Citat:
Ursprungligen postat av
bohonos
Några år sedan jag läste boken som serien bygger på men känner igen förolämpningarn aoch öknamnen som det gödslas med. Tänkte redan när jag läste boken att GW saknar förmåga hitta balans mellan egen agenda och stilistiskt uttryck. Han lägger in sina egna värderingar polisens och männsikors duglighet, och raljerar med en diger smädelser. Tendensen är likadan i hans offentliga framträdanden i intervjuer och tv-program. Han vill alltid flika in andras oduglighet och sin egen förträfflighet. Att ingen reagerar mer på det är konstigt.
I den här serien blev det inte alls lyckat med jargongen från boken. I tv blir de hårda orden och nedlåtande liknelser och öknamn osmakligt och overkligt. Aldrig att det på en arbetsplats accepteras folk säger "käften" till varandra eller att höga chefer ser ner på allt och alla. Eller benämner kollegor nedlåtande. Äh, det här var en skitserie, dessutom för ointressant plot för en serie/film.
Problemet är, som alla som läst böckerna förstår, att Bäckström inte går och gapar korvryttare/skinkprins/kuddbitare etc till höger och vänster - det är saker han
tänker om folk i böckerna.
Som genuin fantast av GW och (hans möjliga alter ego) Bäckström så är jag besviken
igen, precis som jag var vid förra filmatiseringen. Den amerikanska versionen gör mig gråtfärdig, även om GW säkrade så att inte heller barnbarnen behöver löneslava genom att sälja ut rättigheterna så tror jag han också är besviken hur pass grovt jänkarna missade målet med "sin" serie om Bäckström.