2015-01-07, 21:55
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det finns folk över hal det politiska spektrumet som inte är entusiastiska över drevet mot separatisterna i Ukraina.
Det finns säkert en sådan liten minoritet, men också en oändligt mycket större majoritet som tycker separatisterna ska lägga ner, skicka hem ryssarna med alla sina vapen, o låta Ukraina sköta sina egna angelägenheter. Slutresultatet måste då bli en betydligt större autonomi och utökat självstyre, i en eller annan form. Jag kan tänka mig att man så småningom kör fram ett sådant förslag för övriga östra Ukraina, vilket kanske kan få befolkningen i DPR o LPR att föredra det i st f den nuvarande (o)ordningen.
2015-01-08, 00:49
Medlem
EU-ligist (polsk parlamentsledamot) träffar bataljon Aidar, super till och ställer till med skandal på flygplatsen i Kharkiv. Bra representant för EUs inblandning.

https://www.facebook.com/TruthfromUkraine/photos/a.1462094710680543.1073741828.1452285018328179/1595191347370878/?type=1&theater
2015-01-08, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz

Enligt USAs policy i Kosovo så får även terroristorganisationer ha rätt att kriga mot en påstådd förtryckarregim i försvarssyfte, men separatister i Ukraina får inte det. I det här sammanhanget (När pro-ryssar blir förtryckta) så är det okej att gå om mänskliga rättigheter. Totalt krig mot civila är okej. Det är okej att mörda så många civila man vill tills Ryssland lyder USAs order.

Jag tror inte det är någon som är osäker på att Milosevic regim var en förtryckarregim. De hade ju bara startat något krig här och där på Balkan innan de gick loss i Kosovo. Men ni serber har ju alltid ett speciellt sätt att se på saken.

I Ukraina fanns det inga som helst bevis för att ryssar förtrycktes i landet. I Kosovo kan vi konstatera att storserberna förtryckte kosovoalbanerna flera år innan kriget bröt ut, ett förtryck som saknade motstycke i Europa.

Sen blev inte Kosovo självständiga direkt efter konflikten, utan det tog många år av förhandlingar där alla parter samt det internationella samfundet var delaktiga. I Ukraina har Ryssland agerat på helt egen hand, och det tog väl bara en månad eller så.

Man ska respektera att varje fall är unikt på sitt sätt, men att jämföra Kosovo och Ukraina/Krim med varandra är ju ett hån mot allt som heter demokrati och mänskliga rättigheter.

Det finns bara två grupper som vill vara en del av det Ryska riket. Den ena gruppen är ryssar själva, den andra gruppen är serber. Just därför ser vi många serber strida för de ryska banditerna och gangstrarna i Ukraina, eller separatisterna som du väljer att kalla de för.
Senast redigerad av Ominus 2015-01-08 kl. 02:20.
2015-01-08, 09:00
Medlem
Citat:
As conditions for further aid, creditors may require commitments to broaden the tax base, deregulate industry, improve the business environment and sell assets, Jaresko said. “That’s something I think might be coming from our partners as potential conditions.”

http://www.businessweek.com/news/2015-01-08/ukraine-confident-of-new-lifeline-from-creditors-minister

nu börjar de 2-4 veckor som blir avgörande för ukraina. den politiska ledningen har siktet - och ambitionsnivån - rätt inställda. radan fick igenom en ok budget, som senare kan justeras nödvändigt, och min gissning är att ukraina antingen är räddat eller tvingat till default inom 30 dagar.

(för ukraina som nation vore inte ett default någon undergång i sig, utan kanske till och med en nyttig harpest/skogsbrand, men miljontals ukrainare skulle drabbas hårdare personligen)
2015-01-08, 09:33
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
http://www.businessweek.com/news/2015-01-08/ukraine-confident-of-new-lifeline-from-creditors-minister

nu börjar de 2-4 veckor som blir avgörande för ukraina. den politiska ledningen har siktet - och ambitionsnivån - rätt inställda. radan fick igenom en ok budget, som senare kan justeras nödvändigt, och min gissning är att ukraina antingen är räddat eller tvingat till default inom 30 dagar.

"Räddat" kan man ju diskutera ur flera synvinklar, det är väl bra att det går framåt men det känns som att en arbetslös får låna 3 mille till en lya i Stockholm av sin framtida arbetsgivare - en lång tid av jobbiga avbetalningar framför sig. Kanske en paradox, men jag tror att en ännu större vinst för Ukraina vore att avträda Krim och Donbass helt. Går säkert inte av principiella/juridiska etc. skäl, men ekonomiskt tror jag det vore en höjdare som skulle göra investeringar i landet Ukraina mycket säkrare och lockande.

