[quote=scout29|51804155]
Citat:
Vad är Bevis? Definiera Bevis innan du använder dig av begreppet. Är observation bevis?
Observation i att "jag ser" är inte bevvis nej.
Observation jag hör en bebis ha färdigutvecklat språk att yttra budskap, ja det är ett starkt bevis på en fenomen utöver det vanliga.
Citat:
Lyft fram historia. Är omprövning bevis?
Omprövning kan visst utgöra del av bevis, beroende på hur lång tid som förflyter. man med ett papper i handen, är det inte bevis för guds existens, klart nej. Omprövningen ska då ske av gud, att gud förklarar att "jag fick till en liten fel uträkning där o där.. o där.."
Det kan så klart ske, när gud t.ex bevisar sig vara livgivaren, och kommer ur skötet , då vi hittills förstår att mänskligt liv, kommer ur biologiskt liv, inte ur andlighet.
M.a.o , att erfara gud, är ingenting. Att erfara ett valfri färg, det är däremot någonting.
Att veta gud är när människan inte vet, att veta färg, är att veta något om än diffust så är det definierat.
En existens utan defintion mer än jag känner gud, vet gud, kan gud, vill gud, önskar gud : är människans språk.
du ser sådant språk systematiskt upprepat och vilsefaret i rundgång inuti boken, inget ens tecken mer än ord om tecken.. , så där finns inte gud, till 100% inte.
Eftersom gud är lika mycket namn som att någon... det sociala djuret innan den kunde spegla sig, en dag ljudade och av det kom det att få heta Gud, därifrån alal andra framfantiserade namn som människa sätter på allt den ser hör känner och erfar.
Det är människans planet, för fisken är det fiskens vatten som för fågeln är det fågelns himmel.
Ingenting däremot, tillskrivs gud och evighet..
evighet.. saknar definition dock är det ett sammansatt ord. UTSTUDERAT sådant.
Citat:
KommerLyft fram ursprunget. Du kringgår inte tron som även är en övertygelse runt det som kallas "bevis" genom observation och omprövning. Det som förhåller sig utanför din egen erfarenhet av livet, kan icke bevisas med 100% säkerhet om vi utgår från ateistens favorit, objektivitet.
DET, räcker inte som bevis, mer än ett frimärke att torka sig med efter toabesök.
ordet är människans EGET
Citat:
Jag förstår ditt köttsliga sinne och hur det resonerar sig fram då jag delar samma boning som dig. Du ser mig som ett subjektivt värde om du nu inte spelar solipsism kortet. Människan har förmågan att tro på flera olika verkligheter som t.ex. En virtuell eller en idealistisk men en absolut verklighet verkar inte komma på fråga?
Ja, gud är människans fantasi som hon namnat, från början gutturalt gh! krampat och antagligen mkt krystat för vi vet att människor levt i grottor och rispat på väggarna där, helt förvirrade.
Du vet också att människoarten enbart på 1500-talet var bra förvirrad, väl? inte många med rätt laddning i hjärnan då - handlar om hjärnan, vore det det enbart det cellulära.. skulle jag inte säga så här, men i hjärnan sker elektriska urladdningar - konstant.
Är aldrig helt nersläckt, vid döden, inte så länge människan lever. Därför defibrillator ger effekt eftersom hela kroppen är laddad, via ryggmärg och blod, vätska leder ström och kopplar upp henne till logisk tankeföring att förstå vad empati är och vice versa, empatin känner tanken. När det r optimalt kan det ibl födas genier så kraftfullt är det, och du vet ju mkt väl att en mkt begåvad individ jämte en normalbegåvad, är som att jämföra en snidad träbil med en formel 1.
sTäll dem två bredvid... och se hur resp. funktion tar för sträcka.
träbilen behöver massor av stimulans, ändå når den inte så långt, medan formel 1, tja...
så är det med hjärnors olikheter, så gud i detta sammanhang är som att tillskriva lilla dockan my stor stor makt...
för det verkar så.... men att något verkar, är ingen observation, för observationens giltighet ; det ska vara rätt observatör/er
Citat:
Gud har skapat människans hjärta till att leva av tro, ingen människa kan kringgå det.
Jo, det går... att säga så som du gör, är att därmed avsäga sig ansvar, jag vet att starkare fundamentalister har betydligt lättare att slå sig för bröstet och inte riktigt känna att de egentligen har någon skuld, utifrån sin "tro"
jag kan inte riktigt godkänna en fras, vara tillräcklig för att ge min tilltro till att det därmed handlar om godhjärtade individer, om du gör, det är du.
och då är hjärnor väldigt olika.
din hjärna kanske inte kräver så mycket för att känna att "det är underbart", och du vet att olika individer ställer olika krav.
