2015-01-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Varför är det så viktigt att övertyga oss som inte tror på riggade institut? Jag för min del kunde inte bry mig mindre om din övertygelse.
Du är fri att tro (eller som i ditt fall "veta säkert" med påhittade bevis) vad du vill.
Jag har röstat SD i tre raka val vilket är fler än de flesta i Sverige. Jag kastar inte några glåpord efter er, kallar er inte rasister. Foliehatt skrivs med glimten i ögat.
Att se realistiskt på saker är mitt Privilegium. Agree to disagree.
Man kan göra det lätt eller svårt för sig här i världen.

De som vill göra det lätt för sig omfamnar gärna en berättelse som blir deras verklighetsbild, och allt som händer knölas in i den berättelsen med skohorn, gummiklubba och järnspett. För radikalfeministerna och nyvänstern handlar berättelsen om det mäktiga patriarkatet och de rasistiska och kapitalistiska strukturerna. Om folk röstar på SD är det inte på grund av invandringen, nej, det är strukturerna och de ekonomiska klyftorna. Grupptänket gör dem extremt repressiva mot alla som inte köper deras religion. "Skaffa en maktanalys! Läs på!" - underförstått, om du inte är nyvänster och radikalfeminist är det för att du är naiv och okunnig. Om du inte är frälst av Foucault och vänsterns maktanalys är du ett rednecksurfande drägg med mulletfrisyr och du slog ut framtänderna när du flög av pickupflaket och in i en lyktstolpe. Eller, du är en kapitalistlakej som håller dina herrar om ryggen för att bevara dina "privilegier".

För SD:s s.k. "hårda kärna" handlar berättelsen istället om en massiv, omnipotent, socialliberal makthegemoni där politiker, media, opinionsinstitut och tankesmedjor idkar gruppsex i ormgrop 24/7 och alla är hårdsynkade till ett gemensamt manus som följs slaviskt i strävan mot det gemensamma målet att krossa alla samhällsstrukturer med hjälp av massinvandring. Även här leder grupptänket till repressiva attityder mot oliktänkande - de är blinda, blåögda, naiva och okunniga i sin "barnatro" på systemet – för dumma och hjärntvättade för att se mönstren. Även här knölas allt som händer in i berättelsen. Om en opinionsmätning är försenad är det för att den har sån sprängkraft att den inte kan publiceras. Om den publiceras är siffran manipulerad. Om den publiceras och siffran är oväntad hög så är det något lurt med det också, typ att man vill skingra misstankar eller att trycket från de frågvisa blivit för hårt. Det finns ingenting som inte går att väva in i berättelsen bara man har viljan.

De som vill göra det lite svårare för sig kan istället acceptera att det inte finns någon berättelse, att världen är komplex och att ingenting har enkla svar som funkar varje gång. Ibland har saker ett samband och ibland har de inte det. Att förhålla sig pragmatiskt till allt kan tyckas rimligt och okontroversiellt men det är den mest energikrävande positionen av alla - ungefär som att vara ateist/agnostiker, man blir angripen av alla världsreligioner samtidigt. Man är inte välkommen i någon ryggdunkarklubb utan måste slåss mot fanatiska massinvandringskramare på ena flanken och på den andra mot nötter som tror att OI är lydiga slavar under en mästerregissör bakom kulisserna. Det är helt OK, bristen på ryggdunkningar är ett lågt pris att betala jämfört med alternativet att sälja sin hjärna till ett bekvämt narrativ.
2015-01-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Hade jag varit inizio och sitter på ett resultat där sd får all time high samtidigt som m rasar ihop så hade jag suttit och ruvat på den mätningen till dagen innan moderaternas stämma.

Behöver inte vara så konstigt att just inizio inte släppt något. Märkligare är det med demoskop.

Jag fick samma tanke. Det måste ju åtminstone vara frestande att släppa chocklåga siffror för M för oförberedda stämmodeltagare att kommentera live.

