2015-01-07, 19:24
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Jag säger inget om hans kompetens på den militära biten, däremot kan jag vända mig mot det material han har att tillgå för att göra analysen.

Att dra långtgående slutsatser utifrån en enskild situation, stillbilder och skakiga mobilsekvenser som varar i 1-2 minuter talar mer om att man helst snackar. Han är antagligen inte ensammes om att besitta kompetens i frågan, men jag vill påstå att han kanske drar sina slutsatser lite för långt. Han får nog utveckla och motivera sina påståenden, gärna backa upp och påvisa beteendemönster som ligger till grund för slutsatserna. För det vi har att tillgå i media är knappast representativt för att göra en långtgående analys om var gärningsmannen erhållit sin militära träning eller i vilken omfattning den har skett.

Sen har jag förståelse för att det blir lite mysigt att sitta vid brasan och både lyssna och prata, men låt det inte sväva iväg..
Nu stödjer expertis mitt påstående i CNN, så helt fel ute kan jag ju inte vara

/Micke
Citera
2015-01-07, 19:25
Medlem
Xkcds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Skönt att man börjar ta det på allvar. Och att man inte var ensam om den teorin, då hade man fått det svettigt

/Micke

Passar på att fråga, säger det dig något att dom agerat maskerade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
ok tack, men hörde att de publicerade något just i natt också. kan varit den som fick bägaren att rinna öveR? vet du vilken det var?

Detta är lätt ett planerat dåd, inte något som sker för att" bägaren rinner över".
Inte sett bilder från inatt, tidningen brukar publicera på twitter också, bara att kolla där kanske.
https://twitter.com/charlie_hebdo_
Citera
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 40-27-30
Ska jag vara ärlig så har jag mest frågat mig under dagen varför polisen ens fick för sig att köra ner för gatan med sin ynkliga bil rakt mot attentatsmännen.

Det känns lite Malexander över det hela.
Mycket märkligt beteende, normalläget är att man ska spärra gatan om möjligt och dra sig tillbaka för att invänta understöd från personal med förstärkningsvapen.

/Micke
Citera
Bannlyst
Citat:
Reguljär polis skiter ner sig i dylika situationer, vi grep otaliga poliser i början av kampanjen i Ukraina och de var baske mig räddare än de gangsters som greps, förmodligen för att de inser allvaret och vet vart det kan bära hän. Och med all rätt, det är få om ens någon som står sig bra mot en automatkarbin när man själv står på öppen gata med en pistol.

/Micke
varför har dom inte kallat in ordentlig militär??
Citera
2015-01-07, 19:26
Medlem
-DaRude-s avatar
Hur många poliser ankom först till platsen?

Terroristerna skjuter "lugnt" ihjäl polismannen och verkar inte lida av någon tidspress direkt. Även när de först filmas från taket, sekvenserna innan, går de omkring på gatan utan problem. Visserligen tog det blott 5 minuter innan skottlossningen i byggnaden var över, men man undrar ju. Flyktbilen står redo men väntar tålmodigt.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Hmm... "Säg till Media att det var AQ Jemen":

'I had gone to pick up my daughter at day care, arriving in front of the building, where two masked and armed men brutally threatened us,' said Ms Rey, who draws under the name 'Coco'.

'They said they wanted to go up to the offices, so I tapped in the code,' said Ms Rey, referring to the digi-code security system on the interphone.

Ms Rey and her daughter hid under a desk, from where they saw two other cartoonists being executed.

'They shot Wolinski and Cabu,' she said. 'It lasted five minutes. I had taken refuge under a desk.'

Ms Rey said the men 'spoke French perfectly' and 'claimed they were 'Al Qaeda terrorists'.

Gunmen reportedly told another witness: 'You say to the media, it was Al Qaeda in Yemen.'

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2900259/Gunmen-kill-11-Charlie-Hebdo-attack.html

Daily Mail som vanligt många bilder i sin artikel. Artikeln vara värt en titt bara av den anledningen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
En militärexpert på CNN anser att denna attack är så avancerad att det skulle krävas betydande träning.
Han tog settet de rörde sig, i Buddysystem. Där den ena täcker den andra. Även skotten som visas på polisbilens framruta som ett tecken på betydande träning.

