2015-01-06, 16:37
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Inte vet jag. Fråga henne.

På den tiden var inte ordet lika laddat. Kan det vara en anledning?

På den tiden fanns det bevisligen negrer i Sverige, men ändå uteblev ramaskri.

Den enda tolkning man kan göra av detta händelseförlopp är att i takt med att "anti-rasister" och invandrare ökar, desto mer sjunker folkets rättigheter överlag.

Spelar ingen roll om ord är laddade eller ej, påstår man att man har yttrandefrihet så ska ord aldrig under några som helst omständigheter förbjudas.

Men du är som bekant en rövslickare åt PK-etablissemanget och hatar uppenbarligen yttrandefrihet och grundlagen och därför vurmar du för censur.
Citera
2015-01-06, 17:14
Medlem
BlueChickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
"Vulgär"?

Men lilla nippertippa då...

Fatta att du och dina värderingar inte har existerat sedan tidernas gryning och att din tid och dina moralistfloskler vare sig kan bestämma över det förflutna eller över framtiden.

Det fanns en annan tid i Sverige; en friare tid då alla fick uttrycka sig hur fan de nu ville. Det är allt Ugglas text vittnar om.

Och just därför får den inte förfalskas.

Jag håller med dig om att det svenska debattklimatet är av sämsta kvalité, men Ugglas text är vulgär i min mening och jag anser inte att den bör förbjudas som du får det att tolka det som, utan jag anser att om media anser att låten inte är värdig för programmet och låta censurera texten är helt okej enligt min mening.
Citera
2015-01-06, 17:46
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Så den som ska besluta om huruvida ett ord ska ändras eller ej har ett ansvar för detta?

Nejdu. Om jag skulle publicera eller framföra ett historiskt verk hade jag mycket väl kunnat tänka mig att göra detta, men det beror på vad jag vill med verket.

Gör hur du vill. Jag tycker den här kritiken är ohyggligt löjlig. Du griper verkligen efter varje halmstrå du kan hitta. "Då kan folk få för sig att ordet neger alltid har haft negativ innebörd". Jo tjena vad du bryr dig om det här. Ska du inte starta ett korståg över Sverige där du besöker varje skola och säkerställer att alla elever vet den ursprungliga betydelsen av ordet runka?
Uppriktigt sagt förstår jag inte vad du vill ha sagt med detta inlägg. Jag bemötte ditt argument om att ungdomar kanske kan få för sig att Pippi är rasist, och då kontrar du med att jag egentligen inte bryr mig? Tror du på riktigt att jag hade skrivit så många inlägg mot dig om jag inte brytt mig?

Suck, jag säger det igen, det verkar ha väldigt svårt att gå in i din skalle: Hade ordet "runka" funnits i en Astrid Lindgren-film, och använts i sin ursprungliga betydelse, så hade jag reagerat om man censurerat bort det. Däremot anser jag att man bör vara sparsam med användandet när man skapar nya filmer. Precis som i fallet "neger" i Pippi. Skulle en ny Pippi-film spelas in skulle jag inte vilja att man säger "negerkung".
Citera
2015-01-06, 17:48
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
På den tiden fanns det bevisligen negrer i Sverige, men ändå uteblev ramaskri.

Den enda tolkning man kan göra av detta händelseförlopp är att i takt med att "anti-rasister" och invandrare ökar, desto mer sjunker folkets rättigheter överlag.

Spelar ingen roll om ord är laddade eller ej, påstår man att man har yttrandefrihet så ska ord aldrig under några som helst omständigheter förbjudas.

Men du är som bekant en rövslickare åt PK-etablissemanget och hatar uppenbarligen yttrandefrihet och grundlagen och därför vurmar du för censur.
Med detta inlägg visar du att du inte vet ett skit om mig och saknar förmåga att läsa det jag skriver. Därmed är fortsatt diskussion med dig överflödig.
Citera
2015-01-06, 17:50
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Uppriktigt sagt förstår jag inte vad du vill ha sagt med detta inlägg. Jag bemötte ditt argument om att ungdomar kanske kan få för sig att Pippi är rasist, och då kontrar du med att jag egentligen inte bryr mig? Tror du på riktigt att jag hade skrivit så många inlägg mot dig om jag inte brytt mig?