Så borde man agera som vinstdrivande mediehus och sensationstabloid. Att man väldigt, väldigt ofta låtit bli att bete sig marknadsmässigt för att vara agenda-PK innebär ju inte nödvändigtvis att man alltid kommer att göra det.
2015-01-08, 13:08
Medlem
Citat:
Hade jag varit inizio och sitter på ett resultat där sd får all time high samtidigt som m rasar ihop så hade jag suttit och ruvat på den mätningen till dagen innan moderaternas stämma.

Behöver inte vara så konstigt att just inizio inte släppt något. Märkligare är det med demoskop.
Om jag minns rätt från tidigare Inizio har de kommit på torsdagar efter lunch, vilket är ungefär... nu. Alltså inte på natten/morgonen när vi är vana att OU kommer. Vet dock inte hur sugna de är på att putta ner alla toppnyheter från Paris för att berätta om opinionsläget, det råder ju inte direkt nyhetstorka just nu.
2015-01-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De som vill göra det lite svårare för sig kan istället acceptera att det inte finns någon berättelse, att världen är komplex och att ingenting har enkla svar som funkar varje gång. Ibland har saker ett samband och ibland har de inte det. Att förhålla sig pragmatiskt till allt kan tyckas rimligt och okontroversiellt men det är den mest energikrävande positionen av alla - ungefär som att vara ateist/agnostiker, man blir angripen av alla världsreligioner samtidigt. Man är inte välkommen i någon ryggdunkarklubb utan måste slåss mot fanatiska massinvandringskramare på ena flanken och på den andra mot nötter som tror att OI är lydiga slavar under en mästerregissör bakom kulisserna. Det är helt OK, bristen på ryggdunkningar är ett lågt pris att betala jämfört med alternativet att sälja sin hjärna till ett bekvämt narrativ.

Det du inte verkar ta med i analysen är att denna tråd inte är den enda ryggdunkarklubben. Varje "objektiv", "professionell" vägning som görs inom OI görs också i ett socialt sammanhang där vetande och önsketänkande flyter ihop.

Chefens politiska hemvist och SD-hatande tweets, Wolodarskis varningar och utmobbandet av Sentio som varnande exempel kommer att påverka. Om man VILL tro att den omvända Bradley-effekten klingar av med tiden, eller att nätmätningar överskattar SD, så blir det lättare eftersom det är populära åsikter i klicken.

I allmänhet "vet" högavlönade, välutbildade experter och fackmän väldigt mycket mindre än de borde i dagens Sverige. De är out of touch, fast i sina kollegiala och sociala bubblor. De säger oftast det de hoppas är sant, det som passar den egna mallen. För det mesta är det bland systemkritikerna som klarsynen finns idag.
2015-01-08, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det gissar jag också. Jag svarade på Inzio-frågor för ett bra tag sedan. Inte fasiken har det redovisats någon undersökning.
Det är kunden som avgör om det ska publiceras eller inte. Kan vara så enkelt som att t ex (S) köpt en privat undersökning.

Citat:

Som sagt är det kunden som avgör om och när något ska publiceras.

Förstår inte vad som är så märkligt med demoskop. Har inte ni också märkt att ni det varit helgdagar. Man har ju knappt behövt ta ledigt. Idag är nog första arbetsdagen för många sedan före jul.

Om nu inte folk på OI har jobbat under ledigheten, vilket får ses som mycket osannolikt, så lär det dröja ytterligare några dagar innan dom sammanställt något materiel.
2015-01-08, 13:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Inizio har ju gjort en undersökning 30 dec till 2 jan. Men man talar endast om hur många som är tror det kan bli nyval trots allt. Inte ett ord om opinionsläget verkar det.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/politik/var-fjarde-svensk-tror-fortfarande-pa-extra-val_4234851.svd

Känns extremt osannolikt att man inte skulle ha frågat om partisympatier också samtidigt.
Jag tänkte samma sak när jag läste om undersökningen på Text-TV i morse, självklart har man även frågat om vem folk tänkte rösta på. Så dessa siffror sitter man & håller på ett tag till uppenbarligen.
2015-01-08, 14:05
Medlem
UlfGullivers avatar
Intresset bland befolkningen att spekulera i om det blir nyval eller inte finns ej, folk vill se hur Alliansen och SD påverkats. Även om jag tillhör de som tror det kommer bli nyval i slutändan av mandatperioden finner jag det inte det minsta intressant att veta folkets åsikt.