Citat:
(för ukraina som nation vore inte ett default någon undergång i sig, utan kanske till och med en nyttig harpest/skogsbrand, men miljontals ukrainare skulle drabbas hårdare personligen)

Tror också det. Tror ingen vill se en trälig upprepning av x antal räddningspaket a la Grekland. Beskrivningen skulle också kunna gälla Ryssland sett till olje-/gaspriserna/beroendet.

Ryssland 1998 blev väl ganska "lyckad" om man nu kan prata om lyckad i dessa sammanhang, men återhämtningen kom snabbt och olja/gaspriserna var inte den enda orsaken.
2015-01-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
"Räddat" kan man ju diskutera ur flera synvinklar, det är väl bra att det går framåt men det känns som att en arbetslös får låna 3 mille till en lya i Stockholm av sin framtida arbetsgivare - en lång tid av jobbiga avbetalningar framför sig. Kanske en paradox, men jag tror att en ännu större vinst för Ukraina vore att avträda Krim och Donbass helt. Går säkert inte av principiella/juridiska etc. skäl, men ekonomiskt tror jag det vore en höjdare som skulle göra investeringar i landet Ukraina mycket säkrare och lockande.

Tror också det. Tror ingen vill se en trälig upprepning av x antal räddningspaket a la Grekland. Beskrivningen skulle också kunna gälla Ryssland sett till olje-/gaspriserna/beroendet.

Ryssland 1998 blev väl ganska "lyckad" om man nu kan prata om lyckad i dessa sammanhang, men återhämtningen kom snabbt och olja/gaspriserna var inte den enda orsaken.

med en bra struktur och collaterals - notera bitarna om affärsklimat och tillgångsförsäljning - så kommer räddningspaketet att bli symbiotiskt lönsamt. ukraina är inte en återvändsgränd som grekland.

väst får ägande och tillgång till en potentiellt viktig marknad (inom associationsavtal, ej jämförbart med t.ex. ett tullskyddat ryssland). ukraina får kapital, teknologi och västlig drivkraft. dessutom kommer korruptionen att minskas markant.

en del skulle kalla det exploatering; jag ser det som omedelbar och livsnödvändig förändring.

både krim och donbass var förlustregioner netto. donbass hade mycket industri, men metinvest, dtek, osv, mjölkade statskassan med subventioner. dock finns både naturresurser och en industri som är nödvändig för den nationalekonomiska bärkraften i donbass (nettoförluster förvisso, men nödvändig likförbannat).

krim skiter jag i totalt. väldigt många ukrainare jag känner säger samma sak. principiellt fel, men inte alls en del av ukraina på samma sätt som de östliga oblasterna.

jag tror verkligheten redan har avgjort båda frågorna. krim kommer aldrig att kunna tas tillbaka (utan fullskaligt krig med ryssland). separatisterna kommer aldrig att klara en statsbyggnad (om inte ryssland annekterar områden de facto). under 2015 etableras krim som ryskt medan donbass faller tillbaka inom ukrainsk kontroll.
2015-01-08, 10:34
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:

.. under 2015 etableras krim som ryskt medan donbass faller tillbaka inom ukrainsk kontroll.
Det är svårt att se någon permanent politisk lösning som inte i princip ser ut så.
Därefter återstår frågan om hur Ryssland ska ersätta Ukraina dels för annekteringen av Krim och dels den skadegörelse deras terrorister åstadkommit genom att invadera Donbas. Den senare frågan kommer man naturligtvis att helt bestrida gm att hänvisa till att man inte haft någon kontroll över de frivilliga (som på något obegripligt sätt slunkit över ryska gränsen in i Ukraina, släpandes på tanks o kanoner) och att all förödelse i vilket fall enbart orsakats av UA.
Så Putin kan ju då säga att han vann - på kort sikt har han enligt sin plan destabiliserat Ukraina. Men på lång sikt har han förlorat allt inflytande i landet och knuffat det mot inträde i NATO.
Vad vansinnet kostat Ryssland är en annan fråga.
2015-01-08, 13:29
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus

I Ukraina fanns det inga som helst bevis för att ryssar förtrycktes i landet.

