2015-01-06, 19:22
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Folk tycker att censuren är onödig just pga. de inte anser att order är så laddat, eller har en laddad betydelse i sammanhanget, och ditt motargument blir "ifall det inte hade varit laddat hade ni inte brytt er"?

Vilket bakvänt dagisresonemang
Den här diskussionen hade överhuvudtaget inte ägt rum om inte ordet var laddat.
Citera
2015-01-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Oh really?
'Afroamerican' torde vara den officiella benämningen som ersatt 'negro' vilket kan härledas ur spanskans ord för 'svart' just 'negro'.

Jag kan dock ha fel, och jag tror inte att 'black' egentligen är ett problem i USA - e.g. 'Black Pather Movement' och 'Black Caucus' (http://en.wikipedia.org/wiki/Congressional_Black_Caucus).

'Nigger' är ett tilltalsord 'afroamerikaner' sinsemellan på gatan - ursprungligen en nedsättande term härledd ur 'negro'.

'Neger' torde inte vara härlett ur 'nigger' utan ur just 'negro', alltså 'svart' - vilket väl idag är den svenska benämningen på just 'svarta människor ej boendes inom Sveriges gränser'.

'Svarta människor boendes inom Sveriges gränser' - benämns 'Afrosvenskar'

Det är dock oklart om 'Afrosvenskar med icke-afrikansk (e.g. 'afroamerikansk') härkomst' boendes i Sverige ska benämnas 'Afrosvenskar med icke-afrikansk härkomst i sen tid' eller i exemplet 'Afroamerikansksvensk'/'Svensk med afroamerikansk härkomst'.

Hur det är med 'Afrosvenskar' ej boendes i Sverige vetefan. Kanske kallas dessa för 'svarta' eller möjligen 'etniska afrosvenskar boendes i annat land', men det leder ju till problem när man tittar på subsahariska populationer i afrika - 'etniska afrosvenskar, vilka ej emigrerat utan är boendes i den subsaharianska delen av afrika' är ganska krångligt att säga...

Men sådan är identitetssemantiken och postmodernismen. Snårig, komplicerad och med subjektiva tolkningsföreträden.

Ibland är det dock enklare att kalla en 'spade' för en 'spade', isf ett 'manuellt jordexkaveringsverktyg av arkaisk manuell karaktär'...

Även 'spade' var f.ö. ursprungligen slang för (för enkelhets skull) 'svart' - härlett ur den svarta färgen för 'spader' (som i spader ess). Vilket dock inte är den idiomatiska andemeningen bakom uttrycket 'to call a spade a spade' vilket syftar på just svenskans 'spade'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Call_a_spade_a_spade

I ljuset (om det inte är kränkande för någon) av ovanstående borde 'svart' i sitt motsatsförhållande till 'vit' vara ganska rimligt att använda. Om inte annat minskar det risken för (omedvetna såväl som medvetna) tolkningsfel (av kränkande såväl som icke-kränkande karaktär) och det blir färre tangentnedslag.

Ja.
Jag förstår att begrepp som 'nigger' och 'kaffer' (härlett ur arabiskans 'kuffir' - 'otrogen' vilket var vad arabiska slavhandlare benämnde slavar med arketypisk afrikansk etnisk härstamning) är problematiska givet historisk kontext och därmed ska undvikas/är direkt olämpliga då de är medvetet nedlåtande/nedvärderande.

'Neger' är väl egentligen av deskriptiv karaktär, men leder idag till subjektiva besvär och undviks lämpligen i en nutida kontext.

I en dåtida historisk litterär och/eller dåtida historiskt kulturell kontext har jag dock svårt att se att begreppet 'neger' skulle vara ett problem om man inte är 'afrosvensk' eller 'nysvensk med etnisk bakgrund i ej skidåkande nation' av (IMHO orimligt) lättkränkt karaktär.

Alltså, låt bli att använda 'neger' idag, men gnäll inte om att 'Pippi Långstrumps' far 'Efraim' var 'Negerkung' - vilket jag dessutom får för mig var tekniskt fel - då han väl bodde på en söderhavsö.

Han borde rimligen ha titulerats som 'polynesisk konung av etnisk svensk härkomst' vilket likt förbannat hade upprört Maria Wetterstrand, som menade att begreppet 'etnisk svensk' var problematiskt...

Go figure.

Hur som, ovanstående kanske ger en indikation på vilka problem postmodernistisk semantik och diskurs leder till...

Vansinniga mängder irrelevant snömos av ordbajserikaraktär, utan särskilt mycket intellektuell substans. Lite som den svenska samtida politiska och samhälleliga diskursen.

Ovanstående hade väl räckt som 'C-uppsats' i valfritt ämne på Södertörn.

