Citat:
Man kan göra det lätt eller svårt för sig här i världen.Varför är det så viktigt att övertyga oss som inte tror på riggade institut? Jag för min del kunde inte bry mig mindre om din övertygelse.
Du är fri att tro (eller som i ditt fall "veta säkert" med påhittade bevis) vad du vill.
Jag har röstat SD i tre raka val vilket är fler än de flesta i Sverige. Jag kastar inte några glåpord efter er, kallar er inte rasister. Foliehatt skrivs med glimten i ögat.
Att se realistiskt på saker är mitt Privilegium. Agree to disagree.
Du är fri att tro (eller som i ditt fall "veta säkert" med påhittade bevis) vad du vill.
Jag har röstat SD i tre raka val vilket är fler än de flesta i Sverige. Jag kastar inte några glåpord efter er, kallar er inte rasister. Foliehatt skrivs med glimten i ögat.
Att se realistiskt på saker är mitt Privilegium. Agree to disagree.
De som vill göra det lätt för sig omfamnar gärna en berättelse som blir deras verklighetsbild, och allt som händer knölas in i den berättelsen med skohorn, gummiklubba och järnspett. För radikalfeministerna och nyvänstern handlar berättelsen om det mäktiga patriarkatet och de rasistiska och kapitalistiska strukturerna. Om folk röstar på SD är det inte på grund av invandringen, nej, det är strukturerna och de ekonomiska klyftorna. Grupptänket gör dem extremt repressiva mot alla som inte köper deras religion. "Skaffa en maktanalys! Läs på!" - underförstått, om du inte är nyvänster och radikalfeminist är det för att du är naiv och okunnig. Om du inte är frälst av Foucault och vänsterns maktanalys är du ett rednecksurfande drägg med mulletfrisyr och du slog ut framtänderna när du flög av pickupflaket och in i en lyktstolpe. Eller, du är en kapitalistlakej som håller dina herrar om ryggen för att bevara dina "privilegier".
För SD:s s.k. "hårda kärna" handlar berättelsen istället om en massiv, omnipotent, socialliberal makthegemoni där politiker, media, opinionsinstitut och tankesmedjor idkar gruppsex i ormgrop 24/7 och alla är hårdsynkade till ett gemensamt manus som följs slaviskt i strävan mot det gemensamma målet att krossa alla samhällsstrukturer med hjälp av massinvandring. Även här leder grupptänket till repressiva attityder mot oliktänkande - de är blinda, blåögda, naiva och okunniga i sin "barnatro" på systemet – för dumma och hjärntvättade för att se mönstren. Även här knölas allt som händer in i berättelsen. Om en opinionsmätning är försenad är det för att den har sån sprängkraft att den inte kan publiceras. Om den publiceras är siffran manipulerad. Om den publiceras och siffran är oväntad hög så är det något lurt med det också, typ att man vill skingra misstankar eller att trycket från de frågvisa blivit för hårt. Det finns ingenting som inte går att väva in i berättelsen bara man har viljan.
De som vill göra det lite svårare för sig kan istället acceptera att det inte finns någon berättelse, att världen är komplex och att ingenting har enkla svar som funkar varje gång. Ibland har saker ett samband och ibland har de inte det. Att förhålla sig pragmatiskt till allt kan tyckas rimligt och okontroversiellt men det är den mest energikrävande positionen av alla - ungefär som att vara ateist/agnostiker, man blir angripen av alla världsreligioner samtidigt. Man är inte välkommen i någon ryggdunkarklubb utan måste slåss mot fanatiska massinvandringskramare på ena flanken och på den andra mot nötter som tror att OI är lydiga slavar under en mästerregissör bakom kulisserna. Det är helt OK, bristen på ryggdunkningar är ett lågt pris att betala jämfört med alternativet att sälja sin hjärna till ett bekvämt narrativ.