så glad när jag avbröt en vit period och noterade att Lagunita har hittat till hyllorna. IPA:n var väldigt trevlig men hade märkliga toner av bland annat knäck, men den vanliga pale alen var en riktig höjdare. (Ja, jag ligger lite efter denna tråd i nuläget.)
Citera
2012-09-21, 12:06
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Är det någon som har erfarenhet av lagrad Trappistes Rochefort 10?
Hur blir den av några års lagring?
den blir bättre. lagra på.
Citera
2012-09-21, 18:32
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixiebike
Oppigårds håller i princip alltid hög kvalité, även om deras Summer Ale var en på tok för blaskig historia för min smak. Har en flaska Indian Tribute i kylen inför morgondagen, den dricker man inte alltför ofta. Amarillon fördrack jag mig på, så nu blir det oftast deras Single Hop istället.

Blev så glad när jag avbröt en vit period och noterade att Lagunita har hittat till hyllorna. IPA:n var väldigt trevlig men hade märkliga toner av bland annat knäck, men den vanliga pale alen var en riktig höjdare. (Ja, jag ligger lite efter denna tråd i nuläget.)
Oppigårds (generellt bra) * Amarillo (generellt smarrigt) = garanterad hit!

Lagunita IPA tyckte jag var en perfekt DIPA för den var lite svagare än en DIPA skall vara (så att man kan dricka fler utan att ramla) men med knäckighet och andra karakteristika intakta.
Citera
2012-09-21, 20:33
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Oppigårds (generellt bra) * Amarillo (generellt smarrigt) = garanterad hit!

Lagunita IPA tyckte jag var en perfekt DIPA för den var lite svagare än en DIPA skall vara (så att man kan dricka fler utan att ramla) men med knäckighet och andra karakteristika intakta.
Nåja, Amarillo är ju en av mina topp-10 humlesorter och Oppigårds är ju ganska dåliga på att vara dåliga så det är ju inte så konstigt att den blir så pass god.

Jag får nog ta och testa DIPAn vid andra omständigheter än senast (hade blivit salongs på rödvin och fått i mig mer än en dödlig dos tobak) då den med stor sannolikhet inte kom till sin rätt, men rent initialt är jag skeptisk mot ipor med toner av knäck och karamell (något som jag och brutefish käbblat om tidigare) då jag föredrar fruktiga och rent beska toner framför annat.
Citera
2012-09-21, 21:58
Medlem
hesons avatar
Citat:
Jag får nog ta och testa DIPAn vid andra omständigheter än senast (hade blivit salongs på rödvin och fått i mig mer än en dödlig dos tobak) då den med stor sannolikhet inte kom till sin rätt, men rent initialt är jag skeptisk mot ipor med toner av knäck och karamell (något som jag och brutefish käbblat om tidigare) då jag föredrar fruktiga och rent beska toner framför annat.
Den är inte ett rent typexempel av någon öltyp, men gillar man DIPA/BW men vill ha något lite snällare mot levern är den perfekt. Gillar man inte välkokt socker letar man bland de malttunna ipor, apor och singlehops i stället.
Citera
2012-09-22, 17:48
Medlem
ragingcows avatar
Var och handlade ale idag, det blev

Bishopsfinger
Abbot ale
southwold bitter

Jag har ej smakat dessa sorter då jag har mest druckit lager öl men jag har på senare tid vidgat mina vyer och börjat uppskatta olika ale.
Citera
2012-09-22, 18:42
Medlem
Citat:

Pale Alen, som jag tyckte var bäst av de tre Lagunitas ölen, var så behaglig med sin centennial humle och utan dendär bitigheten som kommer när man torrhumlar (min gissning att just Pale Alen inte var torrhumlad). Nar jag tog mina exemplar på systemet så stog några amerikaner och snackad medans de försåg sig med nämnda öl. Betyget som mitt öra uppsnappade var ” still awesome” så jag gissar att den är oerhört trevlig som helt färsk.
En garanterat färsk svensk icke torrhumlad Pale Ale, Coast to Coast, har premiär nästa vecka ( Citra, Columbus, Chinook och Nuggets humle) Mums!
Bryggt av just Oppigårds för krogarna Akkurat,OT,Rover samt ölrepubliken.
Citera
2012-09-22, 20:23
Medlem
Cosmouses avatar
Jag rekommenderar starkt att ni sticker ner till Systemet och inhandlar lite av deras Oktober öl.

I för sig bara prova 1 av 8 nu, men just nu sitter jag och dricker rumstempererad FrEQuency, riktigt god är den!
Citera
2012-09-22, 21:07
Medlem
Helle031s avatar
Dricker en St Peter's Cream Stout just nu och jag är nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in