'Käbbel'. 'Postmodernistiskt käbbel'

My $0.02 worth.
Yes, really.
Man använder två benämningar; Black American och African American. Afro-American används ej officiellt.
Det har problematiserats runt benämningen African American eftersom det i vissa fall tolkas som endast rörande ättlingar till slavar och ej senare inflyttade.
Citera
2015-01-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Huruvida det är bra eller dåligt kan man diskutera, men undviker man att använda ord för att det finns ett socialt tryck att inte använda dem är det självcensur.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Self-censorship

Det är förstås näst intill omöjligt att undvika och om man vill kan man förstås med en hel del fog anse att självcensur i vissa fall inte är något givet ont. Jag tycker dock att du har fel och att det snarare är viktigt att betona likheten med hårdare former av censur än skillnaderna. Även självcensur gör på det hela taget mer skada än nytta.
Genom att använda ordet censur om futtiga saker urvattnar man begreppet. Precis som ordet rasism, genom att det används så lättvindigt, kommit att få en mycket mildare innebörd.

Det är i min mening inte rasistiskt att använda ordet neger, däremot är det kränkande och bör därför undvikas.

Vi använder självcensur dagligen. Den mest extrema formen av att inte använda det är till och med klassat som en diagnos.
Citera
2015-01-06, 19:51
Bannlyst
Jag kom på en annan sak från 90-talet. En brud jag kände som är tvättäkta kommunist (eller var då åtminstone) skulle skapa ett kollektiv. Hon sa uttryckligen så här om vilka som skulle få vara med: "Vi ska ha en neger med". Hon hade inte den typen av humor att hon hade kunnat skoja om detta. Tiderna har förändrats väldigt.
Citera
2015-01-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag kom på en annan sak från 90-talet. En brud jag kände som är tvättäkta kommunist (eller var då åtminstone) skulle skapa ett kollektiv. Hon sa uttryckligen så här om vilka som skulle få vara med: "Vi ska ha en neger med". Hon hade inte den typen av humor att hon hade kunnat skoja om detta. Tiderna har förändrats väldigt.
Typiskt tonårstjejsresonemang av henne.
Kvotneger kallas fenomenet och har ingenting med jämställdhet mellan raser att göra; syftet är endast att föda det egna egot och beteendet kan faktiskt betraktas som högst ojämställt.
White man's guilt fast i annan skepnad.
Citera
2015-01-06, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Typiskt tonårstjejsresonemang av henne.
Kvotneger kallas fenomenet och har ingenting med jämställdhet mellan raser att göra; syftet är endast att föda det egna egot och beteendet kan faktiskt betraktas som högst ojämställt.
White man's guilt fast i annan skepnad.

Jag vet men tycker att det är hejdlöst kul med folk som är parodier på sig själva
Citera
2015-01-06, 20:23
Medlem
Citat:
Jag vet men tycker att det är hejdlöst kul med folk som är parodier på sig själva
Visst är det så, ett annat exempel är 70-talsvänstern där folk från övre medelklass gärna hängde med arbetare för att visa hur medvetna de var.
Citera
2015-01-06, 20:28
Bannlyst
Citat:
Visst är det så, ett annat exempel är 70-talsvänstern där folk från övre medelklass gärna hängde med arbetare för att visa hur medvetna de var.

På tal om parodier, vad kallas detta fenomen: Onkel Kånkel och personerna i sketchen spelar låten Svarte Rudolf som handlar om en man som "dansar för 13-årig prinsessa i negerbyn"? Något som är tabu inuti något som är tabu! Finns det ett namn för det? Onkel Kånkel - James och greven

Detta är ett riktigt mästerverk av humor men skulle aldrig få framföras i något "respektabelt" sammanhang
Citera
2015-01-06, 20:53
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Yes, really.
Man använder två benämningar; Black American och African American. Afro-American används ej officiellt.
Det har problematiserats runt benämningen African American eftersom det i vissa fall tolkas som endast rörande ättlingar till slavar och ej senare inflyttade.

OK. 10+ år sedan jag bodde i USA - och jag var inte jätte-engagerad i frågan...

Men just det var väl kanske inte övergripande poängen jag försökte göra.

Av Wikipedia att döma är det 'African American' som gäller.
http://en.wikipedia.org/wiki/African_American
http://en.wikipedia.org/wiki/African_American#Terminology
Iaf map Michelle Obama, 1:st lady.

'Black' verkar (såvitt jag kan bedöma av en, ehuru minimal, googling inte användas inom regeringen)

Du hade invändningar mot att jag skrev Afro- istället för African- vilket, möjligen, bevisar den övergripande poängen jag försökte göra...

'Käbbel. Semantiskt postmodernistiskt käbbel av hårklyverikaraktär.'