Påstår inte att ukrainarna förtrycktes. Du kanske ska läsa lite noggrannare innan du hoppar på mig med dina lögnaktiga argument.

Det jag påstår är att ukrainare i östra Ukraina förtrycks, etniskt rensas, mördas och utrotas systematiskt av ukrainska armén och nazistiska paramilitärer under stridigheterna som utbröt. Anledningen till detta är endast för att de är etniska ryssar och röstat på Yanukovich i det tidigare valet. Det är alltså etniskt och politiskt fötryck. Jag länkade till ett videodokument som bevisar detta där civila utsätts för bombningar i Donetsk, Luhansk och kringliggande områden.

https://www.youtube.com/watch?v=0ozdz7fMdXI

De civila som dött är flera hundra endast för att armén bombar urskillningslöst utan att ha avseende på om deras splitter-bomber träffar separatister eller civila.

Ukraina krigar mot sin egna befolkning alltså, vilket är ett allvarligt brott.

Citat:
Sen blev inte Kosovo självständiga direkt efter konflikten, utan det tog många år av förhandlingar där alla parter samt det internationella samfundet var delaktiga. I Ukraina har Ryssland agerat på helt egen hand, och det tog väl bara en månad eller så.

Det fanns förhandlingar i Kosovo men alla förhandlingarna ledde inte till någon överenskommelse med parten som hade sista ordet, Serbien, då de motsatte sig ett oberoende Kosovo. Då tvingades USA till slut agera på egen hand och kränka Serbiens territoriella integritet genom att erkänna Kosovo vilket de-facto blev en ockupation då USA har en bas där med sina trupper.

Detta strider helt mot alla internationella principer. Däremot i Ukraina så startades en nazistisk kupp i Kiev som fällde en demokratisk vald regering. Ryssland gick sedan in i Krim (då de har avtal med Ukraina om att de får ha en bas där) för att skydda den strategiskt viktiga halvön för sina egna intressen. Folket i Krim valde att på demokratisk väg lämna Ukraina genom en folkomröstning.

Strikt sett var det olagligt av Ryssland att gå med på att införliva Krim men i praktiken rådde total laglöshet i Kiev där nazister lyckats störta en demokratiskt vald regering så det vore väldigt olämpligt av Ryssland att låta Krim tillhöra Ukraina och vara offer för juntan. Nazister i Ukraina har uttryckt öppet att de vill utrota alla ryssar från landet så det var bra att Ryssland kom till undsättning.

I Kosovo skedde det omvända, kosovoserberna fick återupprepa sin tragiska historia och än en gång bli förtryckta av minoriteter på Balkan pga världsmakterna. Efter 1999 har serber diskriminerats, mördats, förföljts och etniskt rensats. De saknar grundläggande rättigheter i dagens Kosovo eftersom regimen i sig i Pristina styrs av kriminella och f.d. UCK terrorister.

Men Krimborna hade tur, de slapp att gå samma öde till mötes som folket i Donbass.
2015-01-08, 14:55
Medlem
Citat:
Påstår inte att ukrainarna förtrycktes. Du kanske ska läsa lite noggrannare innan du hoppar på mig med dina lögnaktiga argument

Fast nu skrev jag inte att du påstod att ukrainarna förtrycktes. Jag skrev ryssar.

Fakta kvarstår. Ryssar i Ukraina varken förtrycktes eller blev förföljda av regimen innan kriget bröt ut. Krig bröt ut för att Putin skickade in tungt beväpnade ryska rövarband i Ukraina. I Kosovo förtrycktes albanerna i ett helt århundrade varav det omänskliga förtrycket eskalerade i början av 90-talet. De andra delrepublikerna i forna Jugoslavien blev så pass skrämda av serbernas behandling mot albanerna att de valde att söka självständighet. Bara det säger ju hur pass illa det var för albanerna i Kosovo.

Citat:
Det fanns förhandlingar i Kosovo men alla förhandlingarna ledde inte till någon överenskommelse med parten som hade sista ordet, Serbien, då de motsatte sig ett oberoende Kosovo. Då tvingades USA till slut agera på egen hand och kränka Serbiens territoriella integritet genom att erkänna Kosovo vilket de-facto blev en ockupation då USA har en bas där med sina trupper

Men man förhandlade. Och det internationella samfundet var en del av förhandlingarna. Att förhandlingarna inte slutade som serberna ville är ju en annan sak.