Suck, jag säger det igen, det verkar ha väldigt svårt att gå in i din skalle: Hade ordet "runka" funnits i en Astrid Lindgren-film, och använts i sin ursprungliga betydelse, så hade jag reagerat om man censurerat bort det. Däremot anser jag att man bör vara sparsam med användandet när man skapar nya filmer. Precis som i fallet "neger" i Pippi. Skulle en ny Pippi-film spelas in skulle jag inte vilja att man säger "negerkung".
Om någon drar slutsatsen att Pippi är rasist för att denne upptäcker att man i vissa sammanhang har ändrat ett ord tycker jag det säger en hel del om den personen.
Citera
2015-01-06, 18:00
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Om någon drar slutsatsen att Pippi är rasist för att denne upptäcker att man i vissa sammanhang har ändrat ett ord tycker jag det säger en hel del om den personen.
Vilket annat intryck kan man få, om man bara hört ordet "neger" i negativa och rasistiska sammanhang? Just därför ska inte ordet censureras, så man kan se att ordets betydelse på senare tid har ändrats drastiskt.
Citera
2015-01-06, 18:04
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Hej på dig igen.
Faktum är att det gäller bägge formerna av ordet.
I officiella papper i USA används ordet black oftast numera, vilket ironiskt nog gör vissa äldre svarta förvirrade eftersom de är vana att bli betraktade och betraktar sig själva som negro.

Oh really?
'Afroamerican' torde vara den officiella benämningen som ersatt 'negro' vilket kan härledas ur spanskans ord för 'svart' just 'negro'.

Jag kan dock ha fel, och jag tror inte att 'black' egentligen är ett problem i USA - e.g. 'Black Pather Movement' och 'Black Caucus' (http://en.wikipedia.org/wiki/Congressional_Black_Caucus).

'Nigger' är ett tilltalsord 'afroamerikaner' sinsemellan på gatan - ursprungligen en nedsättande term härledd ur 'negro'.

'Neger' torde inte vara härlett ur 'nigger' utan ur just 'negro', alltså 'svart' - vilket väl idag är den svenska benämningen på just 'svarta människor ej boendes inom Sveriges gränser'.

'Svarta människor boendes inom Sveriges gränser' - benämns 'Afrosvenskar'

Det är dock oklart om 'Afrosvenskar med icke-afrikansk (e.g. 'afroamerikansk') härkomst' boendes i Sverige ska benämnas 'Afrosvenskar med icke-afrikansk härkomst i sen tid' eller i exemplet 'Afroamerikansksvensk'/'Svensk med afroamerikansk härkomst'.

Hur det är med 'Afrosvenskar' ej boendes i Sverige vetefan. Kanske kallas dessa för 'svarta' eller möjligen 'etniska afrosvenskar boendes i annat land', men det leder ju till problem när man tittar på subsahariska populationer i afrika - 'etniska afrosvenskar, vilka ej emigrerat utan är boendes i den subsaharianska delen av afrika' är ganska krångligt att säga...

Men sådan är identitetssemantiken och postmodernismen. Snårig, komplicerad och med subjektiva tolkningsföreträden.

Ibland är det dock enklare att kalla en 'spade' för en 'spade', isf ett 'manuellt jordexkaveringsverktyg av arkaisk manuell karaktär'...

Även 'spade' var f.ö. ursprungligen slang för (för enkelhets skull) 'svart' - härlett ur den svarta färgen för 'spader' (som i spader ess). Vilket dock inte är den idiomatiska andemeningen bakom uttrycket 'to call a spade a spade' vilket syftar på just svenskans 'spade'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Call_a_spade_a_spade

I ljuset (om det inte är kränkande för någon) av ovanstående borde 'svart' i sitt motsatsförhållande till 'vit' vara ganska rimligt att använda. Om inte annat minskar det risken för (omedvetna såväl som medvetna) tolkningsfel (av kränkande såväl som icke-kränkande karaktär) och det blir färre tangentnedslag.

