Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Detta har inget med yttrandefrihet att göra. Det är helt andra skäl som får tusentals unga muslimska män att åka till Mellanöstern & halshugga hjälparbetare & mörda besinningslöst. Dom åker ju inte dit på grund av yttrandefriheten. Just nu har dom attackerat en tidningsredaktion, men hade dom inte haft något svepskäl till att ge sig på några tecknare så hade dom gett sig på någon annan.
Det handlar om ett begynnande krig mellan olika världsåskådningar & civilisationer, yttrandefriheten är en mikroskopiskt liten del av denna konflikt, som bara kommer att bli värre. Tack vare att vi har dessa stora mängder infiltratörer mitt inne bland oss så är det till stor del här kriget kommer att utspelas.
Det är sagan om den Trojanska Hästen som upprepar sig. Förutom att den här gången är vi så jävla efterblivna att vi betalar miljarder för att baxa in fienden bakom stadsmurarna.
Om vi ser till det aktuella brottet per se så handlar detta om yttrandefrihet i grunden, en demokratisk rättighet. Du kan inte med 100% sannolikhet veta om gärningsmännen är muslimer eller om de har krigat i Syrien för att sedan återvända. Jag vet att det står det runt om på nyhetssajter men de "glömda" id-handlingarna i den kapade bilen är en ofantligt dum detalj. Detta terrorattentat var planerat, det kan vi med stor sannolikhet veta eftersom gärningsmännen kände till offrens namn och senaste publikation. Att som tungt beväpnade gärningsmän genomföra detta dåd, inte själv, utan med andra, och råka "glömma" id-handlingar i bilen är absurt. Jag köper inte det. Id-handlingarna är planterade. Vem säger att gärningsmännen inte är högerextrema? De talar perfekt franska och polisen är långt ifrån säker på att dessa individer är de rätta gärningsmännen.
Och ja, jag håller med dig när du skriver om att krig i världen förs pga olika syn på världsåskådningar. Men detta brott handlar om yttrandefrihet. Om en tidnings rätt att i sitt arbete avbilda karikatyrer. Det är en fråga om yttrandefrihet som släcktes för tecknarna som miste sina liv. Må de vila i frid. Yttrandefriheten fortsätter att vara densamma för oss alla, enligt nuvarande lagar och syn på samhällen och på oss själva och vår omgivning. Kommer vi någonsin begränsa yttrandefriheten oavsett vilket område det handlar om?