2015-01-07, 06:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag kan se två versioner av indeterminism:

1/ Som en konstant del av dom kosmiska initial-villkor, där naturlagar och annan determism inte exklusiv, men att det finns ett intrinsikt utrymme för anomalier.

Detta är mycket spekulativt.

2/ Ökande komplexitet --> självorganiserande komplexitet, som eventuellt transcenderar determinismen.

En realistisk möjlighet.

*

'Guds' betydelse för determinism/indeterminism är mycket otydlig, beroende på vilken 'gud' det rör sig om, så det kan jag för tillfället inte relatera specifikt till.

*

Din referens till empirins område är oklar för mig.
Jag tänkte som så att det skulle till exempel gå att empiriskt studera om bön eller andra transcendenta företeelser kan ändra rent indeterministiska utfall osv. Har säkert gjorts men det var bara ett exempel.

1/ Jo det var just där jag tänkte att man kan med till exempel kvantteorin hävda att något "kan" matrealiseras på mitt bord (räkningar som ett konkret exempel för det gör de ) det kan man ju se som en anomalitet och ett resultat av en ökning av determinismen lokalt.

2/ Det måste jag tänka lite på.

Sedan "Gud" skrev jag ju att det skall ses mycket löst som begrepp.
Citera
2015-01-07, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför? För att man inte tror på någon gud?

Är här för att uttrycka sitt hat mot religioner, särskilt kristendomen och islam.
Hoppar på alla kristna så fort de öppnar munnen på det här forumet.
Terrar människor som Christer Åberg

=troll som inte tillför något intressant.

Jag vill läsa vad troende inom olika religioner har att säga här. Inte en massa oändligt dravel av ateister vilka utgör 90% av deltagarna i Religion, minst.
Man får läsa en hel del trams och trollande för att hitta det läsvärda i det här forumet.
Citera
2015-01-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molndans
Är här för att uttrycka sitt hat mot religioner, särskilt kristendomen och islam.

Jag vill läsa vad troende inom olika religioner har att säga här. Inte en massa oändligt dravel av ateister vilka utgör 90% av deltagarna i Religion, minst.
Man får läsa en hel del trams och trollande för att hitta det läsvärda i det här forumet.
Beror på vilka trådar du går in på. Jag skulle aldrig få för mig att skriva i trådar där kristna psalmer diskuteras (t.ex.) Anledningen att Christer Åberg blir påhoppad är att han bara vill predika,han har noll intresse av att diskutera. Om du vill läsa predikningar så borde du söka dig till ett annat forum. Likaså om du vill diskutera med likasinnade.
Citera
2015-01-07, 15:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Du kanske lever för kunskap - men du vet inte skillnaden mellan kunskapssamlande och det att veta vad man skriver om på internet.

För din del är det inte så svårt att se skillnaden: Ditt såkallade "vetande" är en sluten bubbla av "det bara är så".
Citera
2015-01-07, 15:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jag tänkte som så att det skulle till exempel gå att empiriskt studera om bön eller andra transcendenta företeelser kan ändra rent indeterministiska utfall osv. Har säkert gjorts men det var bara ett exempel.

1/ Jo det var just där jag tänkte att man kan med till exempel kvantteorin hävda att något "kan" matrealiseras på mitt bord (räkningar som ett konkret exempel för det gör de ) det kan man ju se som en anomalitet och ett resultat av en ökning av determinismen lokalt.

2/ Det måste jag tänka lite på.

Intressante tanker jag naturligvis är sympatisk till.
Citera
2015-01-07, 15:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molndans

Pop-psykologi och kritik-allergi.
Citera
2015-01-07, 15:12
Medlem
Hulls avatar
Jag uppskattar logik semantiken och argumentationskritiken. Men den borde vara i ett eget litet fönster tillhörande varje inlägg. Som det är nu blir det så mycket argumentationslogik inlägg att nästan ingenting går att diskutera.

Kanske ha som praxis att lägga all logisk argumentationskritik i en spoiler tag?

Dessutom bör vi hålla personangrepp till ett minimum, även om det är nästan omöjligt att undvika på ett religionsrelaterat forum.
Citera
2015-01-07, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
varför skulle Gud låta studier om bön göra att det ser ut som att Gud besvarar böner när han inte vill ha med mänskligt "vetande" att göra? Står i bibeln att det intressanta är människor som TROR.
Citera
2015-01-07, 15:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Jag uppskattar logik semantiken och argumentationskritiken.

Citat:
Men den borde vara i ett eget litet fönster tillhörande varje inlägg.

Varför det? Logisk kritik av semantisk akrobatik och argumentationsfel är en direkt respons till/på tramset i pådyvlande teisms undermåliga apologetik.

Det finns ingen anledning till att separera denna kritik från det kritiserade.
Citera
2015-01-07, 15:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
varför skulle Gud låta studier om bön göra att det ser ut som att Gud besvarar böner när han inte vill ha med mänskligt "vetande" att göra?

Citat:
Står i bibeln att det intressanta är människor som TROR.

Precis. Så fundera du lite på vad konsekvensen av att hålla sig på tros-planhalvan är.

Istället för att bli pådyvlande teist.
Citera
2015-01-07, 15:28
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Jag uppskattar logik semantiken och argumentationskritiken. Men den borde vara i ett eget litet fönster tillhörande varje inlägg. Som det är nu blir det så mycket argumentationslogik inlägg att nästan ingenting går att diskutera.

Kanske ha som praxis att lägga all logisk argumentationskritik i en spoiler tag?

Dessutom bör vi hålla personangrepp till ett minimum, även om det är nästan omöjligt att undvika på ett religionsrelaterat forum.
Det är skitenkelt att slippa kritik från majoriteten av ateister jag vet är aktiva här.
Byt ut "är" mot "tror det är", låt bli att hävda att det finns "bevis" från bibeln för att...
Svårare än så är det inte.

Hävdar man att bibeln är helt igenom sann med allt vad bibelvetenskapen givit oss i form av kunskap om hur opålitlig många delar av den är i form av autenticitet och vidimering mot originaltexten så är man obildad, missionär eller en ren idiot och det vore lögn att hävda något annat bara för att man skall vara snäll.
Citera
2015-01-07, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Precis. Så fundera du lite på vad konsekvensen av att hålla sig på tros-planhalvan är.

Istället för att bli pådyvlande teist.
jag är en 'pådyvlande teist' vare sig du vill det eller inte. Jesus är min Gud och jag skäms inte för att säga det.

Fast det kanske du har fattat vid det här laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in