Sen ska man komma ihåg att FN:s egna speciella sändebud föreslog självständighet för Kosovo, varav Kosovos självständighet bygger på hans plan (lägg därtill att världens högsta domstol också dömt i frågan och beslutat att inga internationella lagar bröts). I Krim har Ryssland agerat helt själv. Inga förhandlingar, ingenting. Det tog väl bara en månad och så vips så blev Krim "självständigt" och sen vips igen så blev de "en del" av Ryssland.

Som sagt. Det blir lite genant att jämföra Kosovo med Ukraina/Krim. Ryssarna har agerat som ett gäng skurkar.

Citat:
Kosovo skedde det omvända, kosovoserberna fick återupprepa sin tragiska historia och än en gång bli förtryckta av minoriteter på Balkan pga världsmakterna. Efter 1999 har serber diskriminerats, mördats, förföljts och etniskt rensats. De saknar grundläggande rättigheter i dagens Kosovo eftersom regimen i sig i Pristina styrs av kriminella och f.d. UCK terrorister.

Kosovoserberna har fått väldigt generösa rättigheter. I Europa går det sannolikt inte att hitta en så liten och obetydlig grupp som fått så stora rättigheter i förhållande till sin mängd.

Jämför det med när albanerna levde under serbisk styre. Vi pratar om ett förtryck som saknade motstycke i Europa. En ren fascistpolitik bedrevs mot albanerna, social och ekonomisk marginalisering som ledde till att hundratusentals lämnade landet långt innan kriget bröt ut.

En intressant notis som jag vill ta upp. När FN röstade om att fördöma Krims utbrytning så deltog nästan alla länder i omröstningen och nästan alla länder röstade för att fördöma Krim och några få enstaka länder valde att stödja de. Men, sen fanns det några enstaka länder som inte röstade alls och en av dessa länder var Serbien. I åratals har serberna bölat om hur mycket de är emot att stycka länderna, så varför valde de inte att stödja Ukraina i omröstningen, speciellt med tanke på att Ukraina stötte Serbien i Kosovofrågan?

Bryr sig inte serberna om vad som är rätt eller fel, eller handlar det bara om att de egentligen är ryssarnas knähund?
2015-01-08, 15:57
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Fast nu skrev jag inte att du påstod att ukrainarna förtrycktes. Jag skrev ryssar.

Jag menar ukrainska medborgare i Donbass Syftade på deras nationella identitet. Lär dig skillnaden mellan nationalitet och etnicitet. Ukrainare i öst (mestadels etniska ryssar) förtrycks genom våld av den Ukrainska armén. Inte bara ryssar råkar illa ut, finns många etniska ukrainare som råkar illa ut i Donbass. Dessutom stödjer inte alla ryssar separatisterna.

Citat:
Fakta kvarstår. Ryssar i Ukraina varken förtrycktes eller blev förföljda av regimen innan kriget bröt ut.

Sade jag inte heller att de blev. Jag syftade på det militära våldet som bröt ut i somras.

Citat:
Men man förhandlade. Och det internationella samfundet var en del av förhandlingarna. Att förhandlingarna inte slutade som serberna ville är ju en annan sak.

Haha, det räcker inte att förhandla man måste komma överens.
Du är bara korkad.

Citat:
Sen ska man komma ihåg att FN:s egna speciella sändebud föreslog självständighet för Kosovo, varav Kosovos självständighet bygger på hans plan

Bara för att ett sändebud betalas av USA för att stödja ett oberoende Kosovo så blir det inte automatiskt lagligt.

Citat:
I Krim har Ryssland agerat helt själv. Inga förhandlingar, ingenting. Det tog väl bara en månad och så vips så blev Krim "självständigt" och sen vips igen så blev de "en del" av Ryssland.

USA har agerat som skurkar i både Kosovo och Ukraina. Deras bombningar 1999 var helt på eget bevåg, vips så flög de över Serbien utan att be FNs säkerhetsråd (Ryssarna) om lov.

Ditt sätt att tänka är riktigt löjligt. Du förespråkar att det är lagligt för Kosovo att bli oberoende bara för att misslyckade förhandlingar pågick i 10 år? Och att det är lagligt för Kosovo att bli självständigt av den anledningen?

Citat:
En intressant notis som jag vill ta upp. När FN röstade om att fördöma Krims utbrytning så deltog nästan alla länder i omröstningen och nästan alla länder röstade för att fördöma Krim och några få enstaka länder valde att stödja de. Men, sen fanns det några enstaka länder som inte röstade alls och en av dessa länder var Serbien.

