Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Är helt övertygad om att jag har rätt, men ser att det inte går att googla fram eftersom det var så länge sedan. Om du kan visa att DN hade Temo/Synovate för, säg 6-8 år sedan så ger jag mig.
Om du går till status.st så börjar DN/Ipsos-mätningarna 2006, det var 9 år sen. Deras mätningar började förvisso långt tidigare men SD låg under övriga partier fram till 2006 och därför börjar status lista där.
Sen går det bra att klicka på länken jag la in så står det ju att de började 1979, varför skulle man ljuga om det?
Det går även utmärkt att googla fram de två TT-notiserna bara genom att googla på DN Sentio, då får man fram texterna från 2010 med "TT" längst ner.
Verkar inte så sannolikt att man har ett samarbete från 1979 och sen avbryter det för att testa ett norskt institut fast inte ha mätningarna grafiskt utan bara presentera dem som TT-telegram, för att plötsligt sedan byta tillbaka till Ipsos som ingenting hänt, om du frågar mig.
Det är det här som är problemet med tesdrivna konspirationsteorier. Man hittar några fragment och binder ihop med linjer och ett tu tre har man en scen framför sig klar där dåvarande chefredaktör kastar sig på telefonen och ringer Sentio: "Ni ger ju SD alldeles för högt! Nu ryker kontraktet!" och sen går Arve på Sentio hem till barnen och berättar att det blir nudelsoppa igen för nu är inkomsterna borta.
Problemet är bara att fragmenten inte är en berättelse, de säger ingenting eftersom inget av det har hänt. DN har rullat på med Ipsos i alla tider och publicerat ett par TT-telegram om Sentio i förbifarten, det är allt.