Ja.
Jag förstår att begrepp som 'nigger' och 'kaffer' (härlett ur arabiskans 'kuffir' - 'otrogen' vilket var vad arabiska slavhandlare benämnde slavar med arketypisk afrikansk etnisk härstamning) är problematiska givet historisk kontext och därmed ska undvikas/är direkt olämpliga då de är medvetet nedlåtande/nedvärderande.

'Neger' är väl egentligen av deskriptiv karaktär, men leder idag till subjektiva besvär och undviks lämpligen i en nutida kontext.

I en dåtida historisk litterär och/eller dåtida historiskt kulturell kontext har jag dock svårt att se att begreppet 'neger' skulle vara ett problem om man inte är 'afrosvensk' eller 'nysvensk med etnisk bakgrund i ej skidåkande nation' av (IMHO orimligt) lättkränkt karaktär.

Alltså, låt bli att använda 'neger' idag, men gnäll inte om att 'Pippi Långstrumps' far 'Efraim' var 'Negerkung' - vilket jag dessutom får för mig var tekniskt fel - då han väl bodde på en söderhavsö.

Han borde rimligen ha titulerats som 'polynesisk konung av etnisk svensk härkomst' vilket likt förbannat hade upprört Maria Wetterstrand, som menade att begreppet 'etnisk svensk' var problematiskt...

Go figure.

Hur som, ovanstående kanske ger en indikation på vilka problem postmodernistisk semantik och diskurs leder till...

Vansinniga mängder irrelevant snömos av ordbajserikaraktär, utan särskilt mycket intellektuell substans. Lite som den svenska samtida politiska och samhälleliga diskursen.

Ovanstående hade väl räckt som 'C-uppsats' i valfritt ämne på Södertörn.

Citat:
Ursprungligen postat av Fröding
Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor.

'Käbbel'. 'Postmodernistiskt käbbel'

My $0.02 worth.
Citera
2015-01-06, 18:18
Medlem
Tilteds avatar
Tycker det är lite lustigt att censurera ordet i detta sammanhang då det enbart framställer mörkhyade människor som modigare än vita.

Där mörkhyade människor har mod och är duktiga på att dansa så behöver vita människor kopiösa mängder alkohol för att uppnå samma sak. Hur kan denna fördom vara rasistisk?
Citera
2015-01-06, 18:25
Medlem
Tilteds avatar
Man skulle kunna byta ut textraden till "och jag har inget afro-blod".

Då får man samma effekt på texten och undviker det ord som vissa har svårt för.
Citera
2015-01-06, 18:58
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted

Fast skulle inte det kunna PKas till att vara generaliserande över svarta afrikaner ?...typ en stereotyp över att de har "rytmen i blodet"...även om det i det här fallet är en positiv sådan...

typ som att göra en låt där man beklagar sig över hur fattig man jämnt är och önskar att man hade judiskt blod, underförstått att judar är bra på att få pengar att växa...?

en annan svensk låt där ordet "neger" ingår :

https://www.youtube.com/watch?v=OOf0WBek-uw

Skulle man kunna göra en sån här låt idag utan att bli dödshotad på twitter ?
Citera
2015-01-06, 18:59
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted

Eller så kan han sjunga "vikingblod". Då blir ingen kränkt, för vi vikingar är okränkbara.
Citera
2015-01-06, 19:19
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Varför reagerar folk på det om det inte är laddat?

Folk tycker att censuren är onödig just pga. de inte anser att order är så laddat, eller har en laddad betydelse i sammanhanget, och ditt motargument blir "ifall det inte hade varit laddat hade ni inte brytt er"?

Vilket bakvänt dagisresonemang
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in