2015-01-06, 07:42
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Ovanstående texter är föråldrade och översätts beroende på sammanhang. Ordet "neger" förstås av i stort sett alla svenskar, och behöver varken censureras eller förnyas för att alla ska förstå. Den enda anledningen till att man tar bort det är för att en liten minoritet blir ledsen om man inte gör det. Det vore som om man tog bort bokstaven S för att göra läspande människor glada...
Det beror lite på vad du vill framhäva med texten. Det är ingen i Sverige som inte vet att neger betyder svart person. Däremot är det inte helt självklart att dagens ungdom vet om att ordet inte var negativt laddat förr. Det kanske inte är någon fara i just den här låten, men om de skulle läsa en artikel där neger används skulle det vara lätt att tro att skribenten är negativt inställd till mörkhyade. Samma sak gäller ordet exempelvis ordet kärring.
Citera
2015-01-06, 08:36
Medlem
kinesarsles avatar
2008 sjöng han hela texten.

https://www.youtube.com/watch?v=dIINrbph3ow&hd=1
Citera
2015-01-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Det finns nog en och annan svensk klassiker som skulle kunna censureras utifrån rådande PK-atmosfär. En låt jag tänker på är Ebba Gröns "häng Gud" med textraden :" Gud gillar inte fattiga, Gud gillar inte svartingar".

Undrar vad man från vänsterhåll skulle anse om att skriva om den texten ?...Speciellt stenkastarvänstern borde ju få lite mental kortslutning av ett sådant tilltag...?
du måste se till vad texten betyder, pappskalle. BOO HOO MEN VÄNSTERN FÅR JU VARFÖR FÅR INTE JAG
Citera
2015-01-06, 12:54
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
du måste se till vad texten betyder, pappskalle. BOO HOO MEN VÄNSTERN FÅR JU VARFÖR FÅR INTE JAG
Och vad betyder Ugglas text som måste censureras då...?
Citera
2015-01-06, 13:23
Medlem
Ännu en mentalt fjunig pojke som inte vet vad censur är!
Citera
2015-01-06, 14:54
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det beror lite på vad du vill framhäva med texten. Det är ingen i Sverige som inte vet att neger betyder svart person. Däremot är det inte helt självklart att dagens ungdom vet om att ordet inte var negativt laddat förr. Det kanske inte är någon fara i just den här låten, men om de skulle läsa en artikel där neger används skulle det vara lätt att tro att skribenten är negativt inställd till mörkhyade. Samma sak gäller ordet exempelvis ordet kärring.
...och just därför ska det inte censureras, då fortsätter de bara tro att "neger" är negativt menat.
Citera
2015-01-06, 15:05
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
...och just därför ska det inte censureras, då fortsätter de bara tro att "neger" är negativt menat.
Så den som ska besluta om huruvida ett ord ska ändras eller ej har ett ansvar för detta?

Nejdu. Om jag skulle publicera eller framföra ett historiskt verk hade jag mycket väl kunnat tänka mig att göra detta, men det beror på vad jag vill med verket.

Gör hur du vill. Jag tycker den här kritiken är ohyggligt löjlig. Du griper verkligen efter varje halmstrå du kan hitta. "Då kan folk få för sig att ordet neger alltid har haft negativ innebörd". Jo tjena vad du bryr dig om det här. Ska du inte starta ett korståg över Sverige där du besöker varje skola och säkerställer att alla elever vet den ursprungliga betydelsen av ordet runka?
Citera
2015-01-06, 15:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Exakt, det är därför det inte är censur. Bra att du kommit fram till det.

Genom att anklaga folk för censur så lättvindigt förlorar ordet censur sin mening och detta är en farlig väg att gå.

Huruvida det är bra eller dåligt kan man diskutera, men undviker man att använda ord för att det finns ett socialt tryck att inte använda dem är det självcensur.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Self-censorship

Det är förstås näst intill omöjligt att undvika och om man vill kan man förstås med en hel del fog anse att självcensur i vissa fall inte är något givet ont. Jag tycker dock att du har fel och att det snarare är viktigt att betona likheten med hårdare former av censur än skillnaderna. Även självcensur gör på det hela taget mer skada än nytta.
Citera
2015-01-06, 15:39
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
2008 sjöng han hela texten.

https://www.youtube.com/watch?v=dIINrbph3ow&hd=1

Jag gjorde själv en sökning på youtube och konstaterade att han skippar den versen vid liveframträdanden. Han låter publiken sjunga och när de väl kommer dit drar han igång med refrängen ackompanjerad av bandet för att överrösta verstrogen publik.

Syltryggsneger får han heta hädanefter. Men pengar och småflickor är väl så pass viktiga att han inte vill riskera att ansättas. Synd att en, en gång ganska rolig kille skall sluta så självvalt PK-snöpt.
Citera
2015-01-06, 15:44
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Jag gjorde själv en sökning på youtube och konstaterade att han skippar den versen vid liveframträdanden. Han låter publiken sjunga och när de väl kommer dit drar han igång med refrängen ackompanjerad av bandet för att överrösta verstrogen publik.

Syltryggsneger får han heta hädanefter. Men pengar och småflickor är väl så pass viktiga att han inte vill riskera att ansättas. Synd att en, en gång ganska rolig kille skall sluta så självvalt PK-snöpt.
Det kan inte vara så att han helt själv har kommit på att han inte längre tycker att den textraden är lämplig?
Citera
2015-01-06, 15:48
Medlem
No-n-sences avatar
Varför skulle den inte vara lämplig längre?
Citera
2015-01-06, 15:58
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Det kan inte vara så att han helt själv har kommit på att han inte längre tycker att den textraden är lämplig?
Han vet att han har mycket att förlora om han sätter sig emot PK-maffian. Uteblivna inkomster, utfrysning, kanske t om sparken. Det vet alla artister och offentliga personer och dom flesta viker ner sig för att få mat på bordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in