2015-01-07, 17:00
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Jag har inget emot yttrandefrihet. Men om någon i en klass hade konstant gapat och skrikit ut själsord eller yttringar som är menade att skada mig - klart som fan jag hade smällt till killen på käften en dag. Så är det. Det är vad konsekvenserna av yttrandefriheten blir. Misanvändningen leder till såna saker.

En bättre jämförelse är ett klassrum där folk öppet skojar lite med varandra kors och tvärs, men en av ungarna vågar ingen skoja med. En dag ritar någon av klasskamraterna en bild av nämnde unge som blir förnärmad, flippar ut och dödar tecknaren.

Bestraffningen står, så att säga, inte i proportion till brottet.
Citera
Medlem
Xkcds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Enligt Breaking News på CNN gick gärningsmännen in i fel kontor först, nummer 6. De blev tydligen tillsagda är nr 10 låg jämte o sedan började terrordådet där.

Så mao hade de inte sån lokalkännedom, ej franska, eller kanske inte hemmahörande i Paris?

Det här är motstridiga uppgifter, var ser du det? Ett annat vittne från byggnaden mittemot ska ha uppgett att dom gick in beväpnade i byggnaden strax därefter utbrött skottlossning (från CNNs nuvarande artikel). Det står inget om att dom misstagit byggnaden. Franska talar dom tydligen enligt många källor och även på videor som länkats tidigare.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Kerry står o svamlar i vita huset om att Frankrike minsann uppfann demokratin o alla jänkare står bakom dem...tjena, dom som lämna ett halvfärdigt slagfält så dessa as kan spy ut sitt våld mot oss som finns kvar o kämpar för demokrati o frihet, bla nordiska länder.

Nej, det enda riktiga usa kan göra nu för o visa sitt stöd är att nucleara hela jävla mellanöstern till en ikeaparkering. Alla länder med islam på agendan skulle fått smaka om jag var president..

Kan ju hoppas frankrike låter sina nuklära ubåtar jobba.
Citera
2015-01-07, 17:01
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xkcd
Det här är motstridiga uppgifter, var ser du det? Ett annat vittne från byggnaden mittemot ska ha uppgett att dom gick in beväpnade i byggnaden strax därefter utbrött skottlossning (från CNNs nuvarande artikel). Det står inget om att dom misstagit byggnaden. Franska talar dom tydligen enligt många källor och även på videor som länkats tidigare.
CNN live på tv, dom har sagt det flera ggr.
Citera
2015-01-07, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Håller med. Jag säger fortfarande inte att det var rätt gjort. Säger bara att jag har viss förståelse.

En viss förståelse alltså. Du är helt bränd.

Att jämföra en teckning med att ta död på andra människor "Jag har en viss förståelse för det"

Kan du inte uttrycka dig lite lämpligare? Sympatiserar du med dessa? Hur länge kommer folk ha förståelse för detta? När sätter Du ner foten?
Citera
2015-01-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Du tycker inte det känns något förmätet att förkasta att det Allahu Akbar just indikerar att det rör sig om muslimer. Menar du verkligen att man är "rubbad" för att man är av den åsikten?

Snarare extremister av något slag, lite märkligt att det inte är någon som spränger sig själv utan att det är tre stycken som flyr
Citera
Moderator
Carlboms avatar
Efter att ha läst kommentarer här och det som länkats; Nu pratas det alltså seriöst om att det här kan vara en false flag op?

Och folk kallar MIG foliehatt..

Sanning gör ont. Sorger skrämmer.
Citera
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
En bättre jämförelse är ett klassrum där folk öppet skojar lite med varandra kors och tvärs, men en av ungarna vågar ingen skoja med. En dag ritar någon av klasskamraterna en bild av nämnde unge som blir förnärmad, flippar ut och dödar tecknaren.

Bestraffningen står, så att säga, inte i proportion till brottet.
Njaa nästan. Byt ut en dag till flera år så är du på rätt spår.
Citera
2015-01-07, 17:03
Medlem
beavertands avatar
Hur kan de lyckats att komma iväg?
Efter det jag läst, sågs dem minuter innan första skottlossningen gå in på redaktionen med automatkarbiner i högsta hugg. Är detta normal i Frankrike så ingen bryr sig om att larma, eller är den franska polisen bara väldigt långsam på att organisera sig?

Sorgligt vilket som, hemsk jävla attack.
Citera
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voolt
Detta handlar om extremism. Men du kanske inte förstår skillnaden? Jag ska försöka förklara: Precis som man inte kan ge alla felknullade SD-inavel skulden för det Breivik gjorde på Utöya kan man inte ge alla felknullade muslimer skulden för dagens händelser i Paris.

Fast det var ju precis det media gjorde då. Har du redan glömt det?

Vi alla minns rubriken - Det blonda och blåögda hatet! Vore inte "det svarthåriga och brunögda hatet" lämpligt nu då?

Jaså inte det nej
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men om inte jag minns fel från min militärtjänstgöring, så går det väl att ställa in vapnet på automateld respektive enstaka skott? Och vid det sistnämnda är väl inte "stegring" av vapnet något större problem? Det problemet uppkommer väl främst vid automateld. Rätta mig om jag har fel.

Jo men det ser mer ut som ett skottsalva från automateld. Men är ingen större expert heller bortsett från lumpen och det man sett i olika vapenprogram där just detta ofta nämns att oerfarna skyttar oftast sprider elden speciellt då från ett svårhanterligt vapen som AK-47 genom att det stegrar sig lätt vid automateld. Det var därför USA införde skottsalvor på tre skott på sina vapen i automatläge under Vietnamkriget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att yttra sig är fritt, att döda någon är inte fritt, varför kan folk inte bara förstå det. Nej, det var inte rätt att döda i det här fallet, ja det var rätt att publicera om de ville göra det. Försvara inte mördare, det finns inget försvar för det de har gjort.

Det måste finnas begränsningar i yttrandefrihet, låt säga att någon påstod att du var en våldsam pedofil som utsatt barn för övergrepp. Tycker du att det skulle vara tillåtet att ex påstå detta? Om någon tryckte ditt namn och bild och utpekade dig som ansvarig för ett grovt brott som du var oskyldig till? Däremot så håller jag med dig om att det var rätt att publicera i det här fallet. Men det måste finnas inskränkningar i vad du får skriva, det måste finnas lagar mot förtal av avliden, förtal, ärekränkning, hets mot folkgrupp med mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in