2015-01-06, 02:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Observera att jag inte alls avser "alla" (vilket jag också skrev), absolut inte dig och inte heller någon annan på just detta forum. Detta är dock mina egna intryck av ateister hittils irl. En mörk, dyster erfarenhet.

Aaah, så du refererar till en odefinierad "folklig" ateism.

Och vilken relevans har detta för ämnet tros/religions-baserade pådyvlande, mentalt störde teism?

--> "Dom andra gör det också"?
Senast redigerad av Bogomil 2015-01-06 kl. 02:37.
Citera
2015-01-06, 02:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Under andra världskriget brukade man säga: det finns inte några ateister i skyttegravarna.
När man är frisk, mår bra, allt är ok Då behövs inte GUD.

Konklusionen blir alltså mest sannolikt: Teismen är för såna som INTE är friska.

Citat:
Ateister är också troende. Materialistisk tro-den eviga materian. En annan imaginär Gudom är naturen.

Förtydliga din generalisering. Du verkar vara på väg till det vanliga tramset om väderkvarnskriget mot "scientismen". En återkommande floskel från missionsmanualen.

Citat:
Vem är mest störd av oss. Ateisten eller den troende?

Från underlaget av ovanstående: Falsk dikotomi.

Och det är självklart den intellektuellt ohederliga som är "störd".
Citera
2015-01-06, 02:39
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Konklusionen blir alltså mest sannolikt: Teismen är för såna som INTE är friska.

Förtydliga din generalisering. Du verkar vara på väg till det vanliga tramset om väderkvarnskriget mot "scientismen". En återkommande floskel från missionsmanualen.

Logiken är vetskap tills du hamnar i en paradox. Då är det din tro som hjälper dig vidare.
Citera
2015-01-06, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Logiken är vetskap tills du hamnar i en paradox. Då är det din tro som hjälper dig vidare.
En tro på vad exakt?
Citera
2015-01-06, 02:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Eller så stoppar man inte ut huvudet och kollar om krokodiler kan hoppa upp i luften utan man väntar tills man vet.
Citera
2015-01-06, 02:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Falsk dikotomi, som i ett logisk perspektiv pekar mot exakt det motsatta av din konklusion.
Citera
2015-01-06, 02:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Jag pratade om ateisten där. När man ligger i skyttegraven är man inte ateist längre. Varför?
Är de sjuka då eller?
Citera
2015-01-06, 02:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Eller så stoppar man inte ut huvudet och kollar om krokodiler kan hoppa upp i luften utan man väntar tills man vet.

Precis. Den där VANSINNIGA kneejerk-reflex pådyvlande, mentalt störd teism har för "arguments from ignorance" är en påfallande manifestation av ett djupt snuttefilts-behov:

"Det "MÅSTE" finnas ett svar ...oavsett hur absurd och/eller intellektuellt ohederligt det är".
Citera
2015-01-06, 02:50
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag pratade om ateisten där. När man ligger i skyttegraven är man inte ateist längre. Varför?
Är de sjuka då eller?
Tycker du inte krig är det sjukaste mänskligheten kan ägna sig åt?
Tycker själv det är yttersta beviset på hur sjuka vi kan bli.
Citera
2015-01-06, 02:51
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tycker du inte krig är det sjukaste mänskligheten kan ägna sig åt?
Tycker själv det är yttersta beviset på hur sjuka vi kan bli.
Nu pratar jag om ateister inte annat, ok?
Citera
2015-01-06, 02:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Precis. Den där VANSINNIGA kneejerk-reflex pådyvlande, mentalt störd teism har för "arguments from ignorance" är en påfallande manifestation av ett djupt snuttefilts-behov:

"Det "MÅSTE" finnas ett svar ...oavsett hur absurd och/eller intellektuellt ohederligt det är".
Joo den tar sig konstiga former ibland.

Man häpnar hur folk kan tycka påhittade svar är bättre än ett enkelt, jag vet inte....
Citera
2015-01-06, 02:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Nu pratar jag om ateister inte annat, ok?
Jaa kan de inte kriga då eller vad menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in