2015-01-01, 22:38
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Jag tycker det räcker fint med den diskreta texten "STOCKHOLM 1989" som poppar upp.
Lägga på filter bara för effektens skull är i min mening ett tecken på dåliga förutsättningar.

förutsättningarna är ju just det. sten welander ser likadan ut 1975 som 1989 och jarnebring ser likadan ut 1989 som nutid. var samma problem med förra filmatiseringen
Citera
2015-01-01, 22:45
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Evert Bäckström är en dråplig och välskriven karaktär som Claes Malmberg axlar utmärkt. Fast ibland spårar det ur, ständiga "Håll käften!" och annat extremt grisbeteende är inte riktigt trovärdigt, utan snarare lite Ronny Jönsson-varning.
Bäckström är GWs alter ego med Tourettes syndrom-tvånget att vräka ur sig alla bögepitet som han kan komma på.
Citera
2015-01-01, 22:46
Medlem
Var andra avsnittet sevärt? Höll på att somna när jag såg första avsnittet.
Citera
2015-01-01, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
förutsättningarna är ju just det. sten welander ser likadan ut 1975 som 1989 och jarnebring ser likadan ut 1989 som nutid. var samma problem med förra filmatiseringen

För att inte tala om Eriksson (Helena af Sandeberg) som inte verkar ha åldrats en endaste sekund på 25 år (boken är visserligen skriven 2003 men jag tolkar nutid som 2014). Jag begär inte en fullständig omvandling a la Benjamin Button, men lite kunde dom väl ha ansträngt sig?
Citera
2015-01-01, 23:49
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ber89lut
Felpost? Det är "Viva Hate"-tråden du skulle posta i?
eller tråden Politik - Inrikes.
Citera
2015-01-01, 23:53
Medlem
arakas avatar
inte bara malmberg som är suverän även de andra med undantag för Claes Ljungmarks hummande teaterskole överste är klockrena. tom lassgård är ovanligt sevärd när han plockar bort det mesta av sina löjliga manér.
Citera
2015-01-02, 00:03
Medlem
MrFolds avatar
Jarnebring är väl också lite för snäll och polerad va? Sven Wollter gjorde honom bättre på sin tid. Det blir t ex lite oklart varför Bäckström - trots en del smärre spydigheter - tolererar tillmälen som "Späckström" från Jarnebring utan att våga göra något, men det handlar ju om att böckernas Jarnebring är en ovanligt tuff (och därtill storvuxen) polis som knappast någon vem det vara månde med förnuftet i behåll muckar mot.

Lassgård passar bra som Lars M. Irriterar mig också på den dåliga sminkningen av samma karaktärer mellan 1989 och "nu" (som väl om man ska vara rättvis eg. är runt 2007 i boken väl och inte 2014?)
Citera
2015-01-02, 07:04
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Evert Bäckström är en dråplig och välskriven karaktär som Claes Malmberg axlar utmärkt. Fast ibland spårar det ur, ständiga "Håll käften!" och annat extremt grisbeteende är inte riktigt trovärdigt, utan snarare lite Ronny Jönsson-varning.
Håller med fast Bäckström är ju en Ronny Jönsson-typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Var andra avsnittet sevärt? Höll på att somna när jag såg första avsnittet.
Njae, tveksamt. Avsnitt 2 var lite sävligare i tempot. Men för Guds skull, kolla in teknikerns födelsedagsfirande där EB kläcker ur sig en del synonymer på ordet bög. Högst underhållande!
(ca 13 min in i avsnittet)

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jarnebring är väl också lite för snäll och polerad va? Sven Wollter gjorde honom bättre på sin tid. Det blir t ex lite oklart varför Bäckström - trots en del smärre spydigheter - tolererar tillmälen som "Späckström" från Jarnebring utan att våga göra något, men det handlar ju om att böckernas Jarnebring är en ovanligt tuff (och därtill storvuxen) polis som knappast någon vem det vara månde med förnuftet i behåll muckar mot.

Lassgård passar bra som Lars M. Irriterar mig också på den dåliga sminkningen av samma karaktärer mellan 1989 och "nu" (som väl om man ska vara rättvis eg. är runt 2007 i boken väl och inte 2014?)
Wollter är Jarnebring. Punkt.
Gillar Lassgård men ibland känns det som om han är tillbaka i rollen som potatisodlare i Molins klassiska skröna. Typ när han är "full i fan"
Citera
2015-01-02, 12:23
Medlem
Malmberg suverän?
Bara en pinsam karaktär ju. Verklighetstrogen, not.
Citera
2015-01-02, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Exakt lika dåligt. Det är något forcerat över svenskt filmskapande som är svårt att sätta fingret på, men lätt att identifiera. Det är säkert mig det är fel på - allt är bra och toppen...

Edit: Jag vill att replikerna sitter och att de känns troliga. Vill jag se teater så ser jag teater.

Det är möjligen jävligt off topic, men det där sätter verkligen fingret på ett problem jag upplevt länge. I Sverige utbilar vi inte filmskådespelare, vi utbildar teaterskådespelare som sen spelar teater framför kameran... Ord artikuleras onödigt mycket (som man oftast måste vid en teaterföreställning då det kan vara svårt för publiken att höra annars) och man har massa yviga gester och onödiga uttryck.

Hur svårt kan det vara att uppträda normalt för i svensk film/tv-produktion?

Ett strålande exempel är Krister Henriksson, mycket duktig skådespelare, usel på tv/film.
Citera
2015-01-02, 13:02
Medlem
Uncle Dukes avatar
Apropå sminket; det är ju helt obefintligt i både "nutid" och "dåtid", det måste alltså ha varit ett medvetet val att man inte orkat kladda på skådisarna, utan mest kör på och hoppas att publiken ska acceptera det. I första serien tror jag bara det var Jonas Karlssons rollfigur som åldrades märkbart, och det var en jävligt icke övertygande lösmage och ett högre hårfäste som skulle övertyga oss därom. Möjligtvis att Lassgård är lite gråhårigare i "nutid".
För övrigt tycker jag Lassgård gör en ganska halvljummen insats, det känns inte riktigt som om han (eller regissören) kan bestämma sig för om han ska spela GW eller en norrländsk morfinist. De andra är bra, men inte jättespännande. Jag somnade under avsnittet igår, men vaknade upp ibland och såg Malmberg svina runt. Kul kille, synd att GW är så inihelvete snål och girig att han sålt rollfiguren till jänkarna för att inte SVT kunde punga upp de där extra miljonerna som han anser sig behöva. Får väl kolla om avsnittet, men överlag kändes den förra serien bättre, med mer spännande och sammanhängande story och vidrig SÄPO-personal. Malmberg är härligt dryg, men han är långtifrån Jonas Karlssons sadist.
Citera
2015-01-02, 14:32
Medlem
Turist i tidens avatar
Jag gillade böckerna, men tv-serierna baserade på böckerna blir bara så seeeega.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in