2015-01-09, 09:01
  #3625
Medlem
PandorasAsks avatar
Tänk om polisen/specialstyrkan söker efter fel gärningsmän. De misstänkta bröderna Chérif och Said Kouachi uppträdde som professionella yrkesmördare/yrkesmilitärer vid attacken mot tidningsredaktionen, men hur kan de vara så klantiga att den ena tappar sitt identitetsbevis i bilen?

Om man klär sig som de klädde sig när de när de kallblodigt sköt ner tolv människor och tydligen hade förberätt attacken väl, så lämnar man väl identitetsbevis hemma?

Ponera att gärningsmännen inte är bröderna Kouachi, utan andra personer och att de med flit lämnat "ett spår" i bilen för att vilseleda polisen. Kanske bröderna är i trygghet i Syrien eller hålls fångna någonstans.
Citera
2015-01-09, 09:02
  #3626
Bannlyst
Skulle inte vara förvånad om dom är i Sverige just nu. Det har florerat en hel del "svenska" IS sympatisörer på facebook i olika trådar efter dådet, flera är positiva till det som hände och pratar om GM som "mina bröder". Dom sitter väl och häckar hos någon brusha i Göteborg ellr Malmö.
Citera
2015-01-09, 09:02
  #3627
Moderator
OYs avatar
Anonymous ska hämnas terrorattacken uppger expressen.se livechat, hur det ska gå till berättar inte organisationen. Frågan är om det är islam och muslimer i allmänhet som är måltavlan, då kan motreaktionen bli intressant.

De bör ju veta vem som ligger bakom attacken för att veta var motattacken ska sättas in.
Citera
2015-01-09, 09:03
  #3628
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PandorasAsk
Tänk om polisen/specialstyrkan söker efter fel gärningsmän. De misstänkta bröderna Chérif och Said Kouachi uppträdde som professionella yrkesmördare/yrkesmilitärer vid attacken mot tidningsredaktionen, men hur kan de vara så klantiga att den ena tappar sitt identitetsbevis i bilen?

Om man klär sig som de klädde sig när de när de kallblodigt sköt ner tolv människor och tydligen hade förberätt attacken väl, så lämnar man väl identitetsbevis hemma?

Ponera att gärningsmännen inte är bröderna Kouachi, utan andra personer och att de med flit lämnat "ett spår" i bilen för att vilseleda polisen. Kanske bröderna är i trygghet i Syrien eller hålls fångna någonstans.
Frågan är varför man tar med sig pass öht om man förberett sig så mkt med kläder och utrustning.

Att det är fransmän betyder ingenting. Kan likväl vara helt andra människor som swappat varandra
Citera
2015-01-09, 09:06
  #3629
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Anonymous ska hämnas terrorattacken uppger expressen.se livechat, hur det ska gå till berättar inte organisationen. Frågan är om det är islam och muslimer i allmänhet som är måltavlan, då kan motreaktionen bli intressant.

De bör ju veta vem som ligger bakom attacken för att veta var motattacken ska sättas in.


Dom ska skriva ett väldigt argt brev och publicera på internet?
Citera
2015-01-09, 09:06
  #3630
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Inte 100% säkert. Men det var två personer, tungt beväpnade och enligt mackägaren var de väldigt lika de personer som utförde massakern. Kommer inte ihåg om de var maskerade under mackrånet, någon kanske kan förtydliga det.

There Wös e röcket löncher in the trönk...
(Hörde det på fransk tv som kallar "the man hunt" le trac)
Citera
2015-01-09, 09:07
  #3631
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Inte 100% säkert. Men det var två personer, tungt beväpnade och enligt mackägaren var de väldigt lika de personer som utförde massakern. Kommer inte ihåg om de var maskerade under mackrånet, någon kanske kan förtydliga det.

Ok. Tack för svar.