Vilket rent otroligt jävla skitsnack.
Buddysystem heter för övrigt stridspar på svenska. Grunderna har du lärt dig på några timmar om du har IQ 100.
Citera
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xkcd
Passar på att fråga, säger det dig något att dom agerat maskerade?
Japp, att vi har fler dåd att se fram emot.

/Micke
Citera
Medlem
Har inte läst igenom hela denna tråd. Ber om ursäkt om denna information redan varit uppe.

Tittar man på filmsekvenserna från taket och avrättningen av polisen ser man ju tydligt att det är från olika gator.

Kontoret ligger alltså på Rue Nicolas Appert.

https://www.google.se/maps/place/Broderie+Le+Printemps/@48.859227,2.370272,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x47e66dfef4137b57:0x4f23c 2a1fdb1b78

Denna gata mynnar i den smala gränden Allée Verte. Kollar man Google Street View ser man att flera bilderna samt filmen från taket är tagna när gm befinner sig här. Här står också en polisbil parkerad.

MEN, avrättningen av polisen äger inte rum här. Den sker på en bred, trädkantad boulevard med separerade körfält. I bakgrunden syns en parkbänk, en soptunna, en reklamskylt, två träd av varierande storlek och ett nedklottrat elskåp. Min gissning är att det är ett kvarter österut, på Boulevard Richard-Lenoir. Precis här:

https://www.google.se/maps/@48.8600656,2.3725715,3a,75y,299.68h,80.26t/data=!3m4!1e1!3m2!1sVIiqizc_Mh-YBJABbzhSMg!2e0

(Även om elskåpet på bilden saknar klotter).

Det jag inte fattar är hur flyktbilen hamnat här. Det är nämligen på "andra sidan" Boul. R-L. Har de kört söderut på Boul. R-L från Allée Verte, vänt runt vid närmaste korsning och kört tillbaka norrut? (Att gena över häckarna med en Cittra C1 känns inte helt enkelt.) Därpå mötts av polisen. Stannat, öppnat eld. Sedan fortsatt norrut? (Flyktbilen hittades oxå norr om attentatsplatsen)
Citera
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Det enda jag ser som möjligtvis skulle kunna tyda på någon form av militär kompetens är att ena terroristen använder vapenremen taktiskt(och han har brytt sig om att skaffa CHICOM stridsele), om han har en IQ på 100(visst det har ju inte alla araber men han kan vara ett undantag) så kan han lika gärna ha lärt sig detta från youtube.
Jag med min begränsade erfarenhet tycker inte heller gärningsmännen uppträder riktigt lika proffsigt som västerländsk special forces gör. Däremot tycker jag vi kan vara eniga om att det är långt ifrån några amatörer det här.

Spontan gissning franska musmiler som åkt till Syrien, fått utbildning och erfarenhet för att sedan bli hemskickade för att ställa till med problem i Frankrike. Kriget med konventionella metoder går ju inte bra längre.

Citat:
Reguljär polis skiter ner sig i dylika situationer, vi grep otaliga poliser i början av kampanjen i Ukraina och de var baske mig räddare än de gangsters som greps, förmodligen för att de inser allvaret och vet vart det kan bära hän. Och med all rätt, det är få om ens någon som står sig bra mot en automatkarbin när man själv står på öppen gata med en pistol.

/Micke
Precis. Det är många som tycks tro att en polis kopplar in RoboCop-läge och röjer när de ställs inför en sån här situation. Sanningen är givetvis att de flesta poliser mest jagar felparkerare och inte har en aning om vad de ska göra när de ställs inför välbeväpnade och välutbildade personer.
Citera
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hornationen
varför har dom inte kallat in ordentlig militär??
Misstänker att vi kommer se 2rep inom kort och då blir det åka av om de hittar dem.

/Micke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in