2015-01-03, 23:37
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelarn1
Jope, i de filmer där Gösta Ekman spelade Beck.

ONT - Halvhygglig serie att slötitta på under julhelgerna men inte det bästa man sett. Som så många andra varit inne på så var det under seriens gång en smula irriterande att personerna såg exakt likadana ut i de olika tidsperioderna.
Det är budskapet GW vill förmedla som är det intressanta.

www.jallai.se/2015/01/den-fjarde-mannen-vem-var-han/
Citera
2015-01-04, 02:07
Medlem
Avdunstnings avatar
Kan någon förklara vad som händer med Jacob Eriksson? Han ser sjuk ut, fragil. Minns när det började märkas att han tynade på något sätt och det var redan när han var med i tv- serien "mina vänners liv".
Han var alltid lite kraftig innan, men i senare produktioner har han sett bräcklig ut.
Vid en hälsosam viktnedgång så ser personer mer alerta ut, men han ser genomskinlig ut på nåt sätt. Kan inte sätta fringret på vad det är. Kolla bara slutscenen i "fjärde mannen".

Var tidsepokerna före i " en pilgrims död" eller hur kommer det sig att Jacobssons karaktär hade cancer där, men att det inte nämns något om sjukdomen nu i "den fjärde mannen" utan istället är det Kjelles karaktär som dimper ihop.
Citera
2015-01-04, 11:27
Medlem
Lady Tesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avdunstning
Var tidsepokerna före i " en pilgrims död" eller hur kommer det sig att Jacobssons karaktär hade cancer där, men att det inte nämns något om sjukdomen nu i "den fjärde mannen" utan istället är det Kjelles karaktär som dimper ihop.

Ja, en pilgrims död baserades på första och tredje boken i GWs triologi och den fjärde mannen på den andra boken, därför blir en del saker lite osammanhängande i tv-serien.
Citera
2015-01-04, 14:05
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Några år sedan jag läste boken som serien bygger på men känner igen förolämpningarn aoch öknamnen som det gödslas med. Tänkte redan när jag läste boken att GW saknar förmåga hitta balans mellan egen agenda och stilistiskt uttryck. Han lägger in sina egna värderingar polisens och männsikors duglighet, och raljerar med en diger smädelser. Tendensen är likadan i hans offentliga framträdanden i intervjuer och tv-program. Han vill alltid flika in andras oduglighet och sin egen förträfflighet. Att ingen reagerar mer på det är konstigt.

I den här serien blev det inte alls lyckat med jargongen från boken. I tv blir de hårda orden och nedlåtande liknelser och öknamn osmakligt och overkligt. Aldrig att det på en arbetsplats accepteras folk säger "käften" till varandra eller att höga chefer ser ner på allt och alla. Eller benämner kollegor nedlåtande. Äh, det här var en skitserie, dessutom för ointressant plot för en serie/film.

Problemet är, som alla som läst böckerna förstår, att Bäckström inte går och gapar korvryttare/skinkprins/kuddbitare etc till höger och vänster - det är saker han tänker om folk i böckerna.

Som genuin fantast av GW och (hans möjliga alter ego) Bäckström så är jag besviken igen, precis som jag var vid förra filmatiseringen. Den amerikanska versionen gör mig gråtfärdig, även om GW säkrade så att inte heller barnbarnen behöver löneslava genom att sälja ut rättigheterna så tror jag han också är besviken hur pass grovt jänkarna missade målet med "sin" serie om Bäckström.
Citera
2015-01-05, 00:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avdunstning
Kan någon förklara vad som händer med Jacob Eriksson? Han ser sjuk ut, fragil. Minns när det började märkas att han tynade på något sätt och det var redan när han var med i tv- serien "mina vänners liv".
Han var alltid lite kraftig innan, men i senare produktioner har han sett bräcklig ut.
Vid en hälsosam viktnedgång så ser personer mer alerta ut, men han ser genomskinlig ut på nåt sätt. Kan inte sätta fringret på vad det är. Kolla bara slutscenen i "fjärde mannen".

Han såg exakt likadan ut i sin roll i TV-serien "Molanders" som spelades in under 2012. Men du har rätt i att han inte direkt ser ut som hälsan själv. Ser nu att han inte är äldre än 48 (fyller i veckan som kommer). Jag hade gissat minst 5 år till.
Citera
2015-01-06, 12:39
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny76
och Rolf Lassgård försöker få Gunvald Persbrandt Larsson pondus i rösten
Han behöver inte försöka. Både Lassgård och karaktären LM Johansson HAR pondus..
Citera
2015-01-06, 12:44
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djmarty
Det är möjligen jävligt off topic, men det där sätter verkligen fingret på ett problem jag upplevt länge. I Sverige utbilar vi inte filmskådespelare, vi utbildar teaterskådespelare som sen spelar teater framför kameran... Ord artikuleras onödigt mycket (som man oftast måste vid en teaterföreställning då det kan vara svårt för publiken att höra annars) och man har massa yviga gester och onödiga uttryck.

Hur svårt kan det vara att uppträda normalt för i svensk film/tv-produktion?

Ett strålande exempel är Krister Henriksson, mycket duktig skådespelare, usel på tv/film.
Då har du missat honom. Han har gjort mängder med intressanta rolltolkningar i tv-rutan. Suverän som präst i Nionde kompaniet och som känslosam politiker i Den gråtande ministern för att nämna två av många exempel.
Citera
2015-01-06, 14:14
Medlem
Bra serie snyggt gjord.Hade dock lite problem med Kommissarie Martinez barnaktiga röst.Men det kan skådisen inte hjälpa.Den förra var bättre.
Citera
2015-01-07, 23:27
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Bra serie snyggt gjord.Hade dock lite problem med Kommissarie Martinez barnaktiga röst.Men det kan skådisen inte hjälpa.Den förra var bättre.

Där hajade jag till lite, var hon verkligen kommissarie i böckerna? Iaf kändes det inte riktigt trovärdigt i serien med en tjej som ser ut att vara 25 år och kommissarie...

Hon ser f.ö aningens annorlunda ut när man kollar på Wikipediasidan (Martinez - Shima Niavarani alltså): http://sv.wikipedia.org/wiki/Shima_Niavarani

Citera
2015-01-08, 08:58
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Hon ser f.ö aningens annorlunda ut när man kollar på Wikipediasidan (Martinez - Shima Niavarani alltså): http://sv.wikipedia.org/wiki/Shima_Niavarani

Tycker hon liknar SD:s Paula Bieler.
Citera
2015-01-09, 11:40
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Helena af Sandberg åldras inget på 25 år. Dessutom så hade väl inte polisen sig sauer 1989?
tyckte det var väldigt tråkigt och uselt gjort. Dessutom bli det ännu värre när ärkekommunisten Claes Malmberg visar sitt fula tryne.
SS blev polisens tjänstevapen just 1989.
Citera
2015-01-09, 12:49
Medlem
lukashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lukash
SS blev polisens tjänstevapen just 1989.
Skriver fel, 1986 kom SS. Men skit samma, jag gillar den fjärde mannen. Dock är det märkligt att böckerna än idag är bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in