Citat:
Ursprungligen postat av
Gasten123
Strikt -> bättre kontroll på vikten -> bättre kontakt -> bättre pump = Tillväxt
Nja, en sanning med modifikation. Man borde se det som en smaksak också, men jag själv har erfarenhet av att lite "sämre" form kan ge mycket bättre tillväxt.
Om man kör strikt så tar det "stopp" till slut, såklart, när man inte orkar mer. Om man kör med lite discosving så kan man "svinga" mer och mer ju tröttare man blir. Det farliga är att man svingar för mycket och kontakten uteblir, men om man kör det på ett smart sätt och hittar kontakten från början och bara svingar precis så mycket man måste, så kan denna svingen jämföras med dropsets, eller kontinuerlig pyramid nedåt.
Hammercurls är en favoritövning kan jag svinga i lite. Börjar strikt, sedan kopplar man inte framsida axel mer och mer. I slutet gör man ett minisving i bottenläget för att "starta" rörelsen, men håller ändå kontakten under rörelseförloppet. Kontakten finns, men det fanns ju inte en chans i helvetet att jag skulle klara en strikt rep där. Det är ett verktyg man får använda med skallen, farligt att använda för mycket och bör ges respekt för eventuell skaderisk. Det kan tillåta sig själv att pusha sig själv längre i varje set.