2015-01-07, 19:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
En militärexpert på CNN anser att denna attack är så avancerad att det skulle krävas betydande träning.
Han tog settet de rörde sig, i Buddysystem. Där den ena täcker den andra. Även skotten som visas på polisbilens framruta som ett tecken på betydande träning.
Vanlig värnplikt räcker och blir över, så avancerat är det inte att lära sig.
Citera
2015-01-07, 19:28
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Vilket rent otroligt jävla skitsnack.
Buddysystem heter för övrigt stridspar på svenska. Grunderna har du lärt dig på några timmar om du har IQ 100.
Jasså? Är det därför vi har 3 månaders grundutbildning i Sverige och trots detta så misslyckas svenska värnpliktiga med "tuben" i stridsparsformation för att nämna ett exempel.

/Micke
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Det är definitivt en legionär.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:B%C3%A9ret_vert_de_la_L%C3%A9gion_%C3%A9trang %C3%A8re.jpg

Hoppas att fransmännen släpper lös legionen.

Legionen är en del av vigipirate.

http://en.wikipedia.org/wiki/Vigipirate
Citera
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Skönt att man börjar ta det på allvar. Och att man inte var ensam om den teorin, då hade man fått det svettigt

/Micke

Att islamister skulle vara dåligt tränade är snarast ett uttryck för underskattning av dem från västligt håll. Man tänker sig skrikiga araber som skjuter höftskott, skriker Allah Akhbar och helt saknar taktiktänk.

I Syrien och Irak finns officerare från de f.d. officiella arméerna som har fullgod militärutbildning och som lär upp nyanlända i träningslägren. Många som reser ner (speciellt från Sverige) har flerårig kampsportsbakgrund och är disciplinerade personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Misstänker att vi kommer se 2rep inom kort och då blir det åka av om de hittar dem.

/Micke

Kommer Främlingslegionen delta i jakten på gärningsmännen?
Citera
2015-01-07, 19:29
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensvenglenn
Har säkert nämnts i tråden, men svårt att hitta. Någon som vet EXAKT vilken bild det rörde sig om som utlöste provokationen? gärna länk

Det har varit ett flertal bilder under flera år. Tidningen blev attackerad med molotovcocktail 2011 så det har legat och pyrt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm... "Säg till Media att det var AQ Jemen":

'I had gone to pick up my daughter at day care, arriving in front of the building, where two masked and armed men brutally threatened us,' said Ms Rey, who draws under the name 'Coco'.

'They said they wanted to go up to the offices, so I tapped in the code,' said Ms Rey, referring to the digi-code security system on the interphone.

Ms Rey and her daughter hid under a desk, from where they saw two other cartoonists being executed.

'They shot Wolinski and Cabu,' she said. 'It lasted five minutes. I had taken refuge under a desk.'

Ms Rey said the men 'spoke French perfectly' and 'claimed they were 'Al Qaeda terrorists'.

Gunmen reportedly told another witness: 'You say to the media, it was Al Qaeda in Yemen.'

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2900259/Gunmen-kill-11-Charlie-Hebdo-attack.html

Daily Mail som vanligt många bilder i sin artikel. Artikeln vara värt en titt bara av den anledningen.

Där kan svaret va varför dom lät henne leva, någon var tvungen sprida budskapet vilka som utfört dådet.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Jag med min begränsade erfarenhet tycker inte heller gärningsmännen uppträder riktigt lika proffsigt som västerländsk special forces gör. Däremot tycker jag vi kan vara eniga om att det är långt ifrån några amatörer det här.

Spontan gissning franska musmiler som åkt till Syrien, fått utbildning och erfarenhet för att sedan bli hemskickade för att ställa till med problem i Frankrike. Kriget med konventionella metoder går ju inte bra längre.

Precis. Det är många som tycks tro att en polis kopplar in RoboCop-läge och röjer när de ställs inför en sån här situation. Sanningen är givetvis att de flesta poliser mest jagar felparkerare och inte har en aning om vad de ska göra när de ställs inför välbeväpnade och välutbildade personer.
Sen visste antagligen inte polisen att det var terrorister utan trodde säkert att det var rånare.
Att få ett huvudskott av rånare hör till ovanligheten även i Frankrike.
Citera
2015-01-07, 19:30
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vanlig värnplikt räcker och blir över, så avancerat är det inte att lära sig.
Svenska värnpliktiga lär sig att dra sig tillbaka efter eldstöt vid sammanstöt, inte ens svenska jägarförband använder förbipassering vid sammanstöt utan stannar vid nedkämpad fiende och säkrar vapen utan "killshot".

/Micke
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ca84
Går bara på emblemet, men du kanske är expert.. du kan ju isf säga vad det är för emblem.
Jag skulle inte kalla mig expert, men har viss insyn i det hela. Ja det är en soldat från främlingslegionen, det talar emblemet om.
Är hyfsat säker på att de inte fick användas inom Frankrike, men det va ett tag sen jag hörde det sist. Och nu används de ju uppenbarligen i Frankrike.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xkcd
Passar på att fråga, säger det dig något att dom agerat maskerade?
Nu frågade du visserligen inte mig, men min omedelbara tanke när jag såg att de var maskerade var att de har fler dåd planerade och då troligtvis mycket snart.
Citera
Medlem
rojass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Vad är det som identifierar honom som en soldat från främlingslegionen?

Googla "foreign legion berret";

http://3.bp.blogspot.com/_4sDK3codoaA/TIRIefUD7hI/AAAAAAAAEX0/RKCGQkfzmkI/s1600/Foreign+legion+2.JPG

http://en.wikipedia.org/wiki/French_Foreign_Legion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in