2014-12-10, 16:36
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Jo, kontakt och tut osv är viktigare för dopade än odopade personer.

Kontakt är alltid bra. Vissa individer kan komma undan med en halv dan form, men jag tror de flesta dopade som icke dopade får ut mest genom ett kontrollerat utförande.
Svinga vikterna hit och dit funkar inte för de allra flesta. Sliter mer på leder än det gör på muskler, samt skador uppstår lättare. Kolla bara på diverse styrkelyftare, och även kroppsbyggare som lyfter tungt. Många drar på sig skador som blir väldigt svårläkta. Kolla bara på Ronnie Coleman som i dag har svåra skador pga hans tungt lyftande genom åren med halvdan form.
Citera
2014-12-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Det är tvärt om ditt stolpskott.

Enligt vilken studie då, ditt stolpskott?

(FB) Börja gymma och bara köra maskiner?
Citera
2014-12-14, 14:55
Medlem
Jag kan nog självsäkert säga att proper form inte prioriteras mest på våra gym...

Sen kanske du (TS) råkat hamna i ett gäng som bara snackar om form. Ni borde läsa om strikt fuskande om ni kör alla reps efter perfekt form.
Citera
2014-12-15, 19:03
Medlem
Vet man vad man gör så är det en sak.
Men strikt form är bra för nybörjare!
Citera
2014-12-16, 18:07
Medlem
KaptenKroooks avatar
Man KAN se strikt form som ett grundutförande som ger en referenspunkter att utgå ifrån.
Citera
2014-12-17, 00:15
Bannlyst
Folk som ständigt kör strikt är oftast rätt små.
Citera
2014-12-17, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krankenschwester
Folk som ständigt kör strikt är oftast rätt små.
Det är också min erfarenhet
Citera
2014-12-17, 09:16
Medlem
Strikt -> bättre kontroll på vikten -> bättre kontakt -> bättre pump = Tillväxt
Citera
2014-12-17, 09:55
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasten123
Strikt -> bättre kontroll på vikten -> bättre kontakt -> bättre pump = Tillväxt

Nja, en sanning med modifikation. Man borde se det som en smaksak också, men jag själv har erfarenhet av att lite "sämre" form kan ge mycket bättre tillväxt.

Om man kör strikt så tar det "stopp" till slut, såklart, när man inte orkar mer. Om man kör med lite discosving så kan man "svinga" mer och mer ju tröttare man blir. Det farliga är att man svingar för mycket och kontakten uteblir, men om man kör det på ett smart sätt och hittar kontakten från början och bara svingar precis så mycket man måste, så kan denna svingen jämföras med dropsets, eller kontinuerlig pyramid nedåt.

Hammercurls är en favoritövning kan jag svinga i lite. Börjar strikt, sedan kopplar man inte framsida axel mer och mer. I slutet gör man ett minisving i bottenläget för att "starta" rörelsen, men håller ändå kontakten under rörelseförloppet. Kontakten finns, men det fanns ju inte en chans i helvetet att jag skulle klara en strikt rep där. Det är ett verktyg man får använda med skallen, farligt att använda för mycket och bör ges respekt för eventuell skaderisk. Det kan tillåta sig själv att pusha sig själv längre i varje set.
Citera
2014-12-17, 10:47
Bannlyst
pumpjägarna som kör 100% strikt med lätta vikter brukar oftast vara den där indien sonm ser ut som en maratonlöpare.

Strikt och pump kan möjligtvis fungera med aas, fastå å andra sidan räcker det då i pricip att titta på en hantel för att växa. För rena tränande måste man i pricip bli starkare och starkare för att få mer massa. Få reps och tunga vikter.

Att fuska liite skadar knappast. Finns tex inget skadligt i att svinga lite vid tex bicepscurl, så länge man har båltryck och neutral rygg.
Senast redigerad av Krankenschwester 2014-12-17 kl. 10:49.
Citera
2014-12-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krankenschwester
pumpjägarna som kör 100% strikt med lätta vikter brukar oftast vara den där indien sonm ser ut som en maratonlöpare.

Strikt och pump kan möjligtvis fungera med aas, fastå å andra sidan räcker det då i pricip att titta på en hantel för att växa. För rena tränande måste man i pricip bli starkare och starkare för att få mer massa. Få reps och tunga vikter.

Att fuska liite skadar knappast. Finns tex inget skadligt i att svinga lite vid tex bicepscurl, så länge man har båltryck och neutral rygg.

Här får vi lite perspektiv! Skönt att alla inte är form-nazister. Vet många nybörjare som hjärntvättas med att formen ska vara 100%-ig så de börjar axelpressa med 6kg hantlar och når 8kg hantlarna först efter ett halvår. Skitsynd.
Citera
2014-12-17, 23:03
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Nja, en sanning med modifikation. Man borde se det som en smaksak också, men jag själv har erfarenhet av att lite "sämre" form kan ge mycket bättre tillväxt.

Om man kör strikt så tar det "stopp" till slut, såklart, när man inte orkar mer. Om man kör med lite discosving så kan man "svinga" mer och mer ju tröttare man blir. Det farliga är att man svingar för mycket och kontakten uteblir, men om man kör det på ett smart sätt och hittar kontakten från början och bara svingar precis så mycket man måste, så kan denna svingen jämföras med dropsets, eller kontinuerlig pyramid nedåt.

Hammercurls är en favoritövning kan jag svinga i lite. Börjar strikt, sedan kopplar man inte framsida axel mer och mer. I slutet gör man ett minisving i bottenläget för att "starta" rörelsen, men håller ändå kontakten under rörelseförloppet. Kontakten finns, men det fanns ju inte en chans i helvetet att jag skulle klara en strikt rep där. Det är ett verktyg man får använda med skallen, farligt att använda för mycket och bör ges respekt för eventuell skaderisk. Det kan tillåta sig själv att pusha sig själv längre i varje set.
Håller med, ceatreps på slutet kan vara mycket effektivt. Problemet är bara att för att fuska rätt är ganska svårt så måste man kunna köra strikt först. Väldigt många börjar i fel ände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in