2015-01-05, 20:35
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Nej det är inte diktatur, det är något helt annat. Inskränkning i yttrandefriheten är det inte heller, om du blir uthängd i media är det en reaktion på ditt uttalande inget annat. Precis som om du sagt något annat kontroversiellt.

Javisst kan du bli åtalad för förolämpning, då det kan anses vara förolämpande. Precis som att du kan bli åtalad för att kalla någon för arsle.
Hänger media ut någon som yttrat ett ord så är det en brist i yttrandefriheten. Vi vet att Expressen gått ut med namn och bild på privatpersoner som skrivit saker på internet.

Jag har då aldrig hört om någon som blivit åtalad för att ha sagt ett fult ord, så när som på alla som blivit åtalade för att ha sagt neger, hora och andra ord som kan användas endast mot icke-vita heterosexuella män.
Citera
2015-01-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Saknar du förmåga att skilja principer från det enskilda fallet? Astrid Lindgren kommer snart inte att vara lika lätt att få tag i.

För att kalla dig själv för hippie är du jävligt konformistisk. Det vet du, va? Det är beklämmande.
Om man vill få tag i en orginalutgåva kommer de att finnas kvar inom överskådlig framtid; bibliotek ger dessutom tillgång till dem gratis.
Vi snackar inte om någon handskrift från 1400-talet direkt.
Inga giftskåp, inga bokbål.

Konformistisk är man då man håller med om allt som är normen, vilket jag absolut inte gör.
Det är bara det att jag själv sett hur benämningen neger gör svarta ledsna under min uppväxt på 70-talet.
Citera
2015-01-05, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Återigen. Negertabut är artficiellt framtvingat och detta på bara några få år. Det beror på människor som vill manipulera. Och de har numera makt att ställa mig inför domstol. Det är inte fråga om en normal etymologisk utveckling, som exempelvis torde gälla för ordet "fitta".
Hur vill man manipulera?

Normal etymologisk förändring; jag tror inte det finns något sådant.
Jag vill minnas att det inte var OK för någon svart att kalla dem neger på 80-talet, det var bara det att folk i allmänhet sket i det.
Citera
2015-01-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Hänger media ut någon som yttrat ett ord så är det en brist i yttrandefriheten. Vi vet att Expressen gått ut med namn och bild på privatpersoner som skrivit saker på internet.

Jag har då aldrig hört om någon som blivit åtalad för att ha sagt ett fult ord, så när som på alla som blivit åtalade för att ha sagt neger, hora och andra ord som kan användas endast mot icke-vita heterosexuella män.

Det är inte en brist i yttrandefriheten, det är en förutsättning för den precis som allemansrätten förutsätter att man visar hänsyn.

Det är bara inskränkta individer som tror att frihet kommer utan ansvar.

Anmäl då du tycker att du blivit förolämpad så får du se hur det tillämpas, jag kan lova att du kommer att vinna även som vit hetero.
Citera
2015-01-05, 20:53
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Det är inte en brist i yttrandefriheten, det är en förutsättning för den precis som allemansrätten förutsätter att man visar hänsyn.

Det är bara inskränkta individer som tror att frihet kommer utan ansvar.

