2015-01-07, 19:03
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Är Fasandræberne sevärd eller är det mest dansk mainstream?
Citera
2015-01-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cut-N-Mix
Är Fasandræberne sevärd eller är det mest dansk mainstream?

Kan tänka mig det då föregångaren Kvinnan i buren är mainstream crime-film.
Citera
2015-04-01, 22:54
Medlem
alprazolam_s avatar
Här tänker jag per automatik direkt på Pusher-trilogin, Bleeder och Riget 1 & 2 om man struntar i att sistnämnda är en serie och inte en film. Sen så är ju de filmer jag sett av Susanne Bier väldigt bra.

Har förresten sett långt ifrån alla filmer av Bier så rabbla gärna av det bästa hon regisserat så får vi se vad jag missat. Serena och En andra chans har jag inte sett, så hur var dem till exempel?

Idioterna är ju jäkligt bra också!
Citera
2015-04-01, 23:17
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuudaM-DOG
Hittar ingen bra tråd att fråga detta i så testar här.

Mænd og høns är en ny danskfilm från i år. undrar helt enkelt om den kommit ut för nerladdning? har svårt att hitta den, realese date står 5 februari i Danmark så det kanske är för tidigt? Verkar sjukt bra och varit sugen på att se en bra dansk komedi ett bra tag nu då jag betat av dom flesta.

http://www.imdb.com/title/tt3877674/

alltså det kittlar till i byxorna när man ser omslaget ser så jävla lovande ut. http://www.nfbio.dk/sites/default/files/movies/maend_og_hoens_plakat.jpg

Verkar väldigt, väldigt lovande. Danskarna är bäst i världen på svart komedi, och när Anders Thomas Jensen står för manus och regi och Mads Mikkelsen och Nikolaj Lie Kaas finns i rollistan kan det inte bli annat än bra.

Blev taggad som satan nu.
Citera
2015-04-05, 13:01
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Rankar första Pusherfilmen som den bästa.
Citera
2015-04-05, 22:47
Medlem
Azzars avatar
Utan tvekan Nattvakten minns att jag hyrde den 2-3 gånger på 90-talet
Citera
2015-08-11, 00:34
Medlem
oceanwaves avatar
Kikat igenom en del av Anders Thomas Jensens filmer nyligen. Adams Äpplen var kanon och rankar den nog som bästa danska film just nu tillsammans med Vinterbergs Festen och Jakten.

Av Jensens övriga filmer så var Blinkande Lyktor riktigt bra. Scenen när dom målade äggen är fantastisk. De gröna slaktarna hade också den sina gyllene stunder medans Mænd & høns var lite sämre enligt mitt tycke.
Citera
2015-08-11, 00:41
Medlem
happyjoys avatar
SS Martha och givetvis Pusher 1-2. Trean är jag lite tveksam till men den är ändå hyfsad.
Citera
2015-08-11, 02:01
Medlem
Ordet är den klart bästa. Av allt danskt som jag har sett så är det väl egentligen bara andra filmer av Dreyer som är i närheten av att nå upp i den klassen.
Citera
2015-08-11, 07:06
Medlem
jonesy.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azzar
Utan tvekan Nattvakten minns att jag hyrde den 2-3 gånger på 90-talet
Håller med. Oj nu när du sa det var det nog 15 år sen sist jag såg den.
Tror jänkarna gjorde en remake på den som sög balla.

Sen har vi ju givetvis Pusher som redan nämnts.
Citera
2015-08-11, 07:13
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceanwave
Kikat igenom en del av Anders Thomas Jensens filmer nyligen. Adams Äpplen var kanon och rankar den nog som bästa danska film just nu tillsammans med Vinterbergs Festen och Jakten.

Av Jensens övriga filmer så var Blinkande Lyktor riktigt bra. Scenen när dom målade äggen är fantastisk. De gröna slaktarna hade också den sina gyllene stunder medans Mænd & høns var lite sämre enligt mitt tycke.

En av mina favoritfilmer genom tiderna. Gillar även scenen när Mads rollfigur avreagerar sig på en bestånd med mjölkkor.

En helt lysande film med många bottnar.
Citera
2015-08-11, 07:18
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Finns så otroligt många bra men några favoriter är Riket (tv-serie), Mifune, Festen, Klovn (tv-serie), Pusher.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in