(ej materielistiska krav det kommer av sig självt, utan kvalitetskrav)
Citat:
Det är löjligt vad människor kan övertygas till att tro men samtidigt är hjärtat också något vackert och oskyldigt.
Javisst, att upptäcka att det finns andra som kan ta hand om de bekymmer som inte guds-känslan behöver befatta sig med.
Citat:
Människor säger sig vara övertygade om olika bisarra verkligheter som inte kan objektivt bevisas/verifieras och sedan anklagar de tron på Gud? Gud har satt tron som måttet på hans frälsningsplan. Han kräver tro för vad finns det att utforska i hans allsmäktiga makt? Vad finns det att falsifiera? Gud är inte någon man lägger till åtlöje för att experimentera med i ett laboratorium.
Du drar nytta av det emotionella, inte bara här utan du gör felet att känslopressa, det är inte ingående i vad man menar med att därmed vara godhjärtad.
Vore det så, så skulle orden för sig själv, därmed räcka.
Så att inse att man är människa, det har männsikan gjort länge. Du kommer inte med sanning iaf.
Enbart med självklarheter, som återfinns i hjärna och ryggrad, det är inte det som får dig att tillgripa orden.. utan mer vanan att följa för det är bevisat att gudstron är helt impotent.
Bönen har kraft enbart för din känsla av självvärde och att du värnar egna, sedan kan du hoppas/förvänta dig, att andra kan sköta sig. men kan inte du, så tar du från andra... det är religiös fanatism som fått vetenskap medicin att ta sig de rättigheter i att ta så mycket från folk att så många brister kan ses och sjukdomar uppstår.
man har tagit för att nära sig själv, och genomgående ordat "gud ger och gud tar"
så religiös fanatik ska man försöka lära känna, om man inte på egna meriter har förståndet att kunna, t.ex värja sig...
Citat:
Vi älskar därför att han först har älskat oss. Om någon säger att han älskar Gud och hatar sin broder, så är han en lögnare. Ty den som inte älskar sin broder som han har sett, kan inte älska Gud som han inte har sett. Och detta är det bud som vi har från honom, att den som älskar Gud också skall älska sin broder. (Johannes första brev 4:19-21 SFB98)
Människan och det redan med boken i hand, utmanade brodern, rivaliserade, inte älskade. och så kom alla solidariserande sympatier med det, att dra ut i hämd och strid, idag är det fullt bepansrat och mer kommer, så mycket för gudstro - den är urfalsk.
Citat:
Ödmjuka dig själv för en gång skull och närma dig Gud. Hata inte kärleken så att vredet vilar över dig.
Säger du det till mig eller menar du dig ha den meningen som bevis, är det det första, så är jag fel person.
Menr du det som predikan, så är gudstro urfalskt och utstuderad hämdsaga.
Skulle det finnas något av värde i det, då skulle människor besinna sig, så sker inte.. mäniskor hellre hämnas och går godtrogna ärenden så det förvärrade förvärras och på den vägen är det och för de ofödda.. kommer det inte bli lättare, då det är urfalska ärenden i omlopp som kommer slå hårt.
men jag hoppas också att det tar slut. dock inte genom att ro på urfalska läror att bekosta sig och det görs utan vare sig skam eller att det säger klick i skallar.
tog mig många år innan jag förstod... och har sett enbart upprepningar av vad tro ställer till med och idag.. det blir också så imorgon, att hämdkedjor hämtar in utifrån att orda gud och allt annat som följer av gudsordandet.
Citat:
Men större är nåden han ger. Därför heter det: "Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd." Underordna er därför Gud. Stå emot djävulen, så skall han fly bort från er. Närma er Gud, så skall han närma sig er. Gör era händer rena, ni syndare, och rena era hjärtan, ni tvehågsna. Klaga, sörj och gråt. Låt ert skratt vändas i sorg och er glädje i bedrövelse. Ödmjuka er alltså inför Herren, så skall han upphöja er. Förtala inte varandra, bröder. Den som förtalar sin broder eller dömer sin broder förtalar och dömer lagen. Men om du dömer lagen är du inte lagens görare utan dess domare. Det finns bara en lagstiftare och domare, han som har makt att frälsa och förgöra. Men vem är du, som dömer din nästa? (Jakobs brev 4:6-12 SFB98)
Förstår inte vad du vill säga med detta, jag har egna böcker.