Eftersom USA är en stormakt som styr över nästan hela världen. De sätter agendan, ifall man inte lyssnar på USA så blir det problem för dessa länder. Tjeckien och Ungern har ställt sig på Rysslands sida i konflikten och USA har redan börjat anklaga Ungern för korruptionsbrott. Jag tror inte något land vill riskera att mista makten i sitt egna land bara för att de inte är överens med USA om en fråga. Men det är bara få länder som är starka och stolta nog att gå emot imperialister, det har historia bevisat. Serbien är en av dom. Albanien är inte en av dom.

Ryssland är inte lika mäktiga som USA, inte alls. Och nu utsätts de för massiva sanktioner som kan sänka världens näst starkaste kärnvapen makt och 11e största ekonomi. Tror du länder vill riskera att bli sanktionerade för miljardtals dollar genom att erkänna Krim?

Citat:
I åratals har serberna bölat om hur mycket de är emot att stycka länderna, så varför valde de inte att stödja Ukraina i omröstningen, speciellt med tanke på att Ukraina stötte Serbien i Kosovofrågan?Bryr sig inte serberna om vad som är rätt eller fel, eller handlar det bara om att de egentligen är ryssarnas knähund?

1. Dels för att majoriteten i FN inte respekterade Serbiens territoriella integritet i Kosovo-frågan så hela frågan har mist sin relevans när västvärlden redan kört över en av de mest grundläggande principerna för ett civiliserat samhälle. FN har mist sin auktoritet på den frågan. När FN röstade emot Krim-annekteringen så gör de det för att samla makt inför sanktioner inte för att de bryr sig om Krim eller internationella regler. De har ju redan bevisat att de inte är förmögna att stödja internationell rätt pga USAs maktbehov.

2. Den andra anledningen är för att man inte vill gå emot Ryssland som är den enda anledningen till att Kosovo inte är en fullt erkänd stat idag.Så Serbien försvarar sina egna nationella intressen helt enkelt, vilket de har full rätt att göra. Och de behöver inte anpassa sig efter FN vars legitimitet är förstörd av USA som bombat Irak, Afghanistan, Serbien, Libyen utan att FN godkänner det.
Senast redigerad av Herz 2015-01-08 kl. 16:03.
2015-01-08, 16:21
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
jag tror verkligheten redan har avgjort båda frågorna. krim kommer aldrig att kunna tas tillbaka (utan fullskaligt krig med ryssland). separatisterna kommer aldrig att klara en statsbyggnad (om inte ryssland annekterar områden de facto). under 2015 etableras krim som ryskt medan donbass faller tillbaka inom ukrainsk kontroll.

Ett sådant scenario skulle i så fall rädda Putin undan rysk ekonomisk kollaps (och eventuellt byte av regim) vilket ser ut att ske inom 2-3 år. Vill vi detta? Putin har redan visat sig vara en imperialist som man inte kan lita på. Dessutom skulle ett erkännande av Krim som del av ryskt territorium innebära att man har godkänt den ryska aggressionen gentemot Ukraina vilket sänder ut fel signaler till Putin och omvärlden.

Sanktioner (helst mer omfattande än de som tillämpas idag), låga oljepriser och militärt stöd till Ukraina är rätt väg för att pressa Putin till reträtt utan att behöva offra något av de av Ryssland erövrade territorierna.
2015-01-08, 16:46
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Eftersom USA är en stormakt som styr över nästan hela världen. De sätter agendan, ifall man inte lyssnar på USA så blir det problem för dessa länder. Tjeckien och Ungern har ställt sig på Rysslands sida i konflikten och USA har redan börjat anklaga Ungern för korruptionsbrott.

Nej, din ryska hatpropaganda går inte hem här. Vissa länder väljer Ryssland framför USA och EU men då rör det sig i princip alltid om någon diktator som vill bevaka sin position i ett land präglat av stor korruption - Vitryssland, Kazakhstan, Armenien, Cuba, Venezuela, Nord-Korea... Att USA och EU har stor makt det vet vi, men de dikterar inte över andra demokratiska länder.

Tjeckien har stött EU's sanktioner hittills liksom Ungern. Det senare ligger farligt till demokratiskt sett då dess korrupta president Orbán vill liera sig med Putin, men det knorrar bland ungrarna, demonstrationerna som har skett hittills i Budapest visar detta.

http://arbetaren.se/artiklar/tiotusentals-ungrare-i-protest-mot-korruption/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in