2015-01-05, 18:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Novus sade på valdagen att SD skulle få 8,3 % (och dagen innan var det 9,6 %). Sentio sade dagarna innan valet att SD skulle få 12,7 %. SD fick 12,9 %. Trots detta anlitar TV4 fortfarande Novus. Jag säger inte att man borde anlita Sentio, men varför visar man fortsatt förtroende för Novus?
Jepp, den där omtalade "dåliga reklamen" man borde få av att ligga så fel verkar inte slå igenom så där jättesnabbt.
2015-01-05, 18:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Oj oj ja det är viktigt för propagandainstituten att vara trovärdiga. Men läsarna sviker bara de "troende" är kvar i kundkretsen.

Det Sovjetiska folket slutade inte läsa Pravda. De trodde på att det som skrevs där var sant, alltså hade Pravda hög trovärdighet.

Det är en sak att vinkla data och en annan att fejka data. Pressen brukar avhålla sig från det senare även om man har en politisk agenda.
2015-01-05, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, det blev dubbelfiasko för Novus i valet men de ligger ju numera högst av telefoninstituten med 16% så det är kanske fel tillfälle att gnälla? Eller ska vi fortsätta gnälla även efter att de viktat upp, och fortsätta räkna om även de nya uppviktade siffrorna med faktor trehundra triljoner som om ingenting hänt?
Nej, och det har jag heller inte påstått att man ska. (fortsätta räkna om de nya uppviktade siffrorna)

Det jag visade var att, åtminstone för Novus med sin vd i spetsen, det inte enbart beror på mätfel. Varför skulle man annars klaga på att något institut "överskattar" (TS/Novus ansåg i varje fall att det eventuellt rörde sig om en överskattning) just SD? Jag har inte sett någon institutnisse kritisera andra institut för enorma och konstanta överskattningar på t.ex. FP och MP. Men när det gällde en inbillad överskattning på just SD, då jävlar!

Och när Novus misslyckades så grovt - varför anlitas man fortfarande? Om nu beställarna är måna om att få ett så bra resultat som möjligt.
2015-01-05, 18:04
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Eftersom det handlar om flera olika företag som konkurrerar med varandra om samma kunder finns det ingen anledning att tro att något av dem skulle riskera sin trovärdighet och därmed företagets överlevnad genom att fuska av ideologiska eller andra skäl.
Jag säger inte att det är så. Men det handlar inte om att ljuga. Det handlar om att ideologi omedvetet påverkar hur du agerar. Det är lite som att kolla på en hockeymatch med folk som är starka anhängare till ett av lagen. Väldigt ofta påverkar detta hur de ser och uppfattar verkligheten.
Samma här. Det finns mängder av felkällor som de kan omedvetet påverka, från hur de ställer frågor, vem som ställer frågor, hur de viker, etc.
2015-01-05, 18:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Självklart är det ju så.
Jag är övertygat om att hade instituten legat rätt för valet i september, då hade SD fått 3 procentenheter högre valresultat.
Detta visade sig också stämma så fort valresultatet vart offentligt.

Framgång föder framgång och många tänkte säkert när de såg Sd;s 12,9% -" jag skulle också velat vara med på det tåget". Sd har gjort ett opinionsskutt alldeles efter sina framgångsrika val och det styrker uppfattningen att det skulle kunna vara sant.

Så om instituten redovisat mycket högre siffror för Sd , visst kan de haft betydelse. Men det går knappast att bevisa det är en hypotes.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Du har ju redan bevisat att du har fel. Vem köper in Skops tjänster? Skop hade ju helt åt helvete fel i valet men trots det så köps deras undersökningar av folk som enligt dig kollar upp innan. Novus hade också helt fel resultat för SD men ändå köps deras tjänster.

Nu har jag inte tillgång till Skops och Novus bokföring, och vet alltså inte hur de gått för dem efter valet. Men om de gör fel gång på gång kommer det att straffa sig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du inte kan delta i debatten utan att hela tiden komma med gnäll om att andra gnäller skulle det vara bättre om du höll tyst. Varför har du så svårt för saklig debatt utan glåpord?
Du tycker att "gnälla" är ett "glåpord"? Spännande.

Jag för en så saklig debatt som tålamodet tillåter, det jobbar tyvärr på högvarv. Om jag sa vad jag verkligen tyckte om hur jävla löjlig och korkad den här diskussionen är skulle den bli så osaklig att tråden skulle smälta. Men jag rekommenderar ignorefunktionen om du känner att ordet "gnälla" var för hårda tag.
2015-01-05, 18:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är en sak att vinkla data och en annan att fejka data. Pressen brukar avhålla sig från det senare även om man har en politisk agenda.

Att tolka statistiskt data dåligt handlar i högsta grad om att vinkla och inte fejka data.
2015-01-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Även Demoskop har en webpanel, jag finns med i den. Dom frågar regelbundet om partisympatier där.

Sifo och Novus har också webpaneler.
Jag utgår från att Ipsos också har en webpanel.
Tyvärr envisas de ändå att fortsätta med telefon
för partivalsundersökningar.
Sifo har vid något tillfälle använt webpanel för partivalsundersökning.
Webpanelen gav då SD några procentenheter högre än en aktuell telefonundersökning.

Sifo och Novus använder webpanelerna för speciella frågor
tex om budgeten, partisamarbeten, partiledarfrågor.
Ibland anger de andelen alliansare, rödgröna och sverigedemokrater.
SD har då fått högre och rimligare värden.
Några ibland flera procentenheter högre än en aktuell telefonundersökning

Inizio har bara en webpanel.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Jag säger inte att det är så. Men det handlar inte om att ljuga. Det handlar om att ideologi omedvetet påverkar hur du agerar. Det är lite som att kolla på en hockeymatch med folk som är starka anhängare till ett av lagen. Väldigt ofta påverkar detta hur de ser och uppfattar verkligheten. Samma här. Det finns mängder av felkällor som de kan omedvetet påverka, från hur de ställer frågor, vem som ställer frågor, hur de viker, etc.

Dock bör ett företag som sysslar med opinionsundersökningar känna till även dessa problem och veta hur man hanterar dem.
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
J

Men vi vet ju för helvete till och med från VALU som inte kan påverka valutgången att det finns ett stort bortfall bland SD-väljare. Om det är en "hypotes" utan tillräckliga fakta på bordet så vad fan är alla idéer i den här tråden om hur siffrorna blir som de blir?

"SD-väljare uppger inte sina sympatier." - LÖGN! BEVISA!!
"Instituten friserar siffrorna." SANT! - BEHÖVS INGA BELÄGG UTÖVER ATT SIFFRORNA ÄR FEL!"
"Men siffrorna kan ju vara fel för att SD-väljare inte uppger sina sympatier?" - LÖGN! BEVISA!!

Jesus...

På vilket jävla sätt bevisar det att Sd sympatisörerna ljuger. Det var för fan dom som bara gick förbi VALU-snubbarna utan att prata med dom!

Mp fjollorna däremot lät sig villigt intervjuas, kåta på att visa upp sitt korrekta val.
2015-01-05, 18:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att tolka statistiskt data dåligt handlar i högsta grad om att vinkla och inte fejka data.

Med vinkla menade jag inte den statistiska bearbetningen utan vad tidningarna sedan gör med data (vilket var vad vi diskuterade). Man kan t.ex. låta bli att nämna ett parti som man inte gillar i artikeln eller visa deras resultat som en ljusgrå stapel som knappt syns.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in