Min tanke var att det kunde vara kumpaner som gjort rånet för att få polisen på fel spår.
Citera
2015-01-09, 09:08
  #3632
Medlem
Citat:
Vet man med säkerhet att det var GM som rånade bensinmacken?

Att råna en bensinmack, dessutom tungt beväpnad, i ett område där tusentals poliser letar efter tungt beväpnade män, verkar urbota korkat om det inte har med dådet mot tidningen att göra. Antingen var det gärningsmännen, eller också var det en väl planerad avledningsmanöver utförd av några som samarbetar med dem. Fast jag tivlar fortfarande på att man letar efter rätt personer. ID-kortet i flyktbilen känns planterat.
Citera
2015-01-09, 09:12
  #3633
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Att råna en bensinmack, dessutom tungt beväpnad, i ett område där tusentals poliser letar efter tungt beväpnade män, verkar urbota korkat om det inte har med dådet mot tidningen att göra. Antingen var det gärningsmännen, eller också var det en väl planerad avledningsmanöver utförd av några som samarbetar med dem. Fast jag tivlar fortfarande på att man letar efter rätt personer. ID-kortet i flyktbilen känns planterat.

Kan det vara så att de fått fram DNA från flyktbilen som matchar bröderna? Åtminstone den ene verkar ju finnas i rullorna. Kan man få fram DNA så snabbt på t.ex ett hårstrå?
Citera
2015-01-09, 09:14
  #3634
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Att råna en bensinmack, dessutom tungt beväpnad, i ett område där tusentals poliser letar efter tungt beväpnade män, verkar urbota korkat om det inte har med dådet mot tidningen att göra. Antingen var det gärningsmännen, eller också var det en väl planerad avledningsmanöver utförd av några som samarbetar med dem. Fast jag tivlar fortfarande på att man letar efter rätt personer. ID-kortet i flyktbilen känns planterat.

Nu var det ju inte så här att man åkte och parkera bilen och packade med sig allt man behöver.... Ett vittne igår såg bilkapningen äga rum efter skottlossningen. Så jag tror det var sekunder de hade att handla vid kapningen. Under dessa omständigheter är det inte så svårt att saker lätt kan glömmas.

De kanske hade planerat att lämna landet samma dag?
Citera
2015-01-09, 09:15
  #3635
Medlem
Det där men en renault clio med överklistrade nummerplåtar känns väldigt jönssonligan. Varför skulle någon göra så? Är det någonting man lägger märke till på vägarna, såväl polis som allmänhet, är det väl en sådan sak. Mycket lättare att upptäcka än ett visst registreringsnummer.
Citera
2015-01-09, 09:16
  #3636
Medlem
WaldemarKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Jag är verkligen ingen islamvurmare, men jag måste påpeka att dessa människor har lika lite gemensamt med majoritetens islam som Ku Klux Klan har gemensamt med Frälsningsarmén.

De flesta muslimer i Sverige har tvärtom flytt från länder och regimer där de utsatts för just den typ av terror, förtryck och religiös åsiktskontroll som vi sett i Frankrike.

Många muslimer har fördömt attackerna och beskriver gärningsmännen som idioter och sjuka i huvudet.
Den frågan jag för första gången ställt mig de senaste dagarna är:
Är det vanligt förekommande att idioter och människor som är sjuka i huvudet som söker sig till Islam eller är det Islam som gör människor till idioter och sjuka i huvudet?

Ayatollah Khomeini, som var Irans andliga ledare och kanske den högsta andliga ledaren i hela den muslimska världen, utlyste en dödsdom på Salman Rushdie i Islams namn för Salmans roman Satansverserna. Så mycket för den fredliga icke-våldsreligionen.

Dessa typer av attacker kommer att bli vanligare i Europa. Samtidigt växer extremhögern i många (alla) länder vilket triggar galningarna ännu längre. Så kommer det fortgår tills det bryter ut ett inbördeskrig i något land.

Jag tror inte de eftersökta bröderna kommer att gripas levande, för att de själva inte vill gripas levande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in