2015-01-02, 14:35
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djmarty
Det är möjligen jävligt off topic, men det där sätter verkligen fingret på ett problem jag upplevt länge. I Sverige utbilar vi inte filmskådespelare, vi utbildar teaterskådespelare som sen spelar teater framför kameran... Ord artikuleras onödigt mycket (som man oftast måste vid en teaterföreställning då det kan vara svårt för publiken att höra annars) och man har massa yviga gester och onödiga uttryck.

Hur svårt kan det vara att uppträda normalt för i svensk film/tv-produktion?

Ett strålande exempel är Krister Henriksson, mycket duktig skådespelare, usel på tv/film.
Fortsätter ursäktande med vad som kan vara offtopic:

Ingen har tagit upp där Bo Widerberg slutade, han kämpade för att få ur "teatern" från skådespelarna.

BTT: ironiskt att den man var mest orolig för(iaf jag) Malmberg, fortsätter att rädda serien genom att förvandla den vidriga Stockholmaren till den vidriga Göteborgaren utan att irritera bokläsaren.
Citera
2015-01-02, 15:55
Medlem
submariners avatar
Hej,

Att ägaren till Supersalamin - Evert Bäckström - får så mycket utrymme beror säkerligen på hans framskjutna roll i GW's senaste böcker och är såld till Hollywood - i GW's första böcker var han synnerligen tragisk och som bäst bifigur till Holt
Citera
2015-01-02, 18:52
Medlem
Kan ni som läst böckerna tycka att Johannes Brost motsvarar Persson enligt boken? Även Kjell Bergqvist som Berg känns lite tveskam, även om båda är skapliga skådespelare
Citera
2015-01-02, 18:53
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Bäckström är GWs alter ego med Tourettes syndrom-tvånget att vräka ur sig alla bögepitet som han kan komma på.

Självklart. Man ser professorn rakt igenom. Sen smärtar det lite att Malmberg är en lysande Bäckström. Har aldrig gillat den spände göteborgaren. Men här bär han serien.

Och det var troligen det som var meningen. Gäspning annars. För hur många gånger ska västtyska ambassaden och Palmemordet vara bärande i svensk kriminalteve?
Citera
2015-01-02, 21:23
Medlem
En liten fråga. Jacob Ericksson som är Palmes sakkunnige. Är det samma person som var med i En pilgrims död? Jag har för mig att han dog i slutet av den serien.
Citera
2015-01-02, 21:33
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralololux
En liten fråga. Jacob Ericksson som är Palmes sakkunnige. Är det samma person som var med i En pilgrims död? Jag har för mig att han dog i slutet av den serien.

Stämmer och detta utspelas innan när LMJ precis blivit Säpochef.
Citera
2015-01-03, 21:54
Medlem
Benny76s avatar
och Rolf Lassgård försöker få Gunvald Persbrandt Larsson pondus i rösten
Senast redigerad av Benny76 2015-01-03 kl. 21:56.
Citera
2015-01-03, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny76
och Rolf Lassgård försöker få Gunvald Persbrandt Larsson pondus i rösten

Har Lassgård inte spelat just Gunvald Larsson en gång i tiden?
Citera
2015-01-03, 22:05
Medlem
Dags att ge Malmberg en egen serie som Bäckström.
Citera
2015-01-03, 22:31
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Dags att ge Malmberg en egen serie som Bäckström.
Kommer inte att ske. Rättigheterna sålda, blir dock lite annan ton i det projektet... https://www.youtube.com/watch?v=BgPUO2XlcA8
Citera
2015-01-03, 22:48
Medlem
Spelarn1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Har Lassgård inte spelat just Gunvald Larsson en gång i tiden?

Jope, i de filmer där Gösta Ekman spelade Beck.

ONT - Halvhygglig serie att slötitta på under julhelgerna men inte det bästa man sett. Som så många andra varit inne på så var det under seriens gång en smula irriterande att personerna såg exakt likadana ut i de olika tidsperioderna.
Citera
2015-01-03, 23:14
Medlem
Några år sedan jag läste boken som serien bygger på men känner igen förolämpningarn aoch öknamnen som det gödslas med. Tänkte redan när jag läste boken att GW saknar förmåga hitta balans mellan egen agenda och stilistiskt uttryck. Han lägger in sina egna värderingar polisens och männsikors duglighet, och raljerar med en diger smädelser. Tendensen är likadan i hans offentliga framträdanden i intervjuer och tv-program. Han vill alltid flika in andras oduglighet och sin egen förträfflighet. Att ingen reagerar mer på det är konstigt.

I den här serien blev det inte alls lyckat med jargongen från boken. I tv blir de hårda orden och nedlåtande liknelser och öknamn osmakligt och overkligt. Aldrig att det på en arbetsplats accepteras folk säger "käften" till varandra eller att höga chefer ser ner på allt och alla. Eller benämner kollegor nedlåtande. Äh, det här var en skitserie, dessutom för ointressant plot för en serie/film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in