Anmäl då du tycker att du blivit förolämpad så får du se hur det tillämpas, jag kan lova att du kommer att vinna även som vit hetero.
I Östtyskland fanns en lag som översätts som "hets mot staten". Personligen ser jag stora likheter med den lagstiftningen och vår egen HMF. Det är klart det är en brist i yttrandefriheten att man inte får uttrycka sina åsikter. En man sa att böneutropen påminde om en åsnas läten, och blev åtalad för HMF. En annan kille drog ett skämt om somalier på sin Facebook, och blev dömd till böter. Menar du att detta inte är brist på yttrandefrihet?
Citera
2015-01-05, 21:09
Medlem
Theomanias avatar
Ordet censur används här på Flashback lika frekvent och onödigt som många verkar hävda att ordet "rasist" används. Ordet har tappat all laddning och används så onödigt ofta och i typ alla fall helt jävla fel också.
Nej, det är inte censur att en komiker valt att ersätta ordet neger med något annat i ett sångprogram. Censur är när staten går in och säger åt folk vad som får och inte får sägas, typ om de skulle börja stänga ner de klassiska tillhållen för Sveriges avskum (Avpixlat) och hota med repressalier om någon skulle starta upp den igen. Censur är när staten går in och klipper i filmer för allmänhetens bästa eller när folk slängs i fängelse för att de sagt att påven har en fånig hatt. Det här är inte censur. Fegt kan man säkert hävda, men censur? Absolut inte. Skärp er förfan.
Citera
2015-01-05, 21:11
Medlem
Citat:
I Östtyskland fanns en lag som översätts som "hets mot staten". Personligen ser jag stora likheter med den lagstiftningen och vår egen HMF. Det är klart det är en brist i yttrandefriheten att man inte får uttrycka sina åsikter. En man sa att böneutropen påminde om en åsnas läten, och blev åtalad för HMF. En annan kille drog ett skämt om somalier på sin Facebook, och blev dömd till böter. Menar du att detta inte är brist på yttrandefrihet?
Jag är inte insatt i DDRs forna lagstiftning eller de fall du tar upp.
Men, det finns alltid fall som är tveksamma och fall som är felaktiga eller tveksamma.
Detta förändrar dock inte det faktum att yttrandefrihet kommer med ansvar och tyvärr är det så att vi inte tycks kunna hantera denna; således lagstiftning.

Det finns ingen stat i världen där yttrandefriheten är absolut och där brott mot denna inte beivras.
Citera
2015-01-05, 21:19
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Jag är inte insatt i DDRs forna lagstiftning eller de fall du tar upp.
Men, det finns alltid fall som är tveksamma och fall som är felaktiga eller tveksamma.
Detta förändrar dock inte det faktum att yttrandefrihet kommer med ansvar och tyvärr är det så att vi inte tycks kunna hantera denna; således lagstiftning.

Det finns ingen stat i världen där yttrandefriheten är absolut och där brott mot denna inte beivras.
Så om en stor grupp i samhället tog illa upp av att någon sa att han/hon var moderat, så hade det varit okej om man förbjöd personen att yttra sina åsikter?
Citera
2015-01-05, 21:30
Medlem
Citat:
Så om en stor grupp i samhället tog illa upp av att någon sa att han/hon var moderat, så hade det varit okej om man förbjöd personen att yttra sina åsikter?
Nej, eftersom ordet moderat inte har någon historik av att vara nedsättande för någon.

Du drar upp helt irrelevanta frågor och får dem att se ut som om de vore logiska följder av mitt resonemang. Och det sker gång på gång.
Citera
2015-01-05, 21:41
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Nej, eftersom ordet moderat inte har någon historik av att vara nedsättande för någon.

Du drar upp helt irrelevanta frågor och får dem att se ut som om de vore logiska följder av mitt resonemang. Och det sker gång på gång.
Men lek med tanken att jättemånga skulle ta jätteilla upp. Varför ska det då inte förbjudas, som neger?
Citera
2015-01-05, 21:47
Medlem
Citat:
Men lek med tanken att jättemånga skulle ta jätteilla upp. Varför ska det då inte förbjudas, som neger?
Ett mycket hypotetisk fall utan verklighetsförankring?

Det handlar inte om förbjudna ord; det handlar om hur vissa ord används, uppfattas, och deras historik. Du försöker göra det hela till en enkel fråga, vilket det inte är.

Inga ord är förbjudna, det är ett stort misstag att tro detta.
Citera
2015-01-05, 22:02
Medlem
AuJjas avatar
Det är en jäkla tur att de stämde upp i 'Pärleporten', och inte en Negro Spiritual
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in