Som jag sa tidigare.
'Svart' i motsats till 'vit' borde väl funka?
Skit i att använda begreppet 'neger' men det är ganska lättkränkt, imho, att gnälla över att det används i historisk litterär kontext.' Inte minst i ljuset av att de som klagar är människor som inte har slavättlingsbakgrund och bara kopierar amerikansk retorik. Det är ju faktiskt kulturell appropriering. Om man ska hårddra det.

De har kommit hit frivilligt. Det gjorde inte slavarna. (Till USA alltså, för att undvika missförstånd - avsiktliga eller oavsiktliga. Sverige hade ju som bekant minimalt att göra med slavsituationen i USA - oaktat vad Mona Masri, Miri och Zolfagari gnäller om. Och i slavhandelsfrågan ur etniskt/kulturellt perspektiv kanske en del av dem inte ska kasta pil i kuvösen...)
Citera
2015-01-06, 20:55
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
På tal om parodier, vad kallas detta fenomen: Onkel Kånkel och personerna i sketchen spelar låten Svarte Rudolf som handlar om en man som "dansar för 13-årig prinsessa i negerbyn"? Något som är tabu inuti något som är tabu! Finns det ett namn för det? Onkel Kånkel - James och greven

Detta är ett riktigt mästerverk av humor men skulle aldrig få framföras i något "respektabelt" sammanhang

När, exakt, var det OK att framföra just Onkel Kånkel i något "respektabelt" sammanhang?
Citera
2015-01-06, 21:03
Bannlyst
Citat:
När, exakt, var det OK att framföra just Onkel Kånkel i något "respektabelt" sammanhang?

Hahaha, Onkel Kånkel har aldrig varit korrekt, fast han är skitkul

Däremot var låten i bakgrunden en gång en av de mest populära sånger som någonsin har funnits i Sverige. Idag är den ännu mer otänkbar än Ugglas låt:

Se, Svarta Rudolf dansar

och böjer sin nacke och ler.

Han tänker på stormande nätter

i Amsterdams glädjekvarter.

Han drömmer om flickornas kransar

och svävande bruna ben

på stranden av blåa slätter

vid Samoamånens sken.

Han böjer sin nacke och blundar

i flygande roslagsvals.

Så höll han i smäktande lundar

sin arm om chilenskans hals;

så böjde han krullig hjässa

en afton i negerbyn

mot trettonårig prinsessa

med eldsken på ebenholtshyn.

Så dansa de svajiga karlar

på Malagas vinstänkta redd.

Den vitröda tösen bävar,

bedårad, förlorad, förledd.

Hon ler i den väldiges nävar

åt allt vad han tog och gav,

hon suckar
och vinden svarar

från Ålands jäsande hav.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-01-06 kl. 21:14.
Citera
2015-01-06, 21:10
Medlem
Citat:
OK. 10+ år sedan jag bodde i USA - och jag var inte jätte-engagerad i frågan...

Men just det var väl kanske inte övergripande poängen jag försökte göra.

Av Wikipedia att döma är det 'African American' som gäller.
http://en.wikipedia.org/wiki/African_American
http://en.wikipedia.org/wiki/African_American#Terminology
Iaf map Michelle Obama, 1:st lady.

'Black' verkar (såvitt jag kan bedöma av en, ehuru minimal, googling inte användas inom regeringen)

Du hade invändningar mot att jag skrev Afro- istället för African- vilket, möjligen, bevisar den övergripande poängen jag försökte göra...

'Käbbel. Semantiskt postmodernistiskt käbbel av hårklyverikaraktär.'

Som jag sa tidigare.
'Svart' i motsats till 'vit' borde väl funka?
Skit i att använda begreppet 'neger' men det är ganska lättkränkt, imho, att gnälla över att det används i historisk litterär kontext.' Inte minst i ljuset av att de som klagar är människor som inte har slavättlingsbakgrund och bara kopierar amerikansk retorik. Det är ju faktiskt kulturell appropriering. Om man ska hårddra det.

De har kommit hit frivilligt. Det gjorde inte slavarna. (Till USA alltså, för att undvika missförstånd - avsiktliga eller oavsiktliga. Sverige hade ju som bekant minimalt att göra med slavsituationen i USA - oaktat vad Mona Masri, Miri och Zolfagari gnäller om. Och i slavhandelsfrågan ur etniskt/kulturellt perspektiv kanske en del av dem inte ska kasta pil i kuvösen...)
Men... det är ju just semantik vi diskuterar.
Svart kan aldrig vara i ett motsatsförhållande till vit, det är ett komplement.
Vem har gnällt att ordet neger används i ett historisk-litterärt kontext? Inte jag iallafall.
Jag med andra har påpekat olämpligheten i att använda det i nutid; vilket tv-programmet gör och därför ändrat i texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in