Det krävs extremt tjurskalliga politiker för att DÖ ska bli långvarit, folket är inte tillräckligt insatta för att förstå vilka prövningar som väntar "Sjupartiet", folket kanske också rent av tror politikerna kommer strunta i sin politik i full mån i desperationen att utestänga SD.

Tror mycket väl många institut har sina mätningar klara med tydlig uppgång för SD, men spekulerar i hur de ska göra för att inte gynna SD.
Senast redigerad av UlfGulliver 2015-01-08 kl. 14:40.
2015-01-08, 14:18
Medlem
Citat:
Inizio har ju gjort en undersökning 30 dec till 2 jan. Men man talar endast om hur många som är tror det kan bli nyval trots allt. Inte ett ord om opinionsläget verkar det.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/politik/var-fjarde-svensk-tror-fortfarande-pa-extra-val_4234851.svd

Känns extremt osannolikt att man inte skulle ha frågat om partisympatier också samtidigt.

Inzio anger för alla
antalet av alla som tror på nyval
antalet av alla som inte tror på nyval
andelen vet ej

Inzio anger andelen:
för alliansen, rödgröna och Sd
som tror på nyval
som inte tror på nyval

Man kan inte ange delvärdena för
alliansen, rödgröna och Sd
om man inte frågat om partival.

Inizio mörkar sannolikt ett högt SD-värde.
2015-01-08, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det du inte verkar ta med i analysen är att denna tråd inte är den enda ryggdunkarklubben. Varje "objektiv", "professionell" vägning som görs inom OI görs också i ett socialt sammanhang där vetande och önsketänkande flyter ihop.

Chefens politiska hemvist och SD-hatande tweets, Wolodarskis varningar och utmobbandet av Sentio som varnande exempel kommer att påverka. Om man VILL tro att den omvända Bradley-effekten klingar av med tiden, eller att nätmätningar överskattar SD, så blir det lättare eftersom det är populära åsikter i klicken.

I allmänhet "vet" högavlönade, välutbildade experter och fackmän väldigt mycket mindre än de borde i dagens Sverige. De är out of touch, fast i sina kollegiala och sociala bubblor. De säger oftast det de hoppas är sant, det som passar den egna mallen. För det mesta är det bland systemkritikerna som klarsynen finns idag.
Javisst, bias är en faktor i alla ryggdunkarklubbar. Därav att jag försöker belysa det faktum att det finns en bias i trådens omvärldstolkning som inte är särskilt nyttig. Personer är olika och deras yrkesetiska värderingar är olika. OI är olika och deras relationer till kunderna är olika. Därför kan man kosta på sig att släppa sargen ibland och utvärdera saker från olika håll. Det är en typ av objektivitet och kreativitet som ni förväntar er från OI när de ska hitta sätt att komma tillrätta med bortfallet. Då kanske man ska leva som man lär – åtminstone bjuda på att göra det en gång om året, kanske på julafton – och tänka utanför boxen i sin analys av instituten och deras påstådda agendor. Sagda julafton har dock aldrig firats hittills, alla försök till uppmuntran att hålla två tankar i huvudet samtidigt har bemötts med burop och äggkastning.
2015-01-08, 14:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Eller så sparar dom det till just innan M-kongressen.

För hade man velat mörka så hade det kanske varit bra att släppa nu mitt i Frankrike-rapporteringen, så hade det inte fått så stort genpmslag i nyhetsflödet.
Om man nu inte väljer att helt förtiga hela resultatet, kan man börja ana att SD ligger på rekordnivåer.
2015-01-08, 14:33
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Att de har så svårt att göra grafiken för SD rätt.
Se SVD länken ovan:
49% stapeln är högre än 68% stapeln
Dessutom är 49 + 68= 117%.

För alliansen är summan 93% och för regeringen 96%

Men de skall tydligen klara av att göra OU.
2015-01-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik

Javisst ja! Bra tänkt!

Jag tror att de väntar på att M stämman ska hållas innan de släpper bomben.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in