Citat:
Ursprungligen postat av
tlcswe
Precis.
På samma sätt som OI räknar procentuell felmarginal utslaget på alla politiska partier, för att kunna avgöra hur hög träffsäkerhet det var. Avgör SD-röstaren hur stor trovärdighet ett OI har, genom att räkna hur många procentenheter de övriga OI:n ligger från Sentio.
Faktum är att jag själv inte ens vet hur hög träffsäkerheten är bland de andra partierna hos OI:n
Vilken stad är det som dem säger representerar utgången i riksdagsvalet bäst, Borås?
Jag minns att jag kollade detta, när dem nämnde det i studion hos SVT. Men jag upplevde den stadens utgång, som relativt orepresentativt för hela Sverige. Men jag gjorde väl som alla andra, jämförde enbart med SD - haha.

Finns en sammanställning här:
Sämst sammantaget var tydligen Ipsos och Sifo som hade sammanlagda avvikelser (för alla partier) på 15,6 resp 13,6 procentenheter. Det gör att Ipsos hade nästan 2% fel per parti. Långt ifrån bara SD de var ute och cyklade om alltså. Bäst var tro det eller ej lilla skitinstitutet Skop som hade 8,7 procentenheter fel sammantaget.
Tur för Sjöström att han klarade sig med "bara" 9,7 eftersom det är tydligt att de där webbpanelerna som han inte gillar faktiskt var bland de bästa, gäller både YG, UM och Sentio. Ipsos, Sifo och Demoskop som kör via telefon gick det riktigt illa för.