Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
text
Problemet vi har här, Crispy är inte att du är en
entertainer - det är alldeles utmärkt. Lite
käbbel är bra för tittarsiffrorna. Problemet är en bristande
värdegrund från din sida. Ett
vi-och-dom-tänk, eller snarare
jag-och-alla-andra.
När du strax efter valet tog på dig rollen som
white knight och gav dig ut på en virtuell WoW-quest för att återupprätta Novus-Sjöströms förlorade heder (eller kanske en Robin Hood som försökte stjäla tillbaka hans förlorade förtroendekapital) så gjorde du det på ett sätt som förvånade många i tråden.
Sjöström, Rejdar, Botten Ada et al
kunde inte haft mer fel i alla sina antaganden och påståenden under mandatperioden - och tråden kunde inte fått mer rätt i sin kollektiva visdom. Efter fyra långa år av spekulerande och teoretiserande var segern så total den någonsin kan bli. Att du då spelade djävulens advokat var ju en sak (kanske bra) - men
hur, var lite märkligt.
Du använde ord som foliehattar och konspirationsteoretiker, en cirkelrunkande mobb som borde lägga ned crackpipan. Bläckfisken Paul. Du tog ut svängarna i de retoriska figurerna.
Men så fort jag gjorde en harmlös och fyndig kommentar om
Inception-varning när Bagdad Bob försvarar Bagdad Bob så BAXNADE du av fasa och anklagade mig för
ad hominem.
Förstår du verkligen inte hur fånig du verkar då? Faktiskt som en pimpinett liten prinsessa på ärten, med rosett på huvudet och majestätsfasoner. Grandios i meningen
quod licet Jovi, non licet bovi.
Samma sak när du senast förfasade dig över att jag returnerade ordet "konspirationsteori" angående din (icke-belagda) barnatro kring opinionsmätarkårens renhjärtade sanningssökande:
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Allvarligt talat, nu börjar du bli direkt äcklig med din manipulation av spelbrädet. Du skulle säkert funka som bilförsäljare eller tvålig advokat med dina ordvrängarkonster, eller kanske rent av hypnotisör i Las Vegas, men att försöka sälja in en bizarro world-idé om att det är anti-konspirationsteoretikerna som är foliehattarna trodde du väl ändå inte skulle slinka igenom, eller? Bevisbördan ligger på er som anklagar, ingen annan. Punkt, slut. Det är du som anklagar, det är du som ska bevisa. Inte med sketna indicier som gamla Wolodarskicitat eller att måla bilder av tidsandan.
Visserligen anar jag en erkänsla för min övertalningskonst där, men ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Lite "käbbel" i tråden just nu
För min egen del tror jag inte för en sekund att instituten hittar på siffror för SD rakt av, ungefär som i "vilken siffra ska vi ge SD denna gång".
Däremot är det allmänt känt att SD är underskattade på grund av Bradley-effekten, med så mycket som >=50%. De olika instituten använder givetvis olika viktningar för att kompensera för detta, och det är här jag tror att det skiljer mycket i hur
mycket man egentligen vill vikta upp SD. Jag är övertygad om att beställarna till undersökningarna, och även tongivande figurer på instituten är kraftiga motståndare till SD, det vet vi. Och eftersom framgång föder framgång så vill de alltså gärna se så låga siffror som möjligt.
Alltså använder de gärna alldeles för låga kompensationsfaktorer för SD, vilket ger den stora skillnaden mellan "PK-institut" och exempelvis Sentio. Ungefär där tror jag sanningen ligger.
Svårare än så är det inte. Vikta inte upp så att du sticker ut från flocken av OI, var konservativ. Du vill ju inte få stämpeln att vara det SD-vänliga institutet som Sentio fick.
En sådan liten branschekokammare (
runkbulle, för att tala med Crispy) av förstärkande underskattningar och "vetande" kan leda inte bara lite, utan mycket fel. Helt utan att Wolodarski måste hota att micra någons katt - vilket ändå skulle ligga utanför vårt vetande.