2015-01-08, 14:49
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Inzio anger för alla
antalet av alla som tror på nyval
antalet av alla som inte tror på nyval
andelen vet ej

Inzio anger andelen:
för alliansen, rödgröna och Sd
som tror på nyval
som inte tror på nyval

Man kan inte ange delvärdena för
alliansen, rödgröna och Sd
om man inte frågat om partival.

Inizio mörkar sannolikt ett högt SD-värde.

Borde det inte vara en enkel ekvation att se hur mycket SDs 49% väger i totalresultatet 29% positiva?
Om t ex alliansen och regeringen har cirka 40% av partisympatierna vardera så borde SD ha cirka 17%, det tror jag mig fått fram med huvudräkning.

Kanske någon mattekunnig kan ställa upp ekvationen?
2015-01-08, 14:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Javisst ja! Bra tänkt!

Jag tror att de väntar på att M stämman ska hållas innan de släpper bomben.
Man kan väl isåfall även anta att M har skitkassa siffror, om man nu väljer att vänta in i det sista med att ge M en pungspark inför kongressen.
2015-01-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan väl isåfall även anta att M har skitkassa siffror, om man nu väljer att vänta in i det sista med att ge M en pungspark inför kongressen.

Nja, jag menar att man väntar till efter kongressen med att släppa M's dåliga resultat. Att publicera det innan kommer ju göra det svårare för islam och invandringskramarna inom M att installera AKB.
2015-01-08, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Borde det inte vara en enkel ekvation att se hur mycket SDs 49% väger i totalresultatet 29% positiva?
Om t ex alliansen och regeringen har cirka 40% av partisympatierna vardera så borde SD ha cirka 17%, det tror jag mig fått fram med huvudräkning.

Kanske någon mattekunnig kan ställa upp ekvationen?
Det går inte att lösa den ekvationen. Det finns inte tillräckligt med information.
2015-01-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Javisst, bias är en faktor i alla ryggdunkarklubbar. Därav att jag försöker belysa det faktum att det finns en bias i trådens omvärldstolkning som inte är särskilt nyttig. Personer är olika och deras yrkesetiska värderingar är olika. OI är olika och deras relationer till kunderna är olika. Därför kan man kosta på sig att släppa sargen ibland och utvärdera saker från olika håll. Det är en typ av objektivitet och kreativitet som ni förväntar er från OI när de ska hitta sätt att komma tillrätta med bortfallet. Då kanske man ska leva som man lär – åtminstone bjuda på att göra det en gång om året, kanske på julafton – och tänka utanför boxen i sin analys av instituten och deras påstådda agendor. Sagda julafton har dock aldrig firats hittills, alla försök till uppmuntran att hålla två tankar i huvudet samtidigt har bemötts med burop och äggkastning.

Kan du inte ge dig snart? Jag tycker det verkar som att du förolämpar och hånar dina meningsmotståndare mer än resten av tråden gör sammantaget.

Någon eller några har kanske sagt att de är övertygade att OI inte ärligt försöker eller fuskar om SDs opinionsstöd, men de flesta även jag uttrycker sig snarare att man tror att det är så. Ingen skriver att de vet att det är så.

Du är tagit ståndpunkten att OI är 100% ärliga och att all det hat och motstånd som finns ute i övriga samhället mot SD inte existerar hos OI och absolut inte påverkar deras arbete eftersom de minsann inte skulle riskera sin yrkesheder. Då är det väl snarare du som inte kan hålla två tankar i huvudet. Varför är det så viktigt för dig att alla ska hålla med dig om att OI bortom alla tvivel är ärliga. Blir inte den frågan din egen ryggdunkarklubb då om nu alla ska hålla med dig?

Jag har sagt det tidigare. Jag har uppfattat att du tidigare skrivit väldigt bra och att det varit kul att läsa, men ditt hätska sätt i september förvånade nog många av oss. Jag har inga problem med att man tycker olika. Även om jag inte sett att du riktat dig direkt till mig, kan du inte sluta med det mustiga språket och den mästrande tonen till oss övriga i tråden?
2015-01-08, 15:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag kan tycka att debatten om varför OU visar får låga siffror för SD känns meningslös.
Det finns, en två eller flera förklaringar, bra så. Det viktiga är ju att man visar för låga siffror för SD & att vi tar höjd för detta genom att presentera adekvata omräkningsfaktorer.

Om någon sedan får tag på hårda fakta, interna mail eller liknande, som pekar på varför man ligger fel, då kan debatten tas upp igen.

Eller för att uttrycka det mer diplomatiskt: Håll nu käften om detta.
2015-01-08, 15:55
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Kan du inte ge dig snart? Jag tycker det verkar som att du förolämpar och hånar dina meningsmotståndare mer än resten av tråden gör sammantaget.

Någon eller några har kanske sagt att de är övertygade att OI inte ärligt försöker eller fuskar om SDs opinionsstöd, men de flesta även jag uttrycker sig snarare att man tror att det är så. Ingen skriver att de vet att det är så.

Du är tagit ståndpunkten att OI är 100% ärliga och att all det hat och motstånd som finns ute i övriga samhället mot SD inte existerar hos OI och absolut inte påverkar deras arbete eftersom de minsann inte skulle riskera sin yrkesheder. Då är det väl snarare du som inte kan hålla två tankar i huvudet. Varför är det så viktigt för dig att alla ska hålla med dig om att OI bortom alla tvivel är ärliga. Blir inte den frågan din egen ryggdunkarklubb då om nu alla ska hålla med dig?

Jag har sagt det tidigare. Jag har uppfattat att du tidigare skrivit väldigt bra och att det varit kul att läsa, men ditt hätska sätt i september förvånade nog många av oss. Jag har inga problem med att man tycker olika. Även om jag inte sett att du riktat dig direkt till mig, kan du inte sluta med det mustiga språket och den mästrande tonen till oss övriga i tråden?

Ett mycket välmotiverat och väl genomtänkt inlägg med sans och balans!

Särskilt den mästrande tonen är stötande, särskilt som det finns starka skäl att misstänka frånvaro av högre intellektuell kapacitet och/eller kunskaper - bortsett från volymerna av ordbajsandet!
2015-01-08, 16:08
Medlem
orrtupps avatar
Okey, då kanske jag ska ge ett exempel på "manipulerad" OU.

Jag blev kontaktad av en person som frågade om jag ville vara med i en OU om mina åsikter om EU:s betydelse. Eftersom jag har starkt kritiska åsikter så kände jag att jag ville medverka.

När personen kom hem till mig förklarade han att det var EU-kommissionen som var beställare till denna OU om folks syn på EU, när jag läste igenom frågorna så insåg jag att jag inte ville medverka eftersom jag antingen måste bekräfta en positiv bild av EU eller framstå som korkad.

Alla frågorna var nämligen av typen: Stämmer detta påstående? Export är viktigt för Sverige.

Osv, osv.
2015-01-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Att de har så svårt att göra grafiken för SD rätt.
Se SVD länken ovan:
49% stapeln är högre än 68% stapeln
Dessutom är 49 + 68= 117%.

För alliansen är summan 93% och för regeringen 96%

Men de skall tydligen klara av att göra OU.

HAHAHAHA

Så.... vilka siffror stämmer? Finns ju inte ett rätt i den artikeln.

(Hur kan det gå 2 timmar och 10 inlägg utan att någon kommenterar detta inlägg, utan istället fortsätter tjata om det finns någon korruption i opinionsinstituten eller ej. Dags får någon att starta en ny tråd i just det ämnet? Väl värt en egen tråd)
2015-01-08, 16:32
Medlem
Amors avatar
Jag tycker inte OI borde vara så rädda för att presentera höga siffror för SD. I fall de gör det så är ju chansen större att de senare kan få visa på en nedgång.

Det vore väl mumma för DN att någon gång i april få sätta 1,5% nedgång för SD från 22 till 20,5 %. Till det kan man ha en riktigt mastig artikel där Ulf Bjereld, Carl Melin och Expo får förklara SD:s nedgång.

Trycker de ner siffrorna kommer de istället tvingas att visa på uppgångar vad det lider.
2015-01-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag kan tycka att debatten om varför OU visar får låga siffror för SD känns meningslös.
Det finns, en två eller flera förklaringar, bra så. Det viktiga är ju att man visar för låga siffror för SD & att vi tar höjd för detta genom att presentera adekvata omräkningsfaktorer.

Om någon sedan får tag på hårda fakta, interna mail eller liknande, som pekar på varför man ligger fel, då kan debatten tas upp igen.

Eller för att uttrycka det mer diplomatiskt: Håll nu käften om detta.

Jag kan hålla med.
Det är bevisat och enkelt att konstatera att SD får för låga opinionssiffror från närmast alla institut utom ett..Sentio.

Nåväl.Detta är vad tråden har att förhålla sig till.En relevant jämförelse institut för institut jämfört med Sentio kommer att ge en bra uppfattning om var SD de facto ligger opinionsmässigt framöver.
Trådens medverkande måste alltså själva vikta upp siffrorna för respektive institut bortsett Sentios som måste ses som facit.

Bra så.
2015-01-08, 16:56
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag måste ansluta mig till foliehattarna och säga att jag tror att MSM medvetet undviker att publicera undersökningar efter den senaste tidens händelser. De är helt enkelt osäkra på hur de skall agera.

Jag tror att järnrören brände MSM ordentligt. Denna så kallade skandal bidrog till att cementera SD på nivåer över 10 procent och nu väntar en cementering på över 20 procent.

Hur MSM än väljer att agera med undersökningarna så riskerar de att det blir ett för dem dåligt utfall. Alla förväntar sig en kraftig ökning för SD och om denna skulle utebli (det vill säga om MSM väljer att manipulera undersökningarna) så tror jag att många inser hur de har agerat. Jag tror därför att de tar det säkra före det osäkra och väljer att helt enkelt inte publicera något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in