Citat:
Ursprungligen postat av
Ominus
Fast nu skrev jag inte att du påstod att ukrainarna förtrycktes. Jag skrev ryssar.
Jag menar ukrainska medborgare i Donbass

Syftade på deras nationella identitet. Lär dig skillnaden mellan nationalitet och etnicitet. Ukrainare i öst (mestadels etniska ryssar) förtrycks genom våld av den Ukrainska armén. Inte bara ryssar råkar illa ut, finns många etniska ukrainare som råkar illa ut i Donbass. Dessutom stödjer inte alla ryssar separatisterna.
Citat:
Fakta kvarstår. Ryssar i Ukraina varken förtrycktes eller blev förföljda av regimen innan kriget bröt ut.
Sade jag inte heller att de blev. Jag syftade på det militära våldet som bröt ut i somras.
Citat:
Men man förhandlade. Och det internationella samfundet var en del av förhandlingarna. Att förhandlingarna inte slutade som serberna ville är ju en annan sak.
Haha, det räcker inte att förhandla man måste komma överens.
Du är bara korkad.
Citat:
Sen ska man komma ihåg att FN:s egna speciella sändebud föreslog självständighet för Kosovo, varav Kosovos självständighet bygger på hans plan
Bara för att ett sändebud betalas av USA för att stödja ett oberoende Kosovo så blir det inte automatiskt lagligt.
Citat:
I Krim har Ryssland agerat helt själv. Inga förhandlingar, ingenting. Det tog väl bara en månad och så vips så blev Krim "självständigt" och sen vips igen så blev de "en del" av Ryssland.
USA har agerat som skurkar i både Kosovo och Ukraina. Deras bombningar 1999 var helt på eget bevåg, vips så flög de över Serbien utan att be FNs säkerhetsråd (Ryssarna) om lov.
Ditt sätt att tänka är riktigt löjligt. Du förespråkar att det är lagligt för Kosovo att bli oberoende bara för att misslyckade förhandlingar pågick i 10 år? Och att det är lagligt för Kosovo att bli självständigt av den anledningen?
Citat:
En intressant notis som jag vill ta upp. När FN röstade om att fördöma Krims utbrytning så deltog nästan alla länder i omröstningen och nästan alla länder röstade för att fördöma Krim och några få enstaka länder valde att stödja de. Men, sen fanns det några enstaka länder som inte röstade alls och en av dessa länder var Serbien.
Eftersom USA är en stormakt som styr över nästan hela världen. De sätter agendan, ifall man inte lyssnar på USA så blir det problem för dessa länder. Tjeckien och Ungern har ställt sig på Rysslands sida i konflikten och USA har redan börjat anklaga Ungern för korruptionsbrott. Jag tror inte något land vill riskera att mista makten i sitt egna land bara för att de inte är överens med USA om en fråga. Men det är bara få länder som är starka och stolta nog att gå emot imperialister, det har historia bevisat. Serbien är en av dom. Albanien är inte en av dom.
Ryssland är inte lika mäktiga som USA, inte alls. Och nu utsätts de för massiva sanktioner som kan sänka världens näst starkaste kärnvapen makt och 11e största ekonomi. Tror du länder vill riskera att bli sanktionerade för miljardtals dollar genom att erkänna Krim?
Citat:
I åratals har serberna bölat om hur mycket de är emot att stycka länderna, så varför valde de inte att stödja Ukraina i omröstningen, speciellt med tanke på att Ukraina stötte Serbien i Kosovofrågan?Bryr sig inte serberna om vad som är rätt eller fel, eller handlar det bara om att de egentligen är ryssarnas knähund?
1. Dels för att majoriteten i FN inte respekterade Serbiens territoriella integritet i Kosovo-frågan så hela frågan har mist sin relevans när västvärlden redan kört över en av de mest grundläggande principerna för ett civiliserat samhälle. FN har mist sin auktoritet på den frågan. När FN röstade emot Krim-annekteringen så gör de det för att samla makt inför sanktioner inte för att de bryr sig om Krim eller internationella regler. De har ju redan bevisat att de inte är förmögna att stödja internationell rätt pga USAs maktbehov.
2. Den andra anledningen är för att man inte vill gå emot Ryssland som är den enda anledningen till att Kosovo inte är en fullt erkänd stat idag.Så Serbien försvarar sina egna nationella intressen helt enkelt, vilket de har full rätt att göra. Och de behöver inte anpassa sig efter FN vars legitimitet är förstörd av USA som bombat Irak, Afghanistan, Serbien, Libyen utan